ابتهاج محمد؛ نخستین المپیکیِ محجبه آمریکا

او در 4 دسامبر 1985 در شهر «مپلوود» (ایالات متحده) متولد شد
تبار آمریکایی-آفریقایی دارد؛ والدینش در ایالات متحده به‌دنیا آمدند و به اسلام گرویدند. پدرش «یوجین محمد» افسر پلیس بازنشسته؛ و مادرش «دنیز» معلم دوره دبستان بود. او سومین فرزند در میان پنج خواهر و برادر است.
والدینش به‌دنبال رشته‌ای ورزشی برای او بودند تا بتواند ضمن بروز توانایی‌هایش، حجاب خود را حفظ کند.
سال 2007 از دانشگاه «دوک»؛ یکی از بهترین مراکز آموزش عالیِ جهان، با مدرک لیسانس دوگانه در رشته روابط بین‌الملل؛ و مطالعات آفریقایی-آمریکایی فارغ‌التحصیل شد.

در مصاحبه‌ای به‌تاریخِ 13 نوامبر 2017 با روزنامه The Telegraph گفت؛ دلش می‌خواهد به زنان جهان نشان دهد که با حفظ حجاب نیز می‌توانند به‌دنبال خواسته‌های خود بروند و مرزها را درنوردند.

 

13ساله بود که به تیم شمشیربازیِ مدرسه پیوست. مربی‌اش «فرانک موستیلی» توصیه کرد که شمشیر خود را از «اپه» به «سابر» تغییر دهد. با‌این‌مدل می‌توان از ضربات لبه تیغه نیز امتیاز گرفت؛ از‌این‌رو، حرکات و حملات سابربازها معمولاً بسیار‌سریع است.

 

اواخر سال 2002 به بنیاد معتبر PWF پیوست که توسط «پیتر وستبروک»؛ قهرمان سابق شمشیربازی ایجاد شده بود و هدفش، توسعه مهارت‌های زندگی در جوانان جوامع محروم است. «ابتهاج» پذیرفت در قالب برنامه‌‌های این مرکز غیرانتفاعی، به آموزش استعدادهای محروم در حومه‌ نیویورک بپردازد.

 

پنج‌بار در رده بزرگ‌سالان به مدال رسید؛ ازجمله در مسابقات قهرمانیِ بین‌المللی 2014

 

در سال 2014 به‌همراه خانواده‌اش، برند Louella را تأسیس کرد که یک تولیدیِ پوشاک با محصولاتی مناسب زنانی‌ست که بیشترین پوشیدگی را می‌خواهند.

 

اولین زنی بوده که برای ایالات متحده در المپیک، با حفظِ حجاب شرکت کرد. ضمناً اولین ورزشکار زن مسلمان آمریکایی‌ست که در المپیک مدال گرفت؛ او دارنده مدال برنز المپیک ریو 2016 است.

 

روزنامه The Guardian طی بازی‌های المپیک تابستانی 2016 گزارش داد که «ابتهاج» ایالات متحده را مکانی خطرناک برای مسلمانان نامیده و گفته است؛ «به‌عنوان یک مسلمان ساکن آمریکا، احساس امنیت نمی‌کند».

 

«جدال من برای یک رؤیایِ بعید آمریکایی» و «پرافتخارترین آبی: داستانی درباره حجاب و خانواده» دو کتابی هستند که او در سال 2018 با موضوع چالش‌هایش به‌عنوان ورزشکاری باحجاب، منتشر کرده است.

 

یکی از 100 فرد تأثیرگذار مجله Time در انتخاب‌های سال 2016 بود.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه