ایستگاه سلامتی

الگوی صحیح دوچرخه‌سواری
انتخاب ورزشی که مناسب با شیوه زندگی شما باشد، مهم است. اگر درصدد هستید تا آمادگی بدنی خود را افزایش دهید، می‌توانید از ورزش‌های هوازی همچون دویدن سریع، پیاده‌روی سریع و دوچرخه‌سواری استفاده کنید. دوچرخه‌سواری انتخاب مناسبی‌ست؛ می‌توانید دوچرخه‌های معمولی یا دوچرخه ثابت را انتخاب کنید. به‌گزارش ایسنا؛ تحقیقات نشان داده‌اند که 20‌مایل دوچرخه‌سواری در هر‌هفته‌ خطر بیماری‌های قلبی را تا 50‌درصد کاهش می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود. می‌توانید از میزان کم شروع کنید و آن‌را به یک عادت مداوم تبدیل کنید. دوچرخه‌سواری، استقامت بدن، توانایی شش‌ها و سلامت قلب و عروق را بالا می‌برد. برای شروع دوچرخه‌سواری به چند نکته توجه داشته باشید؛ اول اینکه باید بین دوچرخه ثابت و متحرک یکی را انتخاب کنید.

 

دوچرخه‌های ثابت
1- یک دوچرخه ثابت بخرید یا از دوچرخه‌های ثابت در باشگاه استفاده کنید. شما باید هر‌روز به این‌دستگاه دسترسی داشته باشید تا بتوانید آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید. اگر در آب‌و‌هوای برفی زندگی می‌کنید‌، استفاده از دستگاه دوچرخه ثابت مناسب‌تر است. اگر مشکل کمر دارید می‌توانید از دوچرخه خوابیده استفاده کنید؛ ولی اگر مشکل کمر ندارید، می‌توانید از دوچرخه‌های صاف استفاده کنید. این‌نوع دستگاه باعث قوی‌تر‌شدن ماهیچه‌های میانی بدن نیز می‌شود؛ همچنین باید به‌دنبال یک باشگاه ورزشی باشید. کلاس‌های باشگاه معمولاً بین 30 تا 90‌دقیقه‌ است‌، مربیان به شما خواهند گفت که چه زمان سریع‌تر و چه زمان کند‌تر حرکت کنید. 2- صندلی خود را قبل از شروع تنظیم کنید. هنگامی‌که پدال می‌زنید باید کاملاً پای شما کشیده شود. 3- دوچرخه‌سواری را با میزان کم یعنی حدود 20 تا 30‌دقیقه‌ در هفته‌‌های اول شروع کنید. بعضی از افراد همراه با تماشای سریال و گوش‌دادن به موسیقی دوچرخه می‌زنند. 4- میزان مقاومت خود را هرهفته‌ افزایش دهید تا بدنتان به این بالا‌رفتن استقامت عادت کند و دیگر عضلاتتان سوزش نداشته باشد. تصمیم بگیرید که هر‌روز دوچرخه بزنید و 30‌دقیقه‌ در روزهای بیکاری‌تان راه بروید. 5- ورزش‌ها را به‌نوبت انجام دهید. سعی کنید یک‌روز حرکات سریع انجام دهید. 6- ورزش‌های خود را با برنامه‌ریزی پیش ببرید. به‌مدت یک‌ماه دوچرخه‌زدن را ادامه دهید، بدین شکل استقامت بدنتان بالا می‌رود. 7- هدف‌های هفتگی یا ماهانه درنظر بگیرید. ممکن است هدف شما 30‌دقیقه‌ دوچرخه‌سواری با استقامت بالا و یا 60 دقیقه‌ باشد. هدف شما هر چه که باشد باعث کارایی بهتر می‌شود.

 

دوچرخه‌سواری جاده‌ای
1- به چند فروشگاه دوچرخه‌ سر بزنید تا دوچرخه‌ مناسب خود را پیدا کنید. این‌مهم است که صندلی، دسته‌ها و پدال در ارتفاع مناسبی باشند. در‌غیر‌این‌صورت ممکن است تعادل خود را ازدست‌داده و آسیب ببینید. 2- یک کتاب راهنمای دوچرخه‌سواری خریداری کنید، دوچرخه‌سواری قوانین خاصی دارد که باید قبل از شروع آن‌ها را یاد بگیرید. 3- چند هفته‌ اول را به تمرین حفظ تعادل اختصاص دهید. اگر نتوانید خوب تعادل خود را حفظ کنید، دوچرخه‌سواری خطرناک است. قبل‌ازاینکه به راه‌های مارپیچ و کوهستانی بروید بر روی تعادل خود کار کنید. شما باید با ترمز و پدال‌های دوچرخه راحت باشید. یکی از فواید دوچرخه‌سواری جاده‌ای افزایش هماهنگی اعضای بدن است. 4- از دوچرخه‌ به‌عنوان وسلیه حمل‌و‌نقل خود استفاده کنید. دوچرخه‌سواری تا محل کار و بازگشت به خانه باعث می‌شود استرس کاهش یابد و کمک می‌کند شب‌ها خواب راحت‌تری داشته باشید. 5- آخر هفته‌‌ها مسیرهای طولانی‌تر را دوچرخه‌سواری کنید. 20 تا 30‌مایل دوچرخه‌سواری می‌تواند استقامت شما را بالا ببرد. 6- حداقل دو تا سه‌بار در هفته‌ به‌مدت 30‌دقیقه دوچرخه‌سواری کنید تا کارایی شما بالا برود. 7- به هنگام دوچرخه‌سواری زمان بگیرید؛ می‌توانید سرعت خود را افزایش دهید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه