ستاره‌های ایرانی که جام جهانی را از دست دادند

در‌طول پنج دوره‌ای که تیم ملی ایران در جام‌های جهانی حضور داشته، نام‌های بزرگی به‌علت مصدومیت از حضور در جام‌جهانی بازمانده‌اند. به‌گزارش ایسنا؛ مصدومیت‌ها یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مربیان ملی‌ قبل از جام‌جهانی‌ست. هر‌چه به این‌رقابت‌ها نزدیک می‌شویم، بیم مصدومیت در قبال هر‌بار زمین‌خوردن ستاره‌ها افزایش می‌یابد. طی روزهای گذشته بازیکنان جدیدی به فهرست کسانی‌که جام‌جهانی را ازدست‌داده‌اند، افزوده شده است. خیلی از بازیکنان هم که از مدت‌ها قبل مصدوم شده و در‌حال درمان برای حضور به‌موقع دراین‌رویداد هستند، مشخص نیست با چه درصدی از آمادگی به جام‌جهانی می‌رسند و آیا می‌توانند به تیم خود کمک کنند یا خیر. درباره ایران هم این نگرانی وجود دارد. کارلوس کی‌روش روزانه عملکرد بازیکنان مدنظر خود را برای حضور در جام‌جهانی رصد می‌کنند. او دستیاران خود را در داخل و خارج از ایران مأمور رصد روزانه میزان آمادگی بازیکنان خود کرده است و حتی دو تن از دستیارانش از چندروزقبل راهی جام‌جهانی شده‌اند. کارشناسان بسیاری بر این باورند که هم‌زمان با آمادگی تکنیکی و تاکتیکی تیم‌ها، خوش‌شانسی تیم‌ها در داشتن بازیکنان خود در این جام‌جهانی و مصدوم‌نشدن بازیکنان قبل ازاین‌رویداد مهم اهمیت بسیاری دارد. نگاهی به تاریخچه فوتبال ملی ایران نیز مؤید این مطلب است که گهگاه مصدومیت‌ها گریبان تیم‌ها را گرفته است و تیم ملی ایران نتوانسته در حد و قواره خود ظاهر شود.

جام‌جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین
تیم ملی ایران درحالی با حشمت مهاجرانی راهی جام‌جهانی شد که چند‌تن از بازیکنان اصلی این تیم گرفتار مصدومیت شده بودند. رضا عادلخانی چندروزقبل از اعزام تیم ملی به این‌رقابت‌ها در هنگام قدم‌برداشتن روی پله‌های منزل مسکونی خود سرنگون می‌شود و به‌علت تورم شدید و شکستگی زانوی پای خود نمی‌تواند تیم ملی را در جام‌جهانی همراهی کند. حسن روشن از امیدهای گلزنی تیم ملی ایران با مصدومیت راهی جام‌جهانی می‌شود و نمی‌تواند آن‌طورکه باید تیم ملی را همراهی کند. غلامحسین مظلومی؛ مهاجم تیم ملی ایران به‌علت مصدومیت حضور در جام‌جهانی را از دست می‌دهد و تیم ملی با مهاجمانی جوان و کم‌نام‌و‌نشان مانند حسین فکری و بهتاش فریبا به این‌رقابت‌ها می‌رود و یکی از مشکلات تیم ملی ناتوانی در گلزنی می‌شود.

جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه
در‌این‌دوره هم تیم ملی گرفتار مصدومیت‌های بد موقع می‌شود. احمدرضا عابدزاده؛ دروازه‌بان تیم ملی ایران به‌علت مصدومیت در بازی نخست با یوگوسلاوی مصدوم بود و تیم ملی با یک گل این دیدار را از دست داد. رضا شاهرودی؛ مدافع چپ تیم ملی ایران در اوج آمادگی این‌رقابت‌ها را از دست داد و تیم ملی در همین سمت با مشکلاتی رو‌به‌رو شده بود.

جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان
ستار زارع؛ مدافع چپ محبوب برانکو ایوانکوویچ دراین‌پست بود که چند‌روز‌قبل از جام‌جهانی مصدوم شد تا برانکو او را به جام‌جهانی نبرد. مجتبی جباری در‌حالی‌که در اوج بسر می‌برد، به‌علت پاره‌شدن رباط صلیبی به جام‌جهانی نرسید؛ اما بیش‌ترین حسرت درباره غیبت نیکبخت واحدی وجود دارد. علیرضا آن روزها بهترین چپ ایران بود و با استقلال هم قهرمان شده بود؛ ولی مصدومیت بد موقع باعث شد به جام‌جهانی نرود و مهرزاد معدنچی در جام‌جهانی بازی کند. این اتفاق اثرات خوبی بر نیکبخت نگذاشت و درنهایت او بعد از جام‌جهانی راهی پرسپولیس شد. 

جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل
عجیب‌ترین مصدومیت نصیب هاشم بیک‌زاده می‌شود. قرار بود دفاع چپ تیم ملی در جام‌جهانی باشد؛ ولی مصدومیت این رؤیای او را از بین برد و صرفاً به‌عنوان تماشاگر راهی جام‌جهانی برزیل شد.

جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه
در‌این‌دوره علی کریمی؛ هافبک وسط تیم ملی ایران به‌دلیل مصدومیت شانس بازی در جام‌جهانی را از دست داد. داریوش شجاعیان که در اردوی تیم ملی حضور داشت، به‌علت پاره‌شدن رباط صلیبی نتوانست در اردوهای نهایی تیم ملی حضور داشته باشد و این بازی‌ها را از دست داد. محمدحسین کنعانی‌زادگان از نفرات محبوب کارلوس کی‌روش بود که به‌علت مصدومیت نتوانست راهی بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا شود. علی قلی‌زاده قبل از جام‌جهانی ۲۰۱۸ در فهرست کارلوس کی‌روش بود؛ اما مصدومیت این بازی در تمرینات پایانی تیم ملی منجر به کنار گذاشتن او می‌شود و قلی‌زاده هم این مسابقات را از دست می‌دهد.

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
از هم‌اکنون می‌توان گفت اللهیار صیادمنش؛ مهاجم هال سیتی انگلیس اولین غایب تیم ملی در جام‌جهانی‌ست؛ اما هنوز درباره نفرات بعدی تردیدهایی وجود دارد. تاکنون مصدومیت سردار آزمون بیش‌ترین نگرانی را برای کادر فنی و هواداران به‌دنبال داشته؛ اما مراقبت‌های لازم از این بازیکن برای حضور در قطر انجام می‌شود و آزمون به‌احتمال‌زیاد به این مسابقات می‌رسد. سایر نفرات مانند بیرانوند و سرلک با اندک مصدومیت به‌کار خود ادامه می‌دهند و به‌نظر نمی‌رسد که این دو هم در جام‌جهانی غایب باشند. کارلوس کی‌روش تااین‌لحظه با امیدواری به جام‌جهانی نگاه می‌کند و امیدوار است در چند‌هفته ‌باقی‌مانده تا این‌رقابت‌ها هیچ بازیکنی را از دست ندهد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه