تیتر خبرهای این صفحه

پارسا پیروزفر در یک نگاه

تولد: 22 شهریور 1351 در تهران
حرفه: بازیگر، مدرس بازیگری، کارگردان، نقاش، صداپیشه
تحصیلات: لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا

او را می‌توان یکی از معدود بازیگرانی دانست که مصاحبه نکرده و دراین‌سال‌ها جز متنی که ادعا شده متعلق به یک رسانه کانادایی‌ست و خودِ این بازیگر آن‌را انکار کرد، هیچ حرفی به‌نقل از او منتشر نشده است. او گفت‌وگویش را تكذیب كرد و در جمعی خصوصی‌تر ماجرا را حاصل یک سوءتفاهم دانست؛ خبرنگاری به او گفته اطلاعاتی برای تكمیل بیوگرافی‌اش می‌خواهد و وقتی پیروزفر متوجه شده سؤال‌ها شكل گفت‌وگو به‌خود گرفته، تلفن را قطع كرده است!

 

برنده تندیس زرین بهترین بازیگر مرد در بخش بین‌الملل برای بازی در تئاتر «ماتریوشکا» در 35اُمین جشنواره تئاتر فجر؛ برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد درام تلویزیونی از دوازدهمین جشن دنیای تصویر (حافظ) برای بازی در سریال «در چشم باد» (۱۳۸۹)؛ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از دید مخاطبان از شبکه جهانی جام‌جم برای بازی در سریال «در چشم باد» (۱۳۸۹)؛ برنده جایزه بهترین بازیگر خارجی مرد از دید مخاطبان از پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «خروس زرین و صد گل» کشور چین برای بازی در فیلم «اشک سرما» (۱۳۸۵)؛ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم‌های آسیایی دهلی نو برای بازی در فیلم «اشک سرما» (۱۳۸۴)؛ برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «مهمان مامان» (۱۳۸۳)؛ نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «اشک سرما» (۱۳۸۳)؛ کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیست‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «مهمان مامان» (۱۳۸۲)؛ نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «اعتراض» (۱۳۷۹)؛ نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «شیدا» (۱۳۷۹).

 

چندین تجربه داوری دارد؛ ازجمله نهمین جشنواره فیلم‌های ایرانیِ استرالیا سال ۱۳۹۹ و چهاردهمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۸۹.

نسخه ویژه نابینایان فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» اثر میلوش فورمن را برای مجموعه «سوینا» صدادار کرده است.

 

فعالیت‌های مستمر درزمینه نقاشی و حجم داشته و دارد.

نمایش «ماتریوشکا» را به‌مدت دو‌سال در شهرهای مختلف آمریکا و کانادا نظیر لس‌آنجلس، سن‌دیگو، برکلی، مونترآل و ونکوور اجرا کرد.

به کار ترجمه نیز اشتغال دارد؛ دراین‌زمینه می‌توان به ترجمه نمایشنامه «سنگ‌ها در جیب‌هایش» اثر مری جونز یا «یک‌روز تابستانی» به‌همراهِ سپیده خسروجاه اشاره کرد. او این اثر را به‌همراه سوگل قلاتیان و رضا بهبودی به‌روی صحنه برد.

در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ به تدریس بازیگری در مؤسسه فرهنگی و هنری «کارنامه»؛ و نیز تدریس کلاس‌های فوق‌العاده بازیگری در دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه