وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری:

شهرستان ری؛ شناسنامه تهران است

محسن شیرازی‌نژاد

وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: بناهای تاریخی بخشی از هویت ماست و باید در حفاظت از آن‌ها تلاش کنیم. به‌گزارش ایرنا؛ سید عزت‌الله ضرغامی در نشست بررسی مشکلات حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری شهرستان ری افزود: شهرستان ری علاوه‌بر گردشگری مذهبی، زیارتی و تاریخی، ظرفیت بالایی نیز در بخش صنایع‌دستی وارد. وی یادآور شد: باید این هویت تاریخی و میراثی را حفظ کنیم و متوجه باشیم اگر این هویت را از دست دهیم هیچ ارزشی نداریم که حول آن کاری انجام دهیم. ضرغامی به ظرفیت صنایع‌دستی شهرری اشاره و اظهار داشت: تعدادی مشکل عمومی در حوزه صنایع ازجمله نبود بسته‌بندی مناسب، برندسازی و کاربردی‌نبودن را در کل کشور داریم که مرتب بر لزوم اصلاح آن تأکید کرده‌ایم. وی گفت: یکی از مشکلات دیگر عرصه صنایع‌دستی مسائل مربوط به عرضه آن است که در شهرستان ری برای راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی همکاری می‌کنیم و اعتباری نیز برایان اختصاص می‌دهیم و در سطح ملی نیز جایگاهی برای صنایع‌دستی شهرری باز و در تأمین مواد اولیه و پرداخت تسهیلات همراهی می‌کنیم. در پرداخت تسهیلات صنایع‌دستی مشکل نداریم. این وزارتخانه در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه پارسال 4000‌میلیاردتومان تسهیلات پرداخت کرد.

 

شهرستان ری؛ شناسنامه تهران
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ری به‌لحاظ هر سه مأموریتی وزارتخانه ما در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی غنی‌ست و ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی بسیاربالایی دارد و شناسنامه و ریشه ملی ماست. وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تهران را به‌عنوان قطب گردشگری تبدیل کنیم. ری هویت تهران است و باید ظرفیت‌های متعدد ری با همه توانمندی که وزارتخانه دارد به فعلیت برساند تا در جایگاه خود بتواند بازیگری مناسب را در طرح جامع که برای منطقه داریم ایفا کند. وی افزود: برج طغرل یک بنای تاریخی مشهور و با قدمت ۱۰۰۰‌ساله با مصالح سنتی، ساخته شده ترکیب جالب از موادی که مردم دراختیار داشتند، مدیریت داشته‌ها در میراث‌فرهنگی بسیارمهم است. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: میراث‌فرهنگی ما نشان‌دهنده استقلال ما و تمدن فناورانه است برخلاف کسانی‌که تصور می‌کنند میراث‌فرهنگی مانع توسعه است باید گفت این انباشته تجربه ارزشمند بهترین مقوم توسعه و پایداری آن‌است‌که باید استفاده کنیم و ایران عزیز ما مشحون از این توانمندی‌هاست.

 

حفظ کوه بی‌بی‌شهربانو؛ نیازمند پیشنهادهای عملی
وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری درخصوص حفظ کوه بی‌بی‌شهربانو گفت: کارشناسان میراث‌فرهنگی پیشنهادهای عملی دهند. سید عزت‌الله ضرغامی درخصوص حفظ و حراست از کوه بی‌بی‌شهربانو در جنوب پایتخت که به‌دلیل وجود کارخانه‌های سیمان در اطراف این کوه درحال‌نابودی‌ست، اظهار داشت: برای رفع این مشکل لازم است توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی پیشنهادهای عملی مطرح شود. وی بابیان‌اینکه بنده کارخانه را ندیده‌ام که بتوانم نظر کارشناسی دهم، گفت: کارشناسان می‌توانند دراین‌خصوص که کارخانه باشد ولی انفجارها مدیریت شود یا حریم در محیط انفجار حفظ شود و یا از جای دیگری مواد اولیه کارخانه تأمین گردد، می‌توانند پیشنهادهای عملی ارائه دهند.

 

افتتاح پایگاه ملی محوطه باستانی ری
پایگاه ملی محوطه باستانی شهرری متعلق به دوره ساسانیان با حضور وزیر در هفته دولت افتتاح شد. سید عزت‌الله ضرغامی در مراسم بهره‌برداری از پایگاه ملی محوطه باستانی شهرری افزود: در سطح کشور ۱۰۰ پایگاه ملی و ۲۶ پایگاه جهانی داریم. پیش از ورود برای بهره‌برداری از این محوطه محو پایگاه ملی، خانه بررسی شرایط آن برای تبدیل‌شدن به پایگاه ملی باستانی بودم که پس از دریافت اطلاعات متوجه شدم این محوطه و محدوده دشت ری فراتر از آنچه تبلیغ و اطلاع‌رسانی شده ارزش تاریخی دارد. وی تأکید کرد: درصورتی‌که محدوده‌ای را پایگاه رسمی اعلام نکنیم در درجه دیگری از اهمیت قرار می‌گیرد. ضرغامی ادامه داد: زمانی‌که محوطه و محدوده‌ای به‌عنوان پایگاه رسمی ملی یا جهانی معرفی شود، در درجه بالاتری ازنظر کارهای میراث‌فرهنگی قرار می‌گیرد. ازجمله آثار مهم و معروف دشت ری اثر تاریخی موسوم به تپه میل است. این اثر که به‌مناسبت ساخت‌وسازهای مرتفع روی یک برآمدگی بلند به تپه میل شهرت یافته در جنوب شهرری و در غرب جاده ارتباطی به ورامین در ناحیه قلعه‌نو قرار دارد. به‌نظر می‌رسد ارتفاع دورنما و کارکرد متصور برای این اثر تاریخی باعث شده تا از آن به‌عنوان میل یا نشانه و راهنمای مسافران و کاربری آن یاد شود.

 

دستور وزیر برای تخصیص اعتبار به‌منظور کاوش در بقایای شهر تاریخی شهرری
وزیر میراث‌فرهنگی طی بازدید خود برای کاوش در بقایای شهر تاریخی شهرری کنار برج طغرل دستور تخصیص اعتبار صادر کرد. ضرغامی در بازدید از برج طغرل به بقایای شهر تاریخی باقی‌مانده در کنار این بنا سر کشی و از روند مرمت و نگهداری آن گلایه کرد. وی خواستار تخصیص اعتبار برای انجام کاوش و مطالعات فرهنگی در‌این‌بنا شد و لازمه تخصیص اعتبارات تشکیل شورای مطالعاتی و پژوهشی درمورد این بنا را اعلام کرد. 80‌درصد این بنای ۱۰۰۰‌ساله مربوط به قبل است و مابقی آن مرمت شده است. کاربری برج طغرل علاوه‌بر کاربری آرامگاهی برای بنیان‌گذار سلسله سلجوقیان، خود بنا نقش ساعت خورشیدی را نیز ایفا می‌کند. پیش‌ازاین وزیر گردشگری از آستان شیخ صدوق ابن‌بابویه شهرری بازدید و بر مزار شخصیت‌های مدفون دراین‌آرامستان قدیمی فاتحه قرائت کرد. دراین‌سفر وزیر گردشگری سید علی یزدیخواه؛ نماینده مردم در مجلس و حمید زمانی؛ معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه ری به‌همراه معاونین و مسئولان شهرستان و خبرنگاران همراه بودند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه