شاهکارهایی که در جنگ جهانی دوم گم شدند!

مهسا خان‌محمدی جنگ جهانی دوم برای دنیای هنر و فرهنگ، ویرانی‌های جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشت؛ مثلاً موزه‌ها و گالری‌ها برای همیشه از برخی از شاهکارهای هنری غیرقابل‌جایگزین محروم شدند و کارشناسان هنری نیز سال‌ها زمان را صرف کشف آثار هنری مفقود کردند. جهان در جنگ جهانی دوم، شاهد وقوع سرقت و غارت آثار هنری در مقیاس گسترده بود. خوشبختانه اغلب این آثار توسط گروهی بازیابی شدند که به «مردان آثار ماندگار» مشهورند؛ با‌این‌حال، بسیاری از این آثار هنری هنوز مفقود هستند. امروزه تلاش‌هایی جهانی برای شناسایی آثار هنری غارت‌شده نازی‌ها و استرداد آن‌ها به مالکان اصلی وجود دارد. در‌ادامه، گزارشی از «دیلی آرت» می‌خوانیم درباره تعدادی از مهم‌ترین آثار هنری که طی جنگ جهانی دوم مفقود یا نابود شدند.

«پرتره مرد جوان» اثر «رافائل»‌؛ این تابلو درواقع، مشهورترین خسارت هنری لهستان ناشی از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. نقاشی «پرتره مرد جوان»‌ از مجموعه خانوادگی در «کراکوف» غارت شد تا در سال ۱۹۳۹ در موزه هیتلر قرار داده شود. در پایان جنگ، این تابلو مفقود شد؛ اما هرازگاهی شایعاتی درباره پیدا‌شدن آن در نقطه‌ای از جهان به‌گوش می‌رسد.

«پرتره ترود استینر»‌ اثر «گوستاو کلیمت»؛ این پرتره متعلق به مجموعه‌داری اهل وین است. این پرتره نیز توسط نازی‌ها پس از فرار «استینر» به اتریش در سال ۱۹۳۸ غارت شد. این پرتره سپس به فردی نامشخصی در سال ۱۹۴۱ فروخته شد و از‌آن‌پس هرگز دیده نشد.

«سنگ‌شکنان»‌ اثر «گوستاو کوربه»‌؛ این تابلو طی جنگ جهانی دوم و البته به‌همراه ۱۵۴ تصویر دیگر حین انتقال به قلعه‌ای حوالیِ درسدن و بر‌اثر بمباران نیروهای متفقین در فوریه ۱۹۴۵ از بین رفت.

«نقاش در مسیر کار»‌ اثر «ونسان ون‌گوگ»؛ این تابلو توسط نازی‌ها ربوده و سپس در جریان بمباران شهر «ماگدبورگ» در آلمان گم شد.

«تالار کهربا» اثر «آندرئاس شلاوتر»؛ می‌گویند اتاقی در کاخ کاترین در نزدیکی سن پترزبورگ بود که با کهربا، آینه و طلا نزئین شده بود. تزئینات این اتاق در جریان جنگ جهانی دوم ناپدید و در سال ۲۰۰۳ بازسازی شد. تزئینات اتاق در جنگ جهانی دوم توسط گروهی از سربازان نازی غارت و برای بازسازی و نمایش به کونیگسبرگ منتقل شد. وضعیت کنونی این اتاق نامشخص است.

«میدان سانتا‌مارگریتا» اثر «کانالتو»؛ این نقاشی منظره که توسط «کانالتو» خلق شده است، بخشی از یک مجموعه خصوصی‌ست که پس از فرار مالک آن در سال ۱۹۴۰ به هلند،‌ توسط نازی‌ها مصادره شد. برخی از آثار این‌مجموعه به وارثان مالک اصلی آن‌ بازگردانده شدند؛ با‌این‌حال، کارآگاه‌های هنری هنوز به‌دنبال این پرتره هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه