با امضای قرارداد بین آستان قدس رضوی و سرمایه‌گذار چینی کلید خورد؛

ساخت مرکز لجستیک بین‌المللی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

فریبا شریف‌آباد

با مشارکت آستان قدس رضوی و سرمایه‌گذاران چینی و حمایت و پشتیبانی وزارتخانه‌های امور خارجه و اقتصاد دولت سیزدهم، قرارداد احداث مرکز بین‌المللی لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی سرخس با سرمایه‌گذاری ۴۰۰‌میلیون یوآنی چینی‌ها به‌امضاء رسید. با امضای این قرارداد که با حضور مالک رحمتی؛ قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، فکری؛ معاون وزیر اقتصاد و سرمایه‌گذار چینی صورت گرفت، بزرگ‌ترین مرکز ترانزیت و تهاتر کالا ازطریق گذرگاه جنوبی چین به اروپا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس فعال خواهد شد.

ایجاد «مرکز لجستیک» با ظرفیت تخلیه و بارگیری روزانه 500 کانتینر
مالک رحمتی در مراسم امضای این قرارداد، با تشکر از حمایت‌های وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد گفت: مرکز لجستیک بین‌المللی منطقه سرخس با محوریت ایجاد سایت کانتینری در زمینی به‌وسعت 35‌هکتار با ظرفیت تخلیه، بارانداز و بارگیری 500 کانتینر در هر شبانه‌روز و 660‌هزار TEU (واحد شمارش بار کانتینر) در سال احداث خواهد شد.

ایجاد سایت تهاتر کالا و ساخت شهرک بزرگ صنایع
وی ادامه داد: فاز نخست اجرای این‌طرح که مربوط به حوزه احداث و راه‌اندازی‌ست، با 400 میلیون‌یوآن سرمایه‌گذاری اولیه آغاز خواهد شد و در فاز دوم نیز ایجاد سایت تهاتر کالاهای ایران و چین و در فاز سوم ایجاد شهرک بزرگ صنایع با مشارکت سرمایه‌گذاران چینی تعریف شده است. قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: ایجاد این پارک لجستیکی می‌تواند ظرفیت ترانزیتی مرز سرخس را در سال اول به بیش از 20‌میلیون‌تن در سال برساند که با این اتفاق علاوه‌بر ارزآوری، شاهد ایجاد بستری مهم به‌منظور توسعه و اشتغال در شمال‌شرق کشور خواهیم بود.

همکاری وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و آستان قدس رضوی
مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه توان و ظرفیت ترانزیت در مناطق ویژه اقتصادی را یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم خواند و گفت: پروژه بزرگ پارک لجستیک بین‌المللی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس، یک نمونه‌ از فعالیت‌های موفق دولت سیزدهم است که دو وزارتخانه مهم امور خارجه و اقتصاد، با محوریت آستان قدس رضوی این‌موضوع را پیگیری کرده و به‌سرانجام رساندند.
حمایت دولت 
برای ایجاد کریدور چین-اروپا از مسیر سرخس
صفری ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی کامل دولت از ایجاد گذرگاه چین و اروپا ازطریق سرخس گفت: تعیین تعرفه‌، صدور ویزای رانندگان ناوگان حمل‌ونقل، ایجاد زیرساخت‌های لازم و ارائه خدمات گمرکی، چهار محوری‌ست که با هماهنگی کامل بین کشورهای طول مسیر ازجمله قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان درحال‌انجام است و این‌روند تا حصول نتیجه کامل ادامه خواهد داشت.

هدف‌گذاری برای تحقق 20‌میلیون‌تن ترانزیت
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به هدف‌گذاری‌های انجام‌شده دراین‌همکاری‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم ازطریق ایجاد و تقویت این کریدور، ظرفیت 20‌میلیون‌تنی ترانزیت از مسیر چین-‌سرخس-ترکیه به‌طورکامل محقق شود.

آستان قدس رضوی؛ سرمایه‌پذیر قابل‌اعتماد برای سرمایه‌گذار خارجی
علی فکری؛ معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز پروژه ایجاد مرکز بزرگ لجستیک بین‌المللی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس را یکی از نمونه کارهای موفق دولت سیزدهم برشمرد و گفت: دراین‌پروژه با هماهنگی دولت، هدایت سرمایه‌گذار خارجی به سرمایه‌پذیر قابل‌اتکا و اعتماد، یعنی آستان قدس رضوی انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه