گلستان

اعظم دستجردی

تقدیر رئیس فدراسیون همگانی از مدیریت شهری گرگان 

اقدامات جهادی دولت تنها به حوزه‌های عمرانی، صنعتی و فرهنگی محدود نشده؛ بلکه در قالب خدمتی صادقانه و اشتغال‌آفرین راه را برای توسعه مشاغل خانگی در استان‌های مختلف ازجمله کهگیلویه‌وبویراحمد گشوده و با بهبود فضای کسب‌وکار، در آینده نزدیک هر خانه به یک کارخانه تبدیل خواهد شد. به‌گزارش ایرنا؛ در طرح مشاغل خانگی، با ارائه تسهیلات اندک به افراد به‌ویژه زنان خانه‌دار می‌توان کسب‌وکارهای پردرآمدی برای آنان راه انداخت و با کم‌ترین هزینه شاهد رونق تولید و اشتغال‌زایی بود. روزانه ده‌ها نفر به ادارات کار کهگیلویه‌وبویراحمد برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی مراجعه می‌کنند و می‌خواهند هنرهای دست خود را در خانه با خیال آسوده به عرصه ظهور بگذارند و در تأمین مخارج خانواده سهیم باشند.

 

نگاهی اجمالی به مزیت‌های مشاغل خانگی
مشاغل خانگی در مناطق روستایی درراستای ماندگاری و مهاجرت نکردن ساکنان بسیار بااهمیت است و بررسی آن می‌تواند درراستای اشتغال پایدار مؤثر و ارزشمند باشد. این‌امر در مناطقی که دارای تعداد زیاد روستا با جمعیت مناسب و درعین‌حال اغلب بدون درآمد ثابت‏ هستند ازجمله مناطق روستایی استان کهگیلویه‌وبویراحمد از اهمیت بالایی برخوردار است که موجب توسعه پایدار می‌شود. مشاغل خانگی زنان باعث ضریب بالای نرخ مشارکت در افزایش تولید ناخالص، توزیع ثروت و کاهش هزینه‌های تولید است که با حداقل سرمایه، امکانات و مخاطره‌پذیری شکل می‌گیرد. به‌گفته کارشناسان امر بین اعتماد، آگاهی و مشارکت اجتماعی با توانمندسازی اقتصادی زنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. توجه به کاهش فقر، اشتغال‌زایی و استقلال مالی افراد به‌ویژه کاهش فقر در بین فقیرترین افراد جامعه که همان زنان و کودکان هستند برای دستیابی به توسعه یک ضرورت است. دراین‌بین توانمندسازی زنان می‌تواند باعث بالابردن کیفیت زندگی، افزایش درامد، تقویت عزت‌نفس، بیشترشدن تحرکات اجتماعی و تسریع دستیابی به فرایند توسعه شود. به‌گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: «مشاغل خانگی از دل یک‌خانه دیده می‌شود و قیمت تمام‌شده محصول بسیارکم است. اکنون‌که صنایع بزرگ علاوه‌بر موانع جدی چون تحریم‌ها، نیازمند سرمایه‌گذاری کلان و فناوری روز دنیا هستند، توسعه مشاغل خانگی می‌تواند با سرمایه اندک دریچه‌ای به بازارهای جهانی بگشاید تا همچون پرچمی هویت و فرهنگ ملی و قومی ایرانیان را در دنیا به‌نمایش بگذارد».

 

طرح‌های عمده دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد دراین‌باره می‌گوید: «طرح کارورزی، اشتغال در محیط کار واقعی، مشوق‌های بیمه‌ای، یارانه حقوق و دستمزد و سایر موارد ازجمله مصادیق و شاخصه‌های بهبود فضای کسب‌وکار در استان به‌شمار می‌رود». حمیدرضا واعظی‌زاده افزود: «‌دولت در تازه‌ترین اقدام خود توانست با قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار به نقطه جدیدی برسد و کار را برای متقاضیان واقعی این حرفه‌ها آسان‌تر کند؛ به‌گونه‌ای‌که با حذف بروکراسی پیچیده اداری و تسهیل در فرآیند صدور مجوزها با حذف موانع غیرضروری و اجرای قانون تسهیل در صدور مجوزها روبه‌رشد است». به‌گفته واعظی‌زاده در سال‌های گذشته فرآیند صدور مجوزها رانت زا و طولانی بود زیرا که محدودیت‌های زیادی وجود داشت؛ اما با رویکرد دولت سیزدهم به این‌بخش صدور مجوزهای واقعی تسهیل یافته است.

 

رتبه کهگیلویه‌وبویراحمد در صدور مجوز مشاغل خانگی 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: «درحال‌حاضر تعداد ۴۸۸ رشته شغلی به‌صورت آنی قادر به دریافت تأییدیه هستند و تنها مجوز حدود ۳۰ رشته دیگر در مدت‌زمان سه‌روز صادر خواهد شد». واعظی‌زاده افزود: «بیشترین آمار مربوط به صدور مجوز مشاغل خانگی در کشور به‌ترتیب مربوط به استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، فارس و خراسان رضوی‌ست». وی ادامه داد: «در سال جدید حدود هشت‌هزار مجوز مشاغل خانگی در استان صادرشده که این آمار حکایت از پیشتازی استان در اجرای این‌طرح دارد. همچنین به‌گواه آمارها، پرداختی‌های چهارماهه امسال در مشابه با سال قبل جهش بسیارخوبی را نشان می‌دهد».

 

 

میزان پرداختی‌های بانک‌های استان به طرح‌های مشاغل خانگی 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد تصریح کرد: «امسال برنامه‌ریزی‌شده که ۸۶ میلیاردتومان درزمینه مشاغل خانگی به متقاضیان این‌طرح در کهگیلویه‌وبویراحمد پرداخت شود. ازاین‌میزان ۱۹ میلیاردتومان توسط بانک‌های توسعه تعاون و رفاه کارگران استان پرداخت‌شده و مابقی در فرایند پرداخت تسهیلات هستند». مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد تصریح کرد: «البته درمجموع در مدت یک‌سال‌اخیر، ۳۸‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون‌تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان پرداخت‌شده است. 1666 متقاضی طرح مشاغل خانگی درطول یک‌سال دراین‌استان تسهیلات دریافت کرده‌اند». به‌گفته او؛ اخیراً نیز با دو بانک کشاورزی و پست‌بانک تفاهم‌نامه‌ای منعقدشده تا با پرداخت تسهیلات این‌طرح شاهد کاهش نرخ بیکاری و رشد و توسعه اشتغال در استان باشیم.

 

 

زیرساخت‌های لازم برای رشد مطلوب اجرای طرح‌های مشاغل خانگی 
واعظی‌زاده عنوان کرد: «تولیدات حاصل از طرح‌های مشاغل خانگی سهم خوبی برای ورود به بازار دارند و تاکنون از دست‌بافته‌های زنان استان، گلدوزی، بسته‌بندی مواد غذایی و دیگر هنرها استقبال خوبی در سطح ملی و بین‌المللی شده است». وی ابراز داشت: «این‌محصولات نیاز به زیرساخت‌های لازم دارند که وجود بازارچه صنایع‌دستی استان کهگیلویه‌وبویراحمد در شهرستان‌های مختلف آن یک ضرورت است». مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد افزود: «استان ظرفیت‌های بسیاری درزمینه صنایع‌دستی دارد و می‌طلبد همه پای‌کار بیایند و این آرزوی دیرینه هنرمندان و زنان هم استانی محقق و به بازارهای ملی و بین‌المللی با نام استان راه یابند. ازسوی‌دیگر نگاه ویژه گمرک به محصولات تولیدی ازطریق همین فضاهای کسب‌وکار خرد و مشاغل خانگی بسیارمؤثر است». وی ادامه داد: «باید صادرات استان به‌نام همین استان و ازطریق گمرک بتواند به بازارهای ملی و بین‌المللی راه یابد و در نمایشگاه‌های جهانی حضور یابد».

 

 

میزان موفقیت طرح مشاغل خانگی در تحقق اشتغال 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد ابراز داشت: «طرح‌های خرد و متوسط بسیار زودبازده‌تر از طرح‌های دیگر هستند و بااین‌رویکرد روزبه‌روز از تعداد افراد بیکار در استان کاسته خواهد شد. با پرداخت تسهیلات به 1666 طرح، 1830 شغل در مدت یک‌سال‌اخیر ازطریق همین طرح در استان ایجاد شده است». واعظی زاده ادامه داد: «فرهنگ کار در استان وجود دارد اما باید تقویت شود و آموزش و مهارت‌آموزی اصل قرار گیرد. باید افراد به کسب‌وکارهای مشاغل خانگی به‌عنوان یک شغل پایدار نگاه کنند و با این دید وارد عرصه شوند». واعظی‌زاده افزود: «طبق سامانه رصد تعهد استان درزمینه اشتغال امسال 13520 شغل از محل مشاغل خرد تا پروژه‌های کلان است. ازاین‌میزان ۱۳‌درصد آن تحقق یافته است و ۲۷ دستگاه اجرایی باید به تعهدشان عمل کنند». وی بر ضرورت ثبت آمار اشتغال در سامانه رصد تأکید کرد و افزود: «با واردکردن این‌آمار در سامانه توسط دستگاه‌های اجرایی درخصوص اشتغال به اعداد دقیق و شفافی خواهیم رسید. بدون تردید هرنوع از فعالیت‌های مرتبط با مشاغل خانگی موجب بروز تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در شهرها و روستاها می‌شود و ایجاد این کسب‌وکارها پیامدهای قابل‌تأمل زیادی ازقبیل کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهبود وضعیت سلامت و بهداشت مناطق مختلف، توانمندسازی روستایی و کاهش مهاجرت در پی دارد. رویکرد مشاغل خرد و خانگی رویکردی تعیین‌کننده در حوزه اقتصاد است و با حمایت از این‌طرح‌ها می‌توان با حداقل منابع اشتغال پایدار ایجاد کرد؛ البته باید به زیرساخت‌های سرعت‌بخشی به روند بازار فروش این داشته‌ها که عمدتاً بافته‌های داری هستند ازجمله بازارچه دائمی فروش و عرضه صنایع‌دستی توجه جدی‌تر شود تا راه معرفی این داشته‌ها به بازارهای ملی و جهانی تسهیل شود».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه