تیتر خبرهای این صفحه

نیکی کریمی در یک نگاه

تولد: 19 آبان 1350 در تهران
حرفه: بازیگر، کارگردان، مترجم، نقاش
تحصیلات: دیپلم

اصالتاً از سمت پدر، اهل تفرش استان مرکزی‌ست. برادری به‌نام «خشایار» و خواهری به‌نام «نازنین» دارد که به‌همراه والدینش در انگلستان زندگی می‌کنند.دراین‌سال‌ها او تنها یک‌بار به‌عنوان سرمایه‌گذار در سینما ظاهر شد؛ آن‌هم برای ساخت فیلم «نیمه پنهان» ساخته تهمینه میلانی. او به‌همراه علی میلانی، تهمینه میلانی، محمد نیک‌بین، آزیتا میلانی، سیمین میدانی، شیرین انصاری، نادیا ماتیوس و محمد میلانی؛ سرمایه‌گذاران اثر بودند.

 

فهرست جوایز او آن‌قدر طولانی‌ست که می‌توان او را یکی از تحسین‌شده‌ترین بازیگران ایران در داخل و خارج نام برد: برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای آثار دیوانه‌ای از قفس پرید و واکنش پنجم؛ نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای آثار دو زن، روانی، پری، سارا، عروس و من همسرش هستم؛ برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم دو زن. نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم برای آتابای. برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم دو زن از جشن خانه سینما. برنده جایزه بهترین فیلم و کارگردانی برای آتابای از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران. برنده تندیس حافظ در رشته بهترین بازیگر زن برای آثار روانی، دو زن و نیمه پنهان در جشن دنیای تصویر. برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم زن دوم در اولین جشنواره بین‌المللی کیش. نامزد دریافت جایزه دوربین طلایی از جشنواره کن برای کارگردانی یک‌شب. برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم‌های ایرانی تورنتو برای بازی در فیلم آذر و ... تنها بخشی کوچک از فهرست افتخارات اوست.

یکی از اولین بازیگران نسل جدید در سینمای ایران بود که به کار ترجمه نیز پرداخت؛ از او تاکنون آثاری نظیرِ «عشق سال‌های غم» و «نزدیکی» (هردو از حنیف قریشی)؛ «نور ماه بر درختان کاج» مجموعه هایکو (شعر ژاپنی)‌؛ و خاطرات «مارلون براندو» باعنوان «آوازهایی که مادرم به من آموخت» منتشر شده است.

یکی از فعالیت‌های تجربیِ او، عکاسی‌ست. در بهمن‌ماه 96 نمایشگاهی انفرادی از آثار خود را به‌نام «گل‌مردگی» در گالری «اعتماد» باغ نگارستان برگزار کرد که درواقع، سومین نمایشگاه او دراین‌زمینه بود.

وقتی مریم ایراندوست؛ سرمربی وقت تیم فوتبال ملوان، عکسی از خود ‌همراه کریمی را منتشر کرد؛ بسیاری متوجه شدند که او از علاقه‌مندان فوتبال است. گرچه او علاقه‌اش دراین‌زمینه را با تلاش برای ساخت مستند نیز نشان داده است.

یکی از تجربیات او دراین‌سال‌ها ارائه آلبوم صوتی بوده است؛ چه با خوانش اشعار فروغ فرخزاد در اثر «تولدی دیگر» و چه با خواندن متن کتاب «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد» به‌قلمِ پائولو کوئیلو.

یکی از تجربیات او دراین‌سال‌ها ارائه آلبوم صوتی بوده است؛ چه با خوانش اشعار فروغ فرخزاد در اثر «تولدی دیگر» و چه با خواندن متن کتاب «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد» به‌قلمِ پائولو کوئیلو.

در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی فیلم به‌عنوان داور حضور داشته؛ مثلاً در سال ۲۰۰۷ از داوران بخش فیلم کوتاه شصتمین جشنواره فیلم کن فرانسه بود.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه