قائم‌مقام تولیت آستان قدس در دیدار دستیار وزیر امور خارجه مطرح کرد؛

تقویت دیپلماسی زیارت با صدور «روادید زیارت»

یاسر وطن‌پور ازغندی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس بااشاره‌به علاقه فراوان زائران خارجی برای تشرف به بارگاه امام‌رضا(ع)، گفت: «دولت می‌تواند برای استفاده بهتر از چنین ظرفیت بالقوه‌ای و تقویت دیپلماسی زیارت، ویزای زیارتی مشهد مقدس را تعریف و به علاقه‌مندان ارائه کند». مالک رحمتی در دیدار دکتر عبدالله سهرابی (دستیار وزیر امور خارجه) اظهار کرد: «در حوزه فعالیت‌های وزارت امور خارجه در مشهد و استان خراسان رضوی باید یک نمایندگی یا معاونت ویژه وجود داشته باشد تا بتوان ویژه از ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد استفاده کرد».

تردد قانونیِ سالانه بیش از چهارمیلیون زائر خارجی در خراسان رضوی
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: «خراسان رضوی، تنها استان کشور است که هرسال حدود چهارمیلیون تردد قانونی مسافر خارجی در آن انجام می‌شود؛ بنابراین، ضرورت دارد دولت در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نگاه متفاوتی به این‌استان داشته باشد». وی افزود: «مدیریت این چهارمیلیون مسافر خارجی که عمومشان زائران خارجی امام هشتم‌(ع) هستند، نیازمند برنامه‌ریزی جدی وزارت امور خارجه و تقویت دفتر نمایندگی وزارتخانه در مشهد است و به‌اعتقاد بنده انجام این‌کار ضروری‌ست».

استقبال از ویزای زیارت مشهد
وی با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: «یکی از کارهای مهمی که دولت سیزدهم می‌تواند انجام دهد، اعطای ویزای زیارت مشهد به زائران خارجی‌ست که امیدوارم بررسی آن در دستورکار دولت محترم و به‌خصوص وزارت امور خارجه قرار بگیرد».

تمایل کشورهای منطقه به توسعه گردشگری زیارت در ایران
قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: «هندوستان با 100‌میلیون شیعه؛ و پاکستان با خیل عظیم دلدادگان به امام‌رضا(ع)، از کشورهایی هستند که مسئولان عالی‌رتبه آن‌ها در سفر به مشهد مقدس اعلام کرده‌اند تمایل بسیاری برای تقویت گردشگری زیارت و فراهم‌شدن امکان پروازهای مستقیم به مشهد مقدس دارند و دولت می‌تواند با اعطای ویزای زیارت بستر آن‌را فراهم کند. رحمتی افزود: «این‌ها ظرفیت‌هایی‌ست که خودبه‌خود و بدون تلاش و برنامه‌ریزی ما در منطقه وجود دارد و طبیعتاً با فعال‌ترشدن وزارت امور خارجه، قطعاً می‌توان مخاطبان بیشتری را نیز برای استفاده از ویزای زیارت مشهد جذب کرد». قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی به‌این‌نکته نیز اشاره کرد که استفاده‌کنندگان از ویزای زیارت، دارای فرهنگ مطابق نظام فرهنگی و دینی ما هستند و ازاین‌جهت نیز دولت بسیاری از دغدغه‌های مطرح در حوزه گردشگری را نخواهد داشت».

موقعیت خاص خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی
وی یکی‌دیگر از دلایل مهم برای تقویت نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی را موقعیت خاص آن خواند و گفت: «استان خراسان رضوی 900‌کیلومتر مرز مشترک با کشورهای استراتژیکی همچون پاکستان، افغانستان و ترکمنستان دارد و این موقعیت می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند». وی تصریح کرد: «مثلاً سرخس با وجود ظرفیت‌های خاصی که دارد، متأسفانه موردغفلت واقع شده؛ درحالی‌که تقویت این‌شهرستان با اجرای طرح ترانزیت منطقه‌ای کالا، می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند». وی تأکید کرد: «آستان قدس رضوی اقدامات و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در منطقه ویژه اقتصادی سرخس داشته که در وهله اول برای محرومیت‌زدایی از ‌منطقه و در وهله دوم با هدف توسعه اقتصادی منطقه بوده. امیدواریم با تبدیل سرخس به منطقه آزاد، شرایط بهتری برای توسعه این فعالیت‌ها ایجاد شود». وی درپایان گفت: «آستان قدس تمامی ظرفیت‌های خود را برای توسعه و تعالی کشور پای کار آورده و این آمادگی را دارد که در هم‌افزایی و همراهی با دولت محترم، اقدامات لازم برای اجرای طرح‌هایی مانند اعطای ویزای زیارت و کمک به توسعه اقتصادی کشور را دنبال کند».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه