کفش مناسب برای رشته‌های مختلف ورزشی

پیدا‌کردن کفش ورزشی مناسب در میان مدل‌های متنوعی که در فروشگاه‌ها می‌بینید، آسان نیست. برای اطمینان از داشتن اوقات خوب و دل‌چسب هنگام ورزش و محافظت از پایتان باید به نکاتی هنگام خرید کفش توجه کنید.
کفش پیاده‌روی
راه‌رفتن متداول‌ترین فعالیت حرکتی انسان بوده و آزاد بودن و در هم نپیچیدن پا هنگام راه‌رفتن نکته بسیارمهمی‌ست. همین موضوع درباره پاشنه کفش هم صادق است. کفش باید همیشه با حرکت پا خم شود. سبکی، انعطاف‌پذیری کفش در پنجه و ضربه‌گیری از ویژگی‌های یک کفش پیاده‌روی مناسب محسوب می‌شود.
کفش دوومیدانی
امروزه حدود ۲۰۰ نوع کفش رشته ورزشی دو موجود است. تحقیقات نشان می‌دهد اضافه‌شدن ۱۰۰‌گرم به ‌وزن کفش، سرعت دونده ماراتن را یک تا دو‌دقیقه کاهش و مصرف انرژی را یک‌درصد افزایش می‌دهد. در این کفش‌ها باید تحرک انگشتان در هر جهت (بالا، پایین، جلو و پهلوها) با آزادی انجام گیرد.
کفش بسکتبال
ورزش بسکتبال، پر از حرکات جهشی و پرشی رو‌به‌جلو‌ست؛ به‌همین‌دلیل کفش مخصوص بسکتبال، براساس حمایت همه‌جانبه از عضلات سرپنجه، پاشنه، مچ و تاحدودی ساق پا طراحی می‌شود. اصل فشار در ورزش بسکتبال، روی قسمت‌های جانبی پای ورزشکار است و به‌همین‌دلیل، کفش‌های بسکتبال، ساق‌دار هستند تا بتوانند از مچ پا محافظت کنند. دقت کنید که کفش ورزشی مناسب برای بسکتبال، باید بندی باشد تا بتواند به‌خوبی به‌موازات نیروهای وارد شده به پا، آن‌ها را خنثی کند و این کار از کفش‌های چسبی، برنمی‌آید. ضمناً انعطاف کفش‌های بسکتبال کمتر از بقیه کفش‌های ورزشی‌ست تا بتواند به‌خوبی در برابر ضربه‌های وارد شده به پا، مقاومت نشان بدهد. برای تست انعطاف مناسب کفش بسکتبال، کناره‌های پاشنه را بین دستانتان بگیرید و فشار دهید. کفشی مناسب است که در برابر این فشار، از خودش مقاومت نشان دهد.
کفش والیبال
ظاهر کفش‌های والیبال و بسکتبال، شباهت زیادی به‌هم دارد. طراحی هردو شبیه به‌هم است؛ اما تفاوت دو کفش در جنس زیره کفش آن‌هاست. زیره کفش والیبال بر‌اساس اصول حرکتی در این ورزش طراحی شده ‌است. برخلاف کفش بسکتبال که بر‌اساس حرکت و جهش روبه‌جلو طراحی می‌شود، کفش والیبال براساس ایستادگی و فرود روی زمین سفت طراحی شده است؛ برای‌همین در طراحی کفه کفش والیبال از لایه‌هایی استفاده می‌شود که جلوی اثر ضربه‌ای که در‌نتیجه فرود به پا وارد می‌شود را بگیرد و آن‌را خنثی کند. کفش والیبال هم مانند بسکتبال باید ساق داشته باشد تا از مچ شما حمایت کند.
کفش فوتبال
برای خرید کفش فوتبالی مناسب لازم است ابتدا در‌خصوص انواع آن اطلاعات کسب کنید. آگاهی نسبت به اجزای مختلف کفش و استاندارد‌بودن آن نیز لازم و حائز‌اهمیت است. کفش فوتبال باید طوری ساخته شود که طیف حرکتی فیزیولوژیک را محدود نکند. تخت کفش نیز باید طوری طراحی شده باشد که از زخم‌شدن وسط کف پا جلوگیری کند؛ درعین‌حال امکان حرکت قوسی مناسب نیز وجود داشته باشد تا وضعیت بهتری برای ضربه با روی پا به توپ فراهم شود. کفش مدرن فوتبال وزنی فقط حدود ۲۵۰گرم دارد.
کفش کوهنوردی
يک کفش کوهنوردی خوب بايد حداقل چهار ويژگی داشته باشد. اول اينکه کفش ليز نخورد؛ يعنی زيره آن بايد از جنس مرغوب و مناسب باشد. دومين ويژگی اینکه آب به‌راحتی وارد کفش نشود، ديگر اینکه از پيچ‌خوردگی پا جلوگيری کند و چهارمين و مهم‌ترين ويژگی اين‌است‌که رويه کفش بايد به‌قدری محکم باشد که با سقوط سنگ روی آن، پا آسیب نبیند. ساق‌های بلند و سفتی کفش‌های کوهنوردی به کوهنوردان در مناطقی با شیب زیاد کمک می‌کند و این‌در‌حالی‌ست‌که کفش یا پوتین‌های انعطاف‌پذیر در چنین نقاطی ‌می‌توانند منجر به سرخوردن یا افتادن فرد شوند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه