تیتر خبرهای این صفحه

مهدی هاشمی در یک نگاه

تولد: 16 آذر 1325 در لنگرود
حرفه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس
تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران

نام اصلی او در بعضی از منابع «میر مهدی هاشمی قرمزی» عنوان شده است. سه برادر به‌نام‌های ناصر، محمود و جواد دارد؛ که ناصر به بازیگری می‌پردازد و جواد موزیسین است. طی گفت‌وگویی که «موزه سینما» با او انجام داد؛ گفته بود: «یادم می‌آید با برادرانم در کودکی گریه می‌کردیم و از پدرمان می‌خواستیم تا ما را به چمخاله برای شنا‌ ببرد. از کودکی به شنا علاقه داشتم؛ تا‌آنجا‌که شناگری ماهرم و اگر پاهایم آسیب ندیده بود، می‌خواستم در مسابقه شنای کهن‌سالان شرکت کنم». او در سال 1359 وقتی 34‌ساله بود، با «گلاب آدینه» که سر سریال «سلطان و شبان» باهم همکار بودند، ازدواج کرد. آدینه که متولد 1332 و دختر حسینقلی مستعان؛ نویسنده و مترجم بنام ایرانی‌ست، شخصاً پیشنهاد ازدواج را به او که در روزهای تمرین نمایش، استادش محسوب می‌شد، داد. آن‌ها در 1362 صاحب تنها فرزندشان؛ «نورا» شدند که بازیگر است و بعدها برای مدتی همسر کارگردانی به‌نام «سیاوش اسعدی» بود. او یک نوه به‌نام «اوستا» دارد. لورفتن ماجرای ازدواج دوم هاشمی در ۷ تیر ۱۳۹۸ با مهنوش صادقی (بازیگر، طراح لباس، نویسنده) که متولد 1351 بوده؛ شایعه جدایی او از آدینه را بعدازمدت‌ها تائید کرد.

می‌توان گفت یکی از بازیگرانی‌ست که دینش را به سینمای کودک ادا کرده و تابه‌امروز در شش فیلم برای این‌گروه سنی حضور یافته است: «شکار خاموش»، «علی و غول جنگل»، «بهترین بابای دنیا»، «الو! الو! من جوجوام»، «روز کارنامه» و «آدم‌آهنی».

نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «خارج از محدوده» در ششمین جشنواره فیلم فجر شد. برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «دو فیلم با یک بلیت» در نهمین جشنواره فیلم فجر شد. نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «همسر» در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر شد. نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «معجزه خنده» در اولین جشن خانه سینما (۷۵) شد. برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «آقا یوسف» و «آلزایمر» در بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر بود. نامزد تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «هیچ» در چهارمین‌دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران (۸۹) شد. برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «ضدگلوله» در ششمین‌دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران (91) شد. نامزد تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «سیانور» در دهمین‌دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران (95) شد.

دراین‌سال‌ها یک‌بار کارگردانی (به‌شکل مشترک با برادرش ناصر) را امتحان کرد که نتیجه‌اش سینماییِ «بال‌های سپید» در سال77 بود؛ فیلمی در حوزه سینمای کودک‌ونوجوان با تِم عاشورایی.

جزو معدود بازیگرانی‌ست که در یک‌دوره جشنواره فجر برای بازی در دو فیلم؛ هم نامزد و هم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول شد. این اتفاق برای حضورش در «آلزایمر» و «آقا‌یوسف» رخ داد.

فعالیت در تئاتر را به‌عنوان بازیگر به‌همراه داریوش فرهنگ در سال ۱۳۴۸ با تشکیل گروه تئاتر «پیاده» آغاز کرد. آن‌ها سال‌هاست دوستان صمیمی هستند.در سال 92 جزو گروه داوران بخش مسابقه دانشجویان تئاتر در شانزدهمین‌ جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران بود.

در مستند «گنگ خواب‌دیده» ساخته هوشنگ گلمکانی؛ که به زندگی محسن مخملباف پرداخته در نقش خودش ظاهر شده است.

در سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از او برای چهاردهه تلاش هنری تقدیر شد.

سلطان / شیرزاد شبان
افسانه سلطان و شبان؛ 
ساخته داریوش فرهنگ

دکتر محمد قریب
روزگار قریب؛
ساخته کیانوش عیاری

نادر
هیچ؛ 
ساخته عبدالرضا کاهانی

سلیم
ضدِ‌گلوله؛
ساخته مصطفی کیایی

نصرالله
زرد قناری؛
ساخته رخشان بنی‌اعتماد

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه