تیتر خبرهای این صفحه

مرضیه برومند در یک نگاه

تولد: 17 خرداد 1330 در لنگرود
حرفه: کارگردان، نویسنده، عروسک‌گردان، صداپیشه و بازیگر
تحصیلات: دارای لیسانس هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

«مرضیه‌سادات برومند یزدی» تا چهارسالگی به‌دلیل مأموریت پدرش، در خوی زندگی می‌کرد. بعد‌از‌آن، همراه خانواده به تهران بازگشت و در خیابان دلگشا، خیابان کلانتری تا 18‌سالگی زندگی کرد. سپس در چهار‌راه آب‌سرداب خیابان ایران شمالی زندگی کرد. می‌گوید: «پدرم آدمی بافرهنگ و علاقه‌مند به ادبیات و شعر بود. پایه علاقه ما به ادبیات را او پایه‌گذاری کرد. مادرم خلاق بود و اگر درس می‌خواند، حتماً هنرمند بنامی می‌شد. وی در شکل‌گرفتن شخصیت هنری ما نقش مهمی داشت». خواهران و برادرانش عبارت‌اند از «احترام» مجری تلویزیون و بازیگر (همسر مرحوم داوود رشیدی و مادر لیلی رشیدی)؛ «راضیه» عروسک‌گردان و مجری (همسر بهرام شاه‌محمدلو)؛ «طاهره» قهرمان بدمینتون و مربی (همسر عادل بزدوده که پدر عروسکی ایران لقب گرفته است)؛ «مرتضی» طراح داخلی مبلمان و چرم؛ و «مجتبی» که در سازمان برنامه‌و‌بودجه کار می‌کرد.

 

او در روند تولید دو فیلم‌ سینمایی، سرودن شعر را هم به کارنامه‌اش افزود؛ یکی در «شهر موش‌ها» سال 1364 و دیگری در «مربای شیرین» سال 1380. 

در نوزدهمین‌دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌و‌نوجوانان (1383) در بخش مجمع سینمای کودک‌و‌نوجوان ایران برای همکاری در ساخت فیلم «دربه‌درها» که فیلم برگزیده تماشاگران بود؛ جایزه پروانه زرین گرفت. طی رویداد هفته فیلم ایران در داکا (بنگلادش) شرکت‌کننده‌ منتخب به‌خاطر ساخت «الو! الو! من جوجوام» بود. در 16اُین‌دوره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌و‌نوجوانان در بخش هیئت‌داوران مجمع سینمای کودک‌و‌نوجوان شرکت‌کننده با فیلم «مربایب شیرین» جایزه هیئت‌داوران را گرفت. در بخش مسابقه مواد تبلیغاتی آثار در هفتمین‌دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر؛ شرکت‌کننده برگزیده بود به‌خاطر ارائه «شهر موش‌ها». نیز در بخش مرور چشم‌انداز نمونه فیلم‌(آنونس)‌های بعد‌از‌انقلاب در دوره ششم جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به‌خاطر «شهر موش‌ها» شرکت کرد. او همچنین در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان به‌خاطر بازی در «هیچ» نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

او در کنار کارگردانی؛ در آثاری نیز به‌عنوان بازیگر حضور داشته که شاید هیچ‌یک به‌اندازه نقشش در فیلم «هیچ» ساخته عبدالرضا کاهانی؛ به‌چشم نیامد. او نقش عمه شخصیت «نادر» با بازیِ مهدی هاشمی را دراین‌اثر برعهده داشت. 

داوریِ رویدادهای مختلف هنری متعددی در کارنامه او وجود دارد: جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان، بخش تئاتر جشنواره «هنر زنده است»، پنجمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی و ... ازاین‌جمله‌اند.

در شهریورماه ۱۳۹۸ در جشن رونمایی از شخصیت‌های شهر «آی‌قصه» حضور داشت؛ که اپلیکشن کودک و تولیدکننده قصه صوتی، لالایی، قصه تعاملی و ... است.

مشاوره و سرپرست تولید نماهنگ «شعر هستی» با همنوایی پری زنگنه، هانا کامکار، امید نعمتی، ایلیا منفرد، بهزاد عمرانی و برزو ارجمند است. ترانه آن، سروده باران خوش‌اندام‌؛ آهنگسازش بهرام دهقانیار و کارگردانش سهراب شاه‌محمدلو هستند. 

از علاقه‌مندان به والیبال و فوتبال بوده؛ و یک پرسپولیسی‌ست. در دوران جوانی نیز عضو تیم بسکتبال دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و به‌گفته خودش؛ خاطرات خوبی هم از آن تیم دارد. 

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سلسله نشست‌هایی را به‌منظور مستندنگاری و بزرگداشت افراد مؤثر در جامعه و فرهنگ برگزار کرد که نخستین نشست آن، به مرضیه برومند اختصاص داشت.

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه