تیتر خبرهای این صفحه

نگار جواهریان در یک نگاه

تولد: 22 دی 1361 در تهران
حرفه: بازیگر، مترجم، صداپیشه
تحصیلات: لیسانس رشته طراحی صحنه از دانشگاه آزاد

جسارت او در اعتمادش به فیلم‌اولی‌ها مثال‌زدنی‌ست؛ تااینجای‌کار شش‌بار تجربه حضور در آثاری را داشته که اولین ساخته بلند سینماییِ سازندگانشان به‌حساب می‌آیند: «تنها دو‌بار زندگی می‌کنیم» (بهنام بهزادی)، «ملبورن» (نیما جاویدی)، «موقت» (امیر عزیزی)، «دوئت» (نوید دانش)، «گرگ‌بازی» (عباس نظام دوست) و «قندون جهیزیه» (علی ملاقلی‌پور).

 

از طبقه اجتماعی که حرف می‌زنیم، تا‌حد‌ِ‌زیادی داریم از پول حرف می‌زنیم؛ و از پول که حرف می‌زنیم، درواقع، اصلاً از پول حرف نمی‌زنیم؛ بلکه از هزارتا چیز دیگر حرف می‌زنیم.

برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از چهارمین جشن انجمن منتقدان برای «طلا و مس» (۱۳۸۹) شد؛ البته برای این فیلم، برنده تندیس بهترین بازیگر زن نقش اول از چهاردهمین جشن خانه سینما و سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز شد. برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره «اوسیان سینه‌فن» برای «تنها دو‌بار زندگی می‌کنیم» شد؛ برای بازی در فیلم سینمایی «اینجا بدون من» نیز برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن از پانزدهمین جشن خانه سینما شد. همچنین با «حوض نقاشی» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر؛ و نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از هفتمین‌دوره جوایز فیلم «آسیا پاسیفیک» شد. او ‌همراه لیلا حاتمی و ترانه علیدوستی توانست برنده جایزه «پروین» در سال 1391 شود.

«حسن جواهریان» و «پروانه امیری»، سه فرزند دختر به‌نام‌های نازنین، نگین و نگار دارند؛ و البته طبق گزارش برخی سایت‌ها یک فرزند پسر. این خانواده در کانادا زندگی می‌کنند. «حسن جواهریان» که مهندس ساختمان بود، به‌دلیل علاقه ویژه‌اش به دنیای نمایش و هنر، یکی از سهام‌داران سینما تئاتر تهران نیز بود. وی پس از تحمل دوره‌ای بیماری، 27 مهرماه 96 درگذشت. نگار جواهریان طی حضورش در «خندوانه» گفته بود: «پدرم نقش مهمی در زندگی من داشته و دارد. او برای من سمبل قوی‌بودن و بی‌نیاز‌بودن است و فردی‌ست‌که همیشه می‌توان به او تکیه کرد». او و رامبد جوان که اولین‌بار در سال ۸۶ طی ساخت فیلم «جعبه‌ موسیقی» باهم همبازی شدند، چند‌سال‌بعد (95) درحالی‌که او 34ساله و رامبد جوان ۴۵‌ساله بودند، ازدواج کردند. جشن ازدواج آن‌ها در یونان برگزار شد. این زوج در 31 تیر‌ماه 1398 تولد اولین فرزندشان «نوردخت» را جشن گرفتند که در کانادا به‌دنیا آمد.

همراه با پیمان معادی در دوبله فیلم «کمپ ایکس ری» همکاری داشت. دراین‌فیلم که محصول ۲۰۱۴ و ساخته پیتر ستلر است؛ کریستن استوارت و پیمان معادی بازی داشتند. او ‌جای شخصیت نگهبانی به‌نام «ایمی کول» با بازی استوارت صحبت کرده است.

در سال 1383 با فیلم «گیلانه» ساخته رخشان بنی‌‌اعتماد؛ حضور در بخش گروه صحنه و لباس یک اثر سینمایی را تجربه کرد.

 

اگرچه در دنیای ادبیات، او را با نمایشنامه «خیانت» اثر هارولد پینتر (نشر نی) می‌شناسند؛ اثری‌ که مشترک با تینوش نظم‌جو ترجمه کرده؛ اما مدتی در مجله «صنعت سینما» تحلیل بازیگری می‌نوشت و چند اثر ترجمه‌شده اما منتشرنشده نیز دارد.

کتاب صوتی «راهنمای مردن با گیاهان دارویی»؛ رمانی نوشته عطیه عطارزاده؛ با صدای او ارائه شده است.

یکی از داوران بخش فیلم و هنرهای سنتی دومین‌دوره بخش دانشگاهی جشنواره امام‌رضا(ع) بود.

او همکاری‌های متعددی با امیررضا کوهستانی؛ کارگردان مطرح نمایش داشته و در یکی‌از‌آن‌ها به‌نام «دیوار چهارم» که سال 91 به‌روی صحنه رفت، با رامبد جوان همبازی بود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه