راه‌های درمان درد عضلات بعد از ورزش

درد عضلات بعد از ورزش، مبتدی و حرفه‌ای نمی‌شناسد؛ همه ورزشکاران این درد را تجربه می‌کنند. برخی افراد تصور می‌کنند اگر بعد از ورزش درد بیشتری را تجربه کنند، بهتر تمرین کرده‌اند و ماهیچه‌هایشان قوی‌تر شده است! اینجا چند سؤال جدی مطرح می‌شود: آیا این موضوع حقیقت دارد؟ وقتی درد به‌حدی شدید است که زندگی عادی شما را مختل می‌کند، باید چه کار کنید؟ آیا درد عضلات می‌تواند نشانه نیاز اورژانسی به پزشک باشد؟ در‌صورتی‌که آسیب جدی وارد نشده باشد، بهترین درمان درد عضلانی گذشت زمان است؛ البته انجام دادن برخی کارها، می‌تواند اندکی از درد شما بکاهد.
چند حرکت سبک انجام دهید
بله این کار جواب می‌دهد؛ زیرا فعالیت بدنی، جریان خون را افزایش و گردش خون را بهبود می‌بخشد. اگر واقعاً درد دارید و تصمیم گرفته‌اید از جای خود تکان نخورید، این سخت‌ترین تصمیمی‌ست که می‌توانید بگیرید. در‌ حقیقت، افزایش گردش خون و تغذیه ماهیچه‌ها، روند ترمیم آن‌ها را سرعت می‌بخشد و درنتیجه درد عضلانی شما (DOMS) را کاهش می‌دهد. منظور ما انجام‌دادن فعالیت‌های آرام، ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی یا استفاده از یک دوچرخه ثابت در باشگاه ورزشی‌ست؛ همچنین می‌توانید ورزش‌های قدرتی بسیار سبکی را هم انجام دهید. جریان خون حجم بالایی دارد و به‌همین‌دلیل است که ورزش‌های قدرتی بسیار مولد هستند.
آب بنوشید، آب بنوشید و آب بنوشید
بر‌اساس تحقیقات بین از‌دست‌دادن آب بدن و افزایش درد عضلات بعد از ورزش (DOMS) ارتباط مستقیمی وجود دارد. محققان و پزشکان دریافته‌اند که اگر از دست دادن آب بدن موجب افزایش درد عضلانی می‌شود، پس افزایش سطح آب بدن، ممکن است از شدت درد بکاهد (تحقیقات در این زمینه، همچنان ادامه دارد).
حرکات کششی سبک انجام دهید
باز‌هم کلید اصلی، انجام حرکات سبک است. هنگام درد عضلانی، انجام‌دادن حرکات کششی در کاهش انقباض و افزایش دامنه حرکت تأثیر بسیاری دارد و کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید (حتی اگر نتواند پارگی عضله را ترمیم یا روند آن را تسریع کند).
به قدر کافی پروتئین مصرف کنید
پروتئین ماده مغذی مهمی برای ساخت و حفظ ماهیچه‌ها‌ست؛ بنابراین، پس از تمرینات سخت، نقش ویژه‌ای در حفاظت از عضلات دارد. برای جلوگیری از عود یا طولانی شدن درد عضلانی، پس از تمرینات ورزشی به مصرف مداوم پروتئین نیاز دارید. این امر به‌معنای مصرف بیش‌از‌اندازه پروتئین نیست. نیاز افراد به پروتئین متفاوت است؛ ورزشکاران حرفه‌ای باید به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود بین 1.2 تا 2‌گرم پروتئین دریافت کنند. یک فرد فعال که حدود 68‌کیلوگرم وزن دارد، روزانه 95 تا 136‌گرم پروتئین نیاز دارد که این‌میزان بین وعده‌های غذایی او تقسیم می‌شود.
از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید
بین استفاده از کمپرس گرم یا سرد برای کاهش درد عضلات بعد از ورزش اختلاف نظر وجود دارد، اما به نظر می‌رسد باید کاری را انجام دهید که موجب آرامشتان می‌شود؛ زیرا در بیشتر مواقع، این اثرات موقتی هستند؛ اما هنگامی که درد شدیدی دارید، هرگونه تسکین موقت مادامی که آسیبی به بدنتان وارد نکند، ارزش آزمودن را دارد.
از محصولات موضعی خنک کننده استفاده کنید
خنک‌کننده‌های موضعی از دسته محصولاتی هستند که برای تسکین دردها و گرفتگی عضلات استفاده می‌شوند. در این محصولات اغلب مواد مؤثره‌های گیاهی مانند منتول (menthol) و کافور (camphor) که اثر خنک‌کنندگی ذاتی دارند، به‌کار می‌روند. این ترکیبات با خنک‌کردن موضع دچار گرفتگی و اسپاسم، نه‌تنها از تورم و التهاب آن، بلکه با مکانیزم ضد دردی که اعمال می‌کنند از شدت درد حاصله نیز می‌کاهند.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه