معرفی داوران نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه صاحب

آرش مرادی

هیئت‌انتخاب و داوری اولین جشنواره استانی فیلم کوتاه صاحب که 19 تا 21 شهریور در شهر صاحب، استان کردستان برگزار می‌شود معرفی شدند. براساس اعلام دبیرخانه نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه صاحب؛ «ابراهیم سعیدی»، «سالم صلواتی» و «کاوه مظاهری» به‌عنوان هیئت‌انتخاب و داوری این جشنواره معرفی شدند.

ابراهیم سعیدی متولد ۱۳۴۴؛ مهاباد کارگردان، تهیه‌کننده، تدوینگر و عکاس است. او فارغ‌التحصیل از دانشگاه هنر بوده و آثارش در جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی موردتوجه قرار گرفته و جوایز متعددی را کسب کرده است. وی بیش از ۳۰‌سال است که در رشته‌های مختلف کارگردانی، مونتاژ، فیلم‌برداری و عکاسی فعالیت می‌کند که حاصل این‌سال‌ها کارگردانی پنج فیلم کوتاه و سه فیلم مستند بلند و یک سینمایی ۳۵‌میلی‌متری و مونتاژ و فیلم‌برداری بیش از ۱۰۰ فیلم بلند سینمایی و کوتاه داستانی و مستند و عکاسی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، طبیعت و مردم‌نگاری و داوری جشنواره‌های مختلف فیلم و عکس و برگزاری کارگاه‌های تخصصی مونتاژ و مستندسازی در داخل و خارج‌ازکشور است. سعیدی علاوه‌بر فیلم‌سازی، تدوین و تصویربرداری بیش از ۱۰۰ فیلم و مجموعه را نیز برعهده داشته است. او برای تدوین فیلم کوتاه چاه، جایزه بهترین تدوین انجمن تدوینگران خانه سینما در هجدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره گرانادا اسپانیا را در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد. وی جایزه بهترین تصویربرداری چهارمین جشنواره تولیدات سیما و نخستین جشنواره فیلم‌های مستند کیش را برای تصویربرداری مستند رؤیای مروارید کسب کرده است.
کاوه مظاهری متولد ۱۳۶۰؛ تهران. او کارش را با نوشتن نقد فیلم در مجلات شروع کرد. «روتوش» مطرح‌ترین فیلم کوتاه مظاهری، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کوتاه سینمای ایران است که برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی جشن خانه سینما، سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره فجر و بیش از ۸۰ جایزه بین‌المللی شده است که ازآن‌جمله می‌توان به جوایز بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره‌های ترایبکا، پالم اسپرینگز، کراکوف، استکهلم و تیرانا اشاره کرد. روتوش به‌خاطر کسب سه جایزه اسکارکوآلیفای، سه‌بار پیاپی به آکادمی اسکار معرفی شده که یک رکورد در سینمای ایران به‌حساب می‌آید. آخرین فیلم کوتاهش «شهربازی» نیز با کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره فویل در ایرلند شمالی، به‌عنوان نماینده ایران برای رقابت در اسکار ۲۰۲۱ انتخاب شده است. وی در ۱۴۰۰ اولین فیلم بلندش «بوتاکس» را ساخت که توانست در اولین نمایش جهانی در جشنواره تورین، جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه و در جشنواره جهانی فجر، جایزه بهترین فیلم اول را ازآن‌خود کند.
سالم صلواتی متولد 1354؛ سنندج، فارغ‌التحصیل عکاسی و فیلم‌سازی از انجمن سینمای جوانان ایران است. وی عضو پیوسته و آکادمی انجمن فیلم کوتاه ایران، خانه سینما، عضو هیئت‌انتخاب و داوری جشن خانه سینما (فیلم‌های کوتاه) سال 93؛ داوری سال‌های 94 و 95 و 96 و 97 و 97 و ۹۸ جشن خانه سینما، عضو داوری جشنواره بین‌المللی ماکائو 2018، عضو داوری جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» ۲۰۲۱، عضو داوری جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه آبادان سال 96، عضو داوران منتخب خانه سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران 97، دبیر دهمین جشنواره منطقه‌ای فیلم و عکس ژیار، مدیر کنونی دفتر انجمن سینمای جوانان کردستان، کارگردان فیلم بلند سینمایی «پدران» سال ۹۸، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم بلند سینمایی «زمستان آخر» سال 92-93، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم بلند ویدئویی «زمان رفتن» سال 91، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم بلند «دم‌صبح» سال 97-98؛ تهیه و کارگردانی 12 فیلم کوتاه داستانی، تهیه و کارگردانی سه مجموعه مستند، مدیر فیلم‌برداری سه فیلم بلند سینمایی، مدیر تصویربرداری بیش از 30 فیلم کوتاه، حضور در بیش از 250 جشنواره داخلی و خارجی فیلم، کسب بیش از ۸۸ جایزه داخلی و خارجی در بخش‌های بهترین فیلم، فیلم‌نامه، کارگردانی و بهترین تصویربرداری برای فیلم‌های بلند و کوتاه است.
جشنواره استانی فیلم کوتاه صاحب با همکاری مشترک حوزه هنری استان کردستان و شورای شهر و شهرداری صاحب از 19 تا 21 شهریورماه با دبیری زانیار لطفی در صاحب 15 کیلومتری سقز برگزار می‌گردد. براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته 32 فیلم منتخب بخش نهایی روزهای 19 و 20 شهریور در پارک «کانی گومه یان» از ساعت 20 تا 22 اکران و برگزیدگان بخش‌های مختلف هم‌زمان با روز ملی سینما دوشنبه 21 شهریورماه معرفی می‌گردند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه