چرا با خرید‌کردن احساسی خوب پیدا می‌کنیم؟

بیشتر افراد به‌طور عادی به فرایند خریدکردن علاقه‌مند بوده با خریدکردن احساس خوبی پیدا می‌کنند. دراین‌گزارش، جنبه‌های مختلف موضوع فوق ازنظر علمی بررسی می‌شود. بسیاری از مردم به‌دلیل مشکلات ناشی از زندگی شخصی و اجتماعی خود احساس تنهایی می‌کنند. به‌گزارش سلامت‌نیوز؛ این‌گروه عموماً شامل کسانی می‌شوند که دوست دارند دایره دوستی وسیع‌تری داشته باشند؛ اما به‌دلایلی مانند اعتمادبه‌نفس کم، کمبود وقت، ترس از طرد‌شدن، درون‌گرایی یا خجالتی بودن موفق به رسیدن به هدف خود نمی‌شوند. دراین‌میان بسیاری از مردم به‌طور ناخودآگاه با پیروی از برخی الگوهای رفتاری سعی می‌کنند بر مشکل تنهایی خود غلبه کنند. مطالعات اخیر دکتر فوماگالی و همکارانش نشان می‌دهد در برخی موارد این‌افراد ازطریق رفتارهایی مانند خرید محصولات و بازارگردی بر مشکل خود غلبه می‌کنند. یکی از دلایل علاقه انسان‌ها به خریدکردن، غلبه بر تنهایی‌ست. تنهایی به تجربه ذهنی کمبودها در روابط اجتماعی فرد اشاره دارد، این احساس که روابط فرد فاقد‌کیفیت بوده یا از جنبه‌های مهم رضایت‌بخش نیستند، باعث ایجاد حس تنها‌بودن می‌شود. همان‌طورکه این تعریف نشان می‌دهد، بین تنهایی و انزوای عینی اجتماعی تفاوت وجود دارد. ممکن است یک‌فرد علیرغم حضور در جمع یا داشتن دوستان زیاد، احساس تنهایی کند. درمقابل، فرد دیگری که ازنظر اجتماعی منزوی‌ست، ممکن است از داشتن ارتباطات اجتماعی محدود یا گذراندن مدت‌زمان طولانی در تنهایی احساس رضایت کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تنهایی با انواع رفتارهای ناسالم، ازجمله راهبردهای تنظیم هیجانی ناسازگار یا دشواری در انجام خودکنترلی مرتبط بوده و پیش‌بینی‌‌کننده قوی بسیاری از پیامدهای منفی مانند اضطراب و افسردگی بیشتر، افزایش درد است. از منظر روانی یکی از راه‌های مقابله با تنهایی، تجربه مصرف‌گرایی یا مصرف جبرانی‌ست. ازنظر روان‌شناسی، مصرف جبرانی به استفاده از محصولات برای ارضای نیاز روانی اشاره دارد. مثلاً فردی‌که از طرد شدن توسط دیگران می‌ترسد، ممکن است تمایل بیشتری به خرید محصولی داشته باشد که از آن متنفر است؛ البته باید درنظر داشت تجارب مصرف جبرانی می‌تواند خنثی یا حتی مثبت باشد. ازسوی‌دیگر این رفتارها می‌توانند مضر باشند، مانند زمانی‌که فرد مایل به مصرف بیش‌ازحد مشروبات الکلی یا سوءمصرف مواد مخدر است تا بتواند بر احساس تنهایی خود سرپوش بگذارد. مطالعات روان‌شناسان نشان می‌دهد؛ برخی از محصولات ارتباط غیرمستقیم یا نمادینی را با دیگران ایجاد می‌کنند. مثلاً خرید اقلام دست‌دوم (مانند کتاب مصور، بازی یا ساعت) استفاده‌شده یا خرید محصولات نوستالژیک مانند ماشین‌های کلاسیک می‌تواند به‌نوعی ذهن را درمورد تنها‌بودن فریب دهد. این رفتار می‌تواند به‌شکل جمع‌آوری دارایی و مادی‌گرایی بیشتر باشد و تحقیقات نشان می‌دهد که مادی‌گرایی تأثیر منفی بر شادی و رفاه دارد. درواقع این رفتار ذهنی باعث بدتر‌شدن شرایط افراد افسرده و تنها شده و مادی‌گرایی به‌منظور کاهش تنهایی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی منجر به افزایش تنهایی شود؛ زیرا در این چرخه رفتاری، خریدکردن و جمع‌آوری دارایی‌ها، جایگزین تعاملات اجتماعی می‌شوند.  پژوهشگران معتقدند؛ افراد تنها درمقایسه‌با مصرف‌کنندگان عادی، ترجیحات کمتری برای خدمات مرتبط با مصرف‌کننده مانند ماساژ، کلاس‌های ورزش و رقص و مراکز خدماتی دارند. درحقیقت عوامل مختلف فردی و اجتماعی مانند خجالتی‌بودن، درون‌گرایی، قلدری و طرد‌شدن، تجربه جنسیت‌گرایی یا نژادپرستی، نوع ارتباط اجتماعی، پذیرش و تعلق افراد را تهدید و به‌طورجدی خطر تنهایی را افزایش می‌دهند. درخاتمه باید خاطرنشان کرد؛ خریدکردن و تمایل به حضور در بازارها برای همه افراد خوشایند است؛ اما این عادت برای افراد تنها و افسرده بیشتر بوده و اگرچه به‌طورموقت حال آن‌ها را خوب می‌کند؛ اما درنهایت باعث بدتر‌شدن شرایط شده و این‌افراد را در چرخه تنهایی بیشتری فرو می‌برد.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه