مروری بر فیلم‌های تجربی حاضر در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران امسال درحالی چندی‌پیش کار خود را آغاز کرد که از میان 1966 اثر رسیده به این‌رویداد، ۵۹۴ اثر، بخش تجربی این جشنواره را تشکیل می‌دهد. مسعود مددی، سعید نجاتی و تی‌یام یابنده؛ اعضای هیئت‌انتخاب و داوری آثار تجربی دراین‌دوره، ۱۳ اثر را برای حضور دراین‌بخش برگزیدند که در جشنواره 39 فیلم کوتاه تهران نمایش داده ‌شد. دراین‌گزارش به معرفی آثار این‌بخش و صاحبان آثار می‌پردازیم.

«گیلگمش» از آثار حاضر در جشنواره 39 است که برگرفته از قدیمی‌ترین اثر حماسی و ادبی جهان در سال ۱۴۰۰ تولید شده است. این فیلم ۱۰‌دقیقه‌ای که حسین مرادی‌زاده فیلم‌نامه آن‌را نوشته و کارگردانی‌اش کرده،‌ داستان پهلوان نامدار اوروک، شهری از سرزمین سومر در میان‌رودان است که شخصیتی نیمه‌ایزدی-‌نیمه‌انسانی دارد و عمری در جستجوی جاودانگی و خداگونه‌شدن می‌کوشد و بارها شکست می‌خورد اما سرانجام به گیاهی دست می‌یابد که او را جاودانه خواهد کرد ولی یک مار آن گیاه را می‌رباید و حاصل عمر او از دست می‌رود. (مار در اساطیر نماد جاودانگی‌ست). این فیلم در کانون پرورش‌فکری کودکان‌ونوجوانان تهیه شده است. حسین مرادی‌زاده متولد ۱۳۴۸ در آبادان است و کارشناسی پویانمایی دارد.
«اتاق آقای ون» عنوان فیلمی تجربی به‌نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی احسان میرزایی‌ست؛ که در سال جاری تولید شده و در خلاصه‌داستان این فیلم شش‌دقیقه‌ای آمده است: می‌توان امیدوار بود اما این امید در آسمان و دنیای ستارگان پرواز می‌کند. در ساخت آن، این هنرمندان مشارکت داشته‌اند؛ فیلم‌بردار: عباس کشاورز، انیماتور، تدوینگر و صداگذار: احسان میرزایی، موسیقی: جان میلتون‌کیج و سید برت. احسان میرزایی متولد ۱۳۷۱ در قزوین و کارشناس رشته روانشناسی‌ست.
«۲۱۳۲‌نفر می‌بینند» فیلمی از بخش تجربی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که در سال جاری و در مدت‌زمان چهاردقیقه تولید شده است. کمیل سهیلی نویسنده و کارگردان این اثر در ساخت آن با این‌گروه از هنرمندان همکاری کرده؛ فیلم‌بردار: رضا عزیزفرخانی، کمیل سهیلی، مدیسون اینویه، تدوینگر و صداگذار: کمیل سهیلی، تهیه‌کننده: امیراطهر سهیلی، مسعود سهیلی، صداپیشه و مشاور فیلم‌نامه: جان دی مایکلز. همچنین در خلاصه‌داستان این فیلم آمده است: «از میان ۲۱۳۲‌نفر تنها یکی حواسش به طلوع خورشید بود!» کمیل سهیلی متولد سال ۱۳۶۴ در مشهد و کارشناس ارشد مطالعات فرهنگ و رسانه است.
«صبحانه» فیلم کوتاه تجربی راه‌یافته به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بود که در دودقیقه و سال ۱۴۰۱ تولید شده است. نویسندگی و کارگردانی این فیلم را مرتضی فرهادنیا با اقتباس از شعر «صبحانه» ژاک‌ پره‌ور برعهده داشته است. همچنین تدوین، تهیه و صداگذاری این فیلم را نیز خود او عهده‌دار بوده و سروش اکبری به‌عنوان فیلم‌بردار با وی همکاری کرده است. «صبحانه» داستان مردی‌ست که آخرین صبحانه‌اش را کنار معشوقه‌اش می‌نوشد. مرتضی فرهادنیا متولد ۱۳۵۷ در تهران و دارای مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تهران است.
«لابیرنت» از آثار کوتاه حاضر در بخش تجربی دوره سی‌ونهم جشنواره تهران است و زنانی را نمایش می‌دهد که به‌واسطه موضوع واحدی در لابیرنت (هزارتو) ذهن خود درگیر هستند. این فیلم نه‌دقیقه‌ای در سال ۱۴۰۱ ساخته شده است. حسن وحدانی نویسنده، تهیه‌کننده، فیلم‌بردار، تدوینگر، صداگذار و طراح جلوه‌های ویژه بصری این فیلم است. وحدانی متولد ۱۳۵۱ در تبریز و دارای مدرک کارشناس ارشد ارتباطات است.
«وقتی آل.‌آر گریست»، دعوت‌نامه‌ای سمعی‌بصری به دنیایی ذهنی با برداشت‌های شخصی از عامل (عوامل) اصلی شکل‌گیری جنگ‌های جهان و ازآن‌مهم‌تر تبعاتی که این عامل (عوامل) را به‌شدت پشیمان می‌سازند! این گزاره‌ها گزیده‌ای از داستان فیلم کوتاه تجربی «وقتی آل.‌آر گریست» است. احمد خوش‌نیت فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان، انیماتور، تدوینگر و صداگذار این فیلم متولد ۱۳۶۴ در تهران و کارشناس ارشد کارگردانی پویانمایی (انیمیشن) و دانشجوی مقطع دکتری رشته هنرهای بصری و نمایشی دانشگاه UTD آمریکاست.
«پرواز» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی سمیرا قمبریان از آثار تجربی 39اُمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است که در شش‌دقیقه و سال جاری تولید شده است. سمیرا قمبریان و عادل رحمتی فیلم‌نامه‌نویسان این فیلم هستند. قمبریان متولد ۱۳۷۳ در تربت‌حیدریه و دارای مدرک کارشناسی سینماست.
«از خنده مغزم پوکید» به‌نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی آسترکی در سال ۱۴۰۰ ساخته شده است. این فیلم که در بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، مفهومی کلی را دربرمی‌گیرد که هر انسانی خود را زندانی عوامل پوچ دنیا و فرد دیگر را زندانی خواسته‌های مادی‌اش کرده و این اتفاق‌ها همچنان در تاریخ تکرار می‌شوند. علی آسترکی متولد ۱۳۷۱ در بندر ماهشهر و دانشجوی کارشناسی ارشد انیمیشن است.
«نشو و نما» فیلم کوتاه تجربی به‌نویسندگی، کارگردانی، فیلم‌برداری، تدوین، صداگذاری پویان رنجبر است که خود طراحی موسیقی آن‌را نیز برعهده داشته است. حمیدرضا بداغی، رها سلیمانی، نگین چنگیزی، محسن محبی و احسان عثمانی دراین‌فیلم هشت‌دقیقه‌ای به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه‌داستان این فیلم که تهیه‌کنندگی آن‌را مارال اشگواری برعهده داشته، آمده است: یک دل و یک روی، در نشو و نما بودیم ما. رنجبر متولد ۱۳۶۹ در شیراز و دارای مدرک کارشناسی نرم‌افزار است.
«نوستوس آلگیا» فیلمی هشت‌دقیقه‌ای‌ست به‌نویسندگی، تدوین و کارگردانی محمدرضا شیروان که در سال ۱۴۰۰ ساخته شده. میلاد میش‌مست و مصطفی کنعانی فیلم‌برداری این اثر کوتاه تجربی را برعهده داشته‌اند. در خلاصه‌داستان این اثر به‌تهیه‌کنندگی زدآرته آمده است: دوباره می‌خواهم بدوم؛ باتمام‌توان. با نهایت سرعت. نوستوس آلگیا؛ بازگشت به خانه. شیروان کارگردان نوستوس آلگیا متولد ۱۳۷۷ در شهر مشهد و دانشجوی کارشناسی ادبیات نمایشی‌ست.
«بِکرزایی» عنوان اثر کوتاه تجربی حاضر در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران است. آریوبرزن مؤمن نویسنده و کارگردان این فیلم و رضا سرپرست سادات تهیه‌کننده آن بوده‌اند. «بِکرزایی» در سال ۱۴۰۱ و در ۱۵‌دقیقه تولید شده است. در خلاصه‌داستان این فیلم آمده است: بکرزایی نوعی تولیدمثل است که در آن از تخمک لقاح نیافته (بدون نیاز به هردو جنس نرو ماده- تنها نر یا ماده؛ بسته به ویژگی آن موجود)، یک موجود زنده کامل به‌وجود می‌آید. مؤمن متولد ۱۳۷۴ در مشهد و دانشجوی دکتری فلسفه هنر است.
«زمستان خاطرات» فیلمی از علی آریافرد است که خودش فیلم‌نامه آن‌را نوشته و فیلم‌برداری، تدوین، صدابرداری و صداگذاری و بازی دراین‌اثر را برعهده داشته است. این اثر از شهر شیراز در بخش تجربی سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد و در مدت‌زمان هفت‌دقیقه و سال ۱۴۰۱ ساخته شده است. در خلاصه‌داستان آمده: خاطرات که در حالتی معلق در رؤیای شخص به‌وجود می‌آیند، دائم تغییر شکل می‌دهند، مدور تکرار می‌شوند و هیچ‌گاه پایان نمی‌یابند. آریافرد متولد ۱۳۷۷ در شیراز و دانشجوی کارشناسی کارگردانی نمایش است.
«دال و مدلول» از تولیدات تجربی فیلم کوتاه سال ۱۴۰۱ و اثر راه‌یافته به این‌بخش از جشنواره است. این فیلم ۱۳‌دقیقه دارد و مهدی عزیزی با اقتباس از نظریه فردینان دو‌سو سور آن‌را نوشته؛ و امین بزرگ‌زاد و محمد پوستین‌دوز آن‌را کارگردانی کرده‌اند. «دال و مدلول» ماجرای مردی را روایت می‌کند که خاطرات خود را فراموش کرده و به‌دنبال خاطره عکسی‌ست که در دست دارد. بزرگ‌زاد متولد ۱۳۶۱ در اصفهان و کارشناس ارشد مدیریت است. پوستین‌دوز نیز متولد ۱۳۶۶ در اصفهان و دارای مدرک دیپلم کامپیوتر است./ ایرنا

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه