تیتر خبرهای این صفحه

امیر جدیدی در یک نگاه

تولد: 31 خرداد 1362 در تهران
حرفه: بازیگر، کارگردان
تحصیلات: کارشناس رشته مهندسی صنایع؛ و کارشناسی ارشد رشته مدیریت ارشد کسب‌وکار از دانشگاه آزاد

اصلیت پدرش تهرانی‌ست و خودش در محله اکباتان متولد و بزرگ شده است؛ در مصاحبه‌ای با نشریه «تماشاگر» از آنجا با عبارت «سرزمینم است» یاد کرده. او در همان مصاحبه عنوان کرده که وقتی بچه بود، خیلی از درخت خیلی بالا می‌رفت. خارج از حیطه بازیگری و تنیس، در بیزینس فعالیت داشته است.

خیلی آدم شوخی هستم و با آدم‌ها در خیابان ارتباط برقرار می‌کنم. 
امکان ندارد وارد آسانسور بشوم و چیزی نگویم؛ حتی اگر طرف را نشناسم. نهایت می‌گویم: «امروز هوا خیلی‌گرم است!» ارتباط با آدم‌ها را خیلی دوست دارم؛ مثلاً اگر در خیابان در ترافیک گیر کرده باشم، ممکن است با راننده‌های دیگر حرف بزنم و ارتباط برقرار کنم.

برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای دو فیلم «سیزده» و «پایان خدمت» در 32اُمین‌دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در بخش فیلم‌های اول شد. همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در 36اُمین‌دوره جشنواره فجر برای فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» شد. سایر حضور‌های وی در جشنواره فیلم فجر به نامزدی ختم شد: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از 34اُمین‌دوره برای «من» و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در 38اُمین‌دوره برای «روز صفر»؛ او نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم «من» بود. در دوره دوازدهم همین رویداد نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «عرق سرد» و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از همان‌دوره برای «تنگه ابوقریب»؛ در جشن دنیای تصویر در دوره هفدهم نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد برای «من» بود، در دوره هجدهم نامزد دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد برای «قاتل اهلی»، در دوره نوزدهم نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «عرق سرد» و سرانجام در دوره 21اُم برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد برای فیلم «قهرمان»؛ نامزد دریافت جایزه «گلدن گلوبال» (مالزی) برای فیلم «هت‌تریک» بود؛ نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «عرق سرد» از 21اُمین جشن خانه سینما؛ نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد از 14اُمين‌دوره جوایز «آسیا پاسیفیک» برای فیلم «قهرمان»؛ و برنده تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر نقش اول مرد از دوره 38 جشنواره تئاتر فجر برای نمایش «شاه‌ماهی»

 

مدت‌هاست در ورزش تنیس فعال بوده و به‌عنوان مربی دراین‌رشته حضور دارد؛ حتی در سال 99 به‌شکل تشریفاتی به تیم‌ ملی تنیس کشور دعوت شد.

سگش که گویا «تسلا» نام دارد؛ درپی انتشار ویدئویی که حین حرف‌زدن جدیدی به او زل زده است، تا مدتی سوژه شبکه‌های مجازی بود.

دوستیِ او با هومن سیدی، از زمین تنیس شکل گرفت؛ آن‌هم به‌عنوان مربی این بازیگر و کارگردان. ادامه این آشنایی، به همکاری در چند اثر مشترک انجامید.

 

«پدیده» نام فیلمی‌ست به‌کارگردانی علی احمدزاده و به‌نویسندگی نازنین فراهانی که سال ۱۳۹۵ تولید شد؛ اما همچنان توقیف است. دراین‌فیلم با هدیه تهرانی و پگاه آهنگرانی همبازی بود.

او تهیه‌کنندگی را با نمایش «شاه‌ماهی» تجربه کرد که با کارگردانیِ رضا بهاروند در سال 98 به‌روی صحنه رفت و برایش جایزه نیز گرفت.

یکی از هنرمندان حاضر در کلیپ موسیقیِ «چرا رفتی؟!» با صدای همایون شجریان بود.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه