تیتر خبرهای این صفحه

غزل شاکری در یک نگاه

تولد: 22 اسفند 1356 در تهران
حرفه: بازیگر، خواننده، طراح صحنه و لباس
تحصیلات: کارشناس طراحی صحنه و لباس

 

عمده افرادی‌که او را به‌عنوان یک کودک‌بازیگر نیز به‌یاد می‌‌آورند، تنها به فیلم «گلنار» که در آن، نقش اول را داشت اشاره می‌کنند؛ درحالی‌که در کارنامه او دو حضور در سینما طی دوران کودکی‌اش وجود دارد: «گلنار» و «ماهی» که اتفاقاً هردو از ساخته‌های کامبوزیا پرتوی هستند؛ «ماهی» در سال 66 و قبل از «گلنار» ساخته شد.

سال 1389 در 29اُمین‌دوره جشنواره فجر به‌خاطر فیلم «آینه‌های روبرو» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. در سال 1395 در 35اُمین‌دوره جشنواره فجر به‌خاطر فیلم «سارا و آیدا» نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. در سال 1397 در بیستمین جشن سینمای ایران با فیلم «سارا و آیدا» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

او دختر «فرشته طائرپور»؛ تهیه‌‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس مشهور و درگذشته سینماست. خواهری به‌نام «عسل» و برادری به‌نام «علی» دارد. از دوران کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و با آثار «سیمین قدیری» سال‌ها همخوانی می‌کرد؛ تااینکه سال 1375 در 18‌سالگی به کلاس موسیقی رفت. درمورد کودکی‌هایش می‌گوید: «از دیوار که نه؛ ولی از درخت بالا می‌رفتم یا بهتر است این‌جور بگویم که از روی دیوار می‌رفتم بالای درخت و ... خب با فیلم گلنار مجبور شدم کمی از شیطنت‌هایم کم کنم و البته شاید ملاحظه کارتر شدم. خدا‌را‌شکر، کودکی خیلی‌خوبی داشتم و حسابی از آن لذت بردم. یک مادربزرگ و منزلی بزرگ؛ و یک‌ایل بچه که با‌هم بزرگ شدیم. دختر‌خاله و پسرخاله‌هایی دارم که از بچگی در منزل مادربزرگ با هم بزرگ شده‌ایم. در‌کل، بچگی گرمی را داشته‌ام. شانس این‌را داشتم مادرم عضو کانون پرورش‌فکری باشد؛ ازاین‌رو سینما و کتاب تا دلتان بخواهد می‌رفتیم و می‌خواندیم و بسیار هم سفر می‌کردیم».

تاکنون چند قطعه موسیقی باکلام منتشر کرده است؛ ازجمله «قلک» که یک تک‌خوانیِ ریتمیک بود و با استقبال بسیاری روبه‌رو شد. «لالایی» و «من و تو» ازاین‌دست آثار بودند.

در فیلم‌های «وقتی همه خواب بودند» و «آینه‌های روبرو» به‌عنوان طراح صحنه و لباس همکاری کرد.

دو تجربه بازی در حوزه تئاتر نیز داشته است: «آکواریوم» و کنسرت-تئاتر «در روزهای آخر اسفند».

در مستند «آقای معمولی» به روایت زندگی «یورگن کلوپ»؛ سرمربی آلمانیِ لیورپول پرداخت. این اثر را صالح بهشتی کارگردانی کرد.

به‌همراهِ علیرضا شجاع‌نوری (بازیگر و تهیه‌کننده) و مهرداد اسکویی (کارگردان و مستندساز) داوران ایرانی بخش بین‌الملل سی‌‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان‌ونوجوانان بود.

در موسیقی‌نمایش «هفت‌خان اسفندیار» به‌تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی؛ ایفاگر نقش «کتایون» شد.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه