ایستگاه سلامتی

راهکارهای عبور از بحران مصدومیت

برای کنار‌آمدن با فشار و استرس آسیب‌دیدگی نیاز به بهبود جسمی و روانی‌ست و ریکاوری یا بهبود آسیب‌های ورزشی عمدتاً روی توانبخشی فیزیکی یا جسمانی متمرکز است؛ اما گنجاندن تکنیک‌های روانشناسی ورزشی جهت کمک به بهبود هیجانی و روانی نیز مهم است. ابتدا باید درباره آسیب‌دیدگی اطلاعات لازم اعم از علت، درمان و پیشگیری از آسیب‌دیدگی را به‌دست آورد و عدم درک کامل آسیب‌دیدگی می‌تواند باعث ایجاد ترس یا اضطراب شود. در این رابطه می‌توان در اینترنت جست‌وجو یا با پزشک و افراد متخصص مشورت کرد. در زیر به چند نکته مهم اشاره می‌شود.

پذیرفتن مسئولیت آسیب‌دیدگی
 منظور این نیست که بگوییم آسیب‌دیدگی تقصیر شماست. منظور این‌است‌که شما بپذیرید آسیب دیده‌اید و تنها فردی هستید که می‌تواند به‌طور‌کامل نتیجه و پیامد آن‌را تعیین کنید و به‌جای اینکه به گذشته فکر کنید یا یک عامل بیرونی را به‌خاطر آسیب‌دیدگی خود سرزنش کنید، از‌طریق پذیرفتن مسئولیت فرآیند بهبودی، حس کنترل بیشتری در بهبود پیشرفت به دست خواهید آورد.

حفظ و ایجاد نگرش مثبت
به منظور بهبود سریع لازم است که از طریق نمایش سخت کوشی و تجرای توصیه‌های پزشک، وقت خود را صرف غلبه بر آسیب‌دیدگی کنید تا درمان سرعت گیرد. علاوه‌بر‌این لازم است افکاری که در ارتباط با آسیب‌دیدگی و فرآیند بهبود پذیری دارید را یادداشت کرده و به‌صورت منطقی مورد ارزیابی قرار دهید یا با مشاور روانشناس خود در میان بگذارید و باید بدانید خودگفتاری بسیار مهم است.
استفاده از ذهن برای بهبود جسم
تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان بر فرآیند بهبود با استفاده از مهارت‌ها و تکنیک‌های ذهنی خاص از قبیل تصویرسازی و خود هیپنوتیزم سرعت بخشید. همچنین تکنیک‌های تصویرسازی از کل حواس بدن برای ایجاد دستورات ذهنی، احساسات و حالاتی که مربوط به یک پیامد و نتیجه مطلوب هستند با تاکید بر زمان حال، استفاده می‌کند.

دریافت حمایت و پشتیبانی
 یک واکنش رایج بعد از وقوع آسیب‌دیدگی، انزوا و جدایی از هم تیمی‌ها، مربی‌ها و دوستان است. حفظ تماس با دیگران هنگام بهبود آسیب‌دیدگی مهم است و هم‌تیمی‌ها، دوستان و مربیان می‌توانند زمانی‌که نیاز دارید به شما گوش دهند یا می‌توانند در طول فرآیند بهبودپذیری شما را تشویق کنند یا پیشنهاداتی داشته باشند.

تعیین اهداف مناسب
صرفاً به‌علت‌اینکه دچار آسیب‌دیدگی شده‌اید به‌معنی توقف برنامه‌ریزی یا تعیین اهداف نیست و به جای اینکه آسیب‌دیدگی را به‌عنوان یک بحران در‌نظر بگیرید آن را یک چالش (هدفی که باید حلش کنید) تصور کنید. تمرکز اهداف شما از عملکرد به بهبود تغییر می‌یابد و این‌کار به حفظ انگیزه شما کمک خواهد کرد و از طریق ارزیابی اهداف متوجه روند بهبود خود می‌شوید و هنگامی که می‌بینید در حال بهبود یافتن هستید، اعتماد به نفس بیشتری را حس خواهید کرد.

حفظ آمادگی جسمانی و تناسب اندام
 بسته به نوع آسیب‌دیدگی می‌توانید تمرینات و ورزش را تغییر دهید یا اشکال دیگری از تمرین را اضافه کنید تا قدرت قلبی عروقی حفظ شود. با مربی، درمان‌گر یا پزشک جهت انجام برنامه‌های ورزشی یا تمرین بدنی خوب و جایگزین مشورت کنید و اگر نمی‌توانید بدوید، احتمالاً می‌توانید دوچرخه‌سواری کنید یا به شنا بروید، بنابراین تمریناتی برای حفظ تناسب اندام، آمادگی جسمانی و سلامت قلبی عروقی انجام دهید یا روی سلامت تغذیه‌ای بهتر تمرکز کنید. با داشتن دانش درست، حمایت از جانب دیگران و تمرین مناسب می‌توان با پذیرش جنبه‌های مثبت این واقعه به آسیب‌دیدگی غلبه کرد و با پیشروی و پذیرش آهسته مسائل، تعیین اهداف واقع‌گرایانه و حفظ رویکرد مثبت و متمرکز، اکثر ورزشکاران می‌توانند آسیب‌های جزئی و مهم غلبه کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه