1+10 کتاب منتخب فوتبالی

محمد سیروسی برخلاف تصور عموم؛ کتاب‌های فوتبال فقط محدود به زندگی‌نامه‌ها نمی‌شوند و شامل کتاب‌هایی با موضوعات تحقیقاتی، مطالعاتی، تاکتیکی و تاریخی درباره فوتبال نیز هستند؛ پس تنوع بالایی دارند. دراین‌مطلب به نمونه‌های مطرح ادبیات فوتبالی اشاره می‌کنیم.

معکوس‌کردن هرم
اثر کلاسیک جاناتان ویلسون، در بهترین زمان ممکن منتشر شد تا مردم درک بیشتری از فوتبال داشته باشند. این کتاب پس از ناکامی انگلیس در صعود به رقابت‌های یورو ۲۰۰۸ باوجود بازیکنانی مثل وین رونی، گری نویل و جان‌تری روانه بازار شد تا سیستم ۴-۴-۲ فوتبال را با زبانی ساده و واضح‌تر برای علاقه‌مندان به فوتبال توضیح دهد.

یک‌شب در تورین
این کتاب با قلمی پرشور از پشت‌صحنه جام‌جهانی ۱۹۹۰ که در ایتالیا برگزار شد می‌نویسد و در آن پیت دیویس تجربه نه‌ماهه خود را به‌همراه تیم ملی انگلیس که توسط بابی رابسون افسانه‌ای هدایت می‌شد، بر روی کاغذ می‌آورد. شکست انگلیس در ضربات پنالتی مقابل آلمان در نیمه‌نهایی هنوزهم کابوس بسیاری از بازیکنان و مردم انگلیس است.

من زلاتان هستم
قطعاً خواندن زندگی‌نامه یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال برای هر فوتبال‌دوستی جذاب خواهد بود. از مهاجرت به سوئد در کودکی تا آشنایی با همسرش هلن و رقابت‌های داخل زمین؛ این کتاب شاهکاری درزمینه ادبیات ورزشی محسوب می‌شود که جدا از متن جذابش دارای مضامین خودباوری نیز هست. خواندن این کتاب فوتبالی را به‌شدت توصیه می‌کنیم.

تیم ملی
به‌نظرتان قهرمانی در چهار جام‌جهانی و کسب چهار مقام طلای المپیک شاهکار محسوب نمی‌شود؟ کتاب «تیم ملی» با قلم روزنامه‌نگاری به‌نام کایتلین مورای از موفقیت‌های تیم ملی بانوان آمریکا در سال‌های اخیر می‌نویسد. قهرمانی‌هایی که پاداش و اعتبار بسیاری برای آن‌ها به‌ارمغان آورد و جایگاه ورزش فوتبال را در ایالات‌متحده آمریکا بسیاربالا برد.

افراطی
ایتالیا همیشه از آن کشورهایی محسوب می‌شده که دارای هواداران بسیارخشن و افراطی‌ست که گاهی با هولیگان‌های انگلیس مقایسه می‌شود. توبیاس جونز برای نوشتن این کتاب، به هواداران افراطی تیم‌های بزرگ ایتالیایی نزدیک شد و از زندگی شخصی آن‌ها، عقاید و باورهایشان می‌نویسد. «افراطی» برنده جایزه کتاب سال ۲۰۱۹ شد.

بال‌های تغییر
«رد بول» در ریسکی بزرگ در سال ۲۰۰۵، تیم محلی و روبه‌زوال «سالزبورگ» اتریش را خریداری کرد و طولی نکشید که در مدت بسیارکوتاهی ورق برای این تیم برگشت و به یکی از بزرگ‌ترین‌های کشور «اتریش» تبدیل شد که لیگ را دربدترین‌حالت در جایگاه دوم به‌پایان ‌رساند و اکثراً فصل را با قهرمانی تمام کرد کاران تجوانی با نگاهی عمیق، از امپراتوری بحث‌برانگیزی که رد بول در اتریش پایه‌گذاری کرد صحبت می‌کند.

دینامیت دانمارکی
تابستان رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ اولین‌باری نبود که تیم ملی «دانمارک» در یک تورنمنت ملی همگان را به‌وجود می‌آورد. فوتبال‌دوستان کشور دانمارک افرادی بسیارآرام و خونگرم هستند که عشقشان به این ورزش به چنددهه‌قبل برمی‌گردد. اثرِ مشترک راب اسمیت، لارس اریکسن و مایک گیبونز؛ داستان حضور تیم ملی دانمارک در جام‌جهانی ۱۹۸۶ «مکزیک» است که اولین‌دوره حضور آن‌ها دراین‌رقابت‌ها محسوب می‌شد.

اشک در لابمبنرا
کریستفور هایلند شش‌سال در کشورهایی مانند آرژانتین و کلمبیا زندگی کرد تا نه‌تنها شیفته سبک زندگی مردم آنجا شود بلکه به درک بزرگ‌تری از این‌موضوع برسد که فوتبال در این دو کشور حکم مرگ و زندگی را دارد و چگونه بخش جداناپذیری از زندگی آن‌ها محسوب می‌شود. «اشک در لابمبنرا» نامه عاشقانه‌ای چندفرهنگی در ستایش فوتبال آمریکای جنوبی‌ست. درواقع، «لابمبنرا» استادیوم خانگی «بوکاجونیورز» است که به‌خاطر ساختار معماری‌اش با این اسم خوانده می‌شود.

فوتبالیست اتفاقی
پت نوین هیچ‌گاه نمی‌خواست فوتبالیست حرفه‌ای باشد اما از یکجایی به‌بعد متوجه شد که استعداد فوتبالی‌اش به‌قدری بالاست که نمی‌تواند بی‌خیال آن شود. او شخصیت جذابی داخل و خارج از زمین داشت و دراین‌کتاب از زندگی‌ای می‌گوید که در آن موسیقی و فوتبال به‌هم پیوند می‌خورند و چگونه پیشنهاد «چلسی» را برای سفر در اروپا رد کرد.

میراث بارسلونا
کتاب «میراث بارسلونا» ادعا می‌کند فوتبال مدرن از ایده‌های «یوهان کرایوف» برگرفته‌شده و با «پپ گواردیولا» به تکامل رسیده است. کتاب‌های زیادی دراین‌موضوع وجود دارند و حتی کتابی به‌قلم خود یوهان کرایوف نیز نوشته‌ شده اما جاناتان ویلسون فلسفه کرایوف را با شواهد و مدارکی برگرفته‌شده از چندین کتاب، به ساده‌ترین حالت ممکن توضیح می‌دهد.

پسری در آلونک
کتاب زندگی‌نامه پل فریس جوایز متعددی دریافت کرده و موردستایش بسیاری از نویسندگان قرارگرفته است. «پسری در آلونک» داستان مشکلات بازیکنی را بیان می‌کند که روزی به‌عنوان جرج بست جدید شناخته می‌شد اما دوران فوتبالی‌اش به‌خاطر یک مصدومیت بسیارکوتاه شد و پس‌ازآن مجبور شد راه‌های دیگری را برای درارتباط بودن با فوتبال امتحان کند./ کباب و کتاب

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه