تیتر خبرهای این صفحه

هومن سیدی در یک نگاه

واقعیت این‌است‌که سیمرغ‌ها فراموش می‌شود؛ و این، فیلم‌هاست که در خاطره‌ها می‌مانند. همه ما شاید الآن یادمان نیست که فیلم «هامون» برای کدام بخش جایزه گرفت؛ ولی «هامون» از یادمان نرفته.

تولد: 8 آذر 1359 در رشت
حرفه: بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تدوینگر
تحصیلات: دیپلم گرافیک

 

در دو فیلم از ساخته‌های خود، در هر چهار بخشِ کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی، تدوین و بازیگری حضور داشت: «سیزده» و «اعترافات ذهن خطرناک من».

 

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای «آفریقا» از بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر را گرفت. جایزه ویژه هیئت‌داوران را از سی‌و‌دومین‌دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «سیزده» گرفت. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» از سی‌و‌سومین‌دوره جشنواره فیلم فجر گرفت. جایزه بهترین کارگردانی را برای «سیزده» از جشنواره فیلم پوسان برد. جایزه بهترین فیلم برای «سیزده» را از جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای گرفت؛ همین جایزه را برای همین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو گرفت. جایزه ویژه هیئت‌داوران را برای «اعترافات ذهن خطرناک من» در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. جایزه ویژه هیئت‌داوران از سی‌و‌چهارمین‌دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خشم و هیاهو» به او رسید. نامزد جایزه بهترین فیلم برای «خشم و هیاهو» از جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر‌و‌تجربه را برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده» از سی‌و‌ششمین‌دوره جشنواره فجر گرفت. سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده» از سی‌و‌ششمین‌دوره جشنواره فجر گرفت. نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» از سی‌و‌ششمین جشنواره فجر شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را برای همین فیلم از همان رویداد شد. تندیس حافظ را برای بخش بهترین بازیگر مرد درام به‌خاطر سریال «عاشقانه» از هفدهمین جشن حافظ گرفت. نامزد تندیس حافظ بهترین کارگردانی را برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده» در نوزدهمین جشن حافظ دریافت کد. جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های ۷۹اُمین جشنواره ونیز برای «جنگ جهانی سوم» به او رسید.

 

فرزند دوم یک خانواده با چهار فرزند است. دو برادرش «حامد» و «هامون» و خواهرش «هیلدا» نام دارند. مادرش بازنشسته نیروی دریایی و پدرش نیز بازنشسته بانک است. بعد از گرفتن دیپلم در 18‌سالگی، به کلاس‌های «انجمن سینمای جوان رشت» رفت و دوره فیلم‌سازی را دید. کارش را با ساخت چند فیلم کوتاه آغاز کرد. سپس به تهران نقل‌مکان کرد و در کلاس‌های بازیگری «مؤسسه کارنامه» زیر‌نظر پرویز پرستویی، دوره‌های بازیگری را گذراند. سال 85 در 26‌سالگی با «آزاده صمدی»؛ بازیگر 28‌ساله ازدواج کرد. آشنایی این دو، در کلاس‌های بازیگری شروع شد. نهایتاً زمانی‌که هنوز به شهرت نرسیده بودند، ازدواج کردند؛ تا‌اینکه سال 92 پس از هفت‌سال زندگی مشترک، طلاق گرفتند. در سال 93 با «بیتا اصلانی» در سکوت خبری ازدواج کرد؛ هرچند این‌ماجرا پاییز سال 96 و با تبریک «حامد بهداد» برای به‌دنیا‌آمدن دخترشان «نیل» رسانه‌ای شد. برادرش «هامون» نیز بازیگر است.

در دو فیلم اول خود بازیگرانی چون نوید محمدزاده امیر جدیدی و یسنا میرطهماسب را معرفی کرد.

به‌همراه کیانوش عیاری، تورج اصلانی، مهوش شیخ‌الاسلامی و محسن استادعلی؛ آثار بخش ملیِ چهارمین‌دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش را داوری کرد.

 

با فیلم «بی‌رؤیا» (1400) ساخته آرین وزیردفتری وارد عرصه تهیه‌کنندگی شد.

در سال ۱۳۹۹ نخستین مجموعه خود را در شبکه نمایش خانگی با نام «قورباغه» کارگردانی کرد.

نمایش «روایت ناتمام یک فصل معلق» را به‌نویسندگی، کارگردانی و بازیگریِ خود؛ در کافه‌تریای اصلی مجموعه تئاتر‌شهر به‌روی صحنه برد. باران کوثری، آزاده صمدی، هوتن شکیبا، نوید محمدزاده، امیر جدیدی و نفیسه میر‌شمسی سایر بازیگران کار بودند.

 

«13» را سال 92 با سرمایه‌گذاری مستقیم بابک زنجانی؛ که به یکی از ابر‌بدهکاران بانکی تبدیل شد، تولید کرد.

یحیی
پابرهنه در بهشت؛ ساخته بهرام توکلی

حمید
تا ثریا؛ ساخته سیروس مقدم

اشکان
اینجا کسی نمی‌میرد؛ ساخته بهار کاتوزی

منصور
طلا؛ ساخته پرویز شهبازی

پیمان
عاشقانه؛ ساخته منوچهر هادی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه