گلستان

اعظم دستجردی

بهره‌مندیِ ۱۳۲ مشترک روستایی از پنل خورشیدی
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گفت: ۱۳۲ مشترک روستایی گلستان از پنل خورشیدی بهره‌مند می‌شوند و برای اجرای ‌پروژه ۶۰‌میلیاردریال اعتبار درنظر گرفته شده است. سید احمد موسوی گفت: «با هدف تأمین برق، رفع نیاز انرژی خانه‌های مددجویان و تأمین درآمد پایدار، ۵۰۰ پنل خورشیدی ویژه مددجویان کمیته امداد استان راه‌اندازی شد. این‌طرح برای ۱۳۲ مشترک روستایی در گلستان درحال‌اجرا بوده و برای آن ۶۰‌میلیاردریال درنظر گرفته شده است». طبق گفته وی؛ بازگشت سرمایه سه،چهارسال بوده و درآمد سالانه آن ۱۰ الی ۱۵‌میلیاردریال است.
 

ثبت هفت اثر ناملموس در فهرست آثار ملی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از ثبت هفت اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبر داد. محمدجواد ساوری گفت: «در جلسه شورای ملی ثبت آثار میراث ناملموس کشور، هفت اثر ناملموس از گلستان در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسید. پیش‌ازاین ۱۰۰ اثر در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس از گلستان در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده بود که با ثبت این هفت اثر، مجموع میراث‌فرهنگی ناملموس استان در فهرست آثار ملی به ۱۰۷ اثر رسید». مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: «بازی بومی محلی آشیق اوینی قوم ترکمن، آداب‌ورسوم آئین‌های مرتبط با شتر در فرهنگ ترکمن، گویش قزلباش، مهارت سنتی تهیه آلندق (مرتبط با پوشش سَر قزلباش‌های گلستان) مهارت سنتی تهیه شاریسه، مهارت هینجی‌دوزی (منجوق‌بافی) زیور پوشاک زنان گلستان و مهارت پخت حلوا اوماج (شیرینی سفره عید) گرگان در فهرست آثار ملی ناملموس کشور قرار گرفت».
 

کشف عتیقه‌جات ۳۵۰۰‌ساله در علی‌آباد کتول
فرمانده انتظامی استان از کشف عتیقه‌جات ۳۵۰۰‌ساله در علی‌آباد کتول خبر داد. سردار محمدسعید دادگر گفت: «مأموران پلیس آگاهی علی‌آباد کتول پس از یکسری اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات تخصصی موفق به شناسایی محل نگهداری اشیاء عتیقه شدند. طی هماهنگی با مرجع قضائی و در بازرسی از محل موردنظر پنج‌قلم اشیاء عتیقه کشف شد». فرمانده انتظامی گلستان بابیان‌اینکه برابر اعلام کارشناسان قدمت عتیقه‌جات کشف‌شده مربوط به ۳۵۰۰‌سال‌قبل است، گفت: «پلیس با اشراف اطلاعاتی و تلاش شبانه‌روزی عرصه را بر قانون‌شکنان تنگ کرده و اجازه فعالیت‌های مجرمانه را از آن‌ها گرفته است».

 

نیاز ۱.۴‌میلیون‌هکتار از عرصه‌های استان به آبخیزداری‌
معاون فنی و آبخیزداری منابع‌طبیعی گلستان گفت: یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزارهکتار از عرصه‌های استان به عملیات آبخیزداری نیاز دارد. رمضان بهترک اظهار کرد: «برای عملیاتی‌کردن همه طرح‌های آبخیزداری در گلستان نیازمند ۱۸‌هزارمیلیارد اعتباریم. برای یک‌میلیون و ۵۰‌هزارهکتارِ این‌عرصه‌ها، مطالعات تفصیلی اجرایی داریم و در ۶۵۰‌هزارهکتار وارد عملیات شده‌ایم. به‌‌رغم‌اینکه بارندگی‌های خوبی را در آبان‌ماه تجربه کردیم و در حوزه شهرستان گرگان بارش بالای ۸۵‌میلی‌متر داشتیم؛ اما آسیبی را در گرگان نداشتیم و این به‌دلیل پوشش‌های گیاهی و سازه‌های آبخیزداری بود که در بالادست انجام شده بود. اجرای طرح‌های آبخیزداری، کاهش پیامدهای مخرب سیلاب‌ها، تغذیه آب‌های زیرزمینی، تقویت پوشش گیاهی و جلوگیری از نفوذ آب‌شور به آبخوان‌های شیرین را سبب می‌شود».

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه