تیتر خبرهای این صفحه

مهتاب کرامتی در یک نگاه

تولد: 25 مهر 1349 در تهران
حرفه: بازیگر، تهیه‌کننده
تحصیلات: کارشناسی میکروبیولوژی

کرامتی دو خواهر دارد. مادرش استاد دانشگاه و خواهر بزرگ‌ترش داروساز است. او در نوجوانی پیش از ستاره‌شدن، با «بابک ریاحی‌پورِ» نوازنده (زاده ۱۳۴۸)، ازدواج کرد. وی طی مصاحبه‌ای در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ گفت که «سال‌ها‌پیش ازدواج کرده» و با‌وجود‌اینکه «زندگی خوبی» را با همسرش گذرانده، برای‌اینکه در سن پایین ازدواج کرده، تأهلش «موفقیت‌آمیز» نبوده و به‌علت مسیرهای متفاوت شغلی، از یکدیگر جدا شدند. آن‌ها یک فرزند دختر دارند.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ از او در میان «20 بازیگر بانوی تأثیرگذار سینمای ایران» نام‌برده ‌شد.

در سال ۱۳۷۹ نامزد بهتر بازیگر زن از دومین جشنواره فیلم‌های کمدی شد. در ۱۳۸۲ نامزد بهترین بازیگر زن درام برای بازی در «خاک سرخ» از هفتمین جشن دنیای تصویر (حافظ) شد. در سال ۱۳۸۶ ازسوی خانه فرهنگ ایران در فرانسه از وی تقدیر شد. در سال ۱۳۸۶ نشان افتخار ملی فعالیت‌های اجتماعی، جشن شب‌چله چلچراغ را دریافت کرد. در ۱۳۸۷ بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در «بیست» در بیست‌و‌هفتمین‌دوره جشنواره فیلم فجر شد. در ۱۳۸۹ جایزه بهترین بازیگر زن و دیپلم افتخار برای بازی در «آلزایمر» را از بیست‌و‌نهمین‌دوره جشنواره فیلم فجر گرفت. در سال 92 بهترین بازیگر زن برای بازی در «فرزند چهارم» از BIAFF (جشنواره بین‌المللی خانه هنر باتومی) شد. در 94 بهترین بازیگر زن برای بازی در «اشباح» از جشنواره ایماجین ایندیا شد. درهمان‌سال بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در «عصر یخبندان» (مشترک با آهو خردمند) در پنجمین‌دوره جشنواره فیلم شهر شد. در ۱۳۹۴ دیپلم افتخار را برای بازی در «عصر یخبندان» ازسوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گرفت. در ۱۳۹۵ بهترین بازیگر زن سینمای ایران در شانزدهمین جشن دنیای تصویر (حافظ) شد. درهمان‌سال بهترین بازیگر زن برای بازی در «مزارشریف» طی جشنواره بین‌المللی فیلم چنای شناخته شد. باز درهمان‌سال نشان فیروزه برای تهیه‌کنندگیِ مستند «صفر تا سکو» (مشترک با طهورا ابوالقاسمی) را از دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت گرفت. در ۱۳۹۶ تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند بلند را برای ارائه «صفر تا سکو» (با طهورا ابوالقاسمی) از یازدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران گرفت.

«چشم سگ» مجموعه داستانی جذاب از مهاجرانی از کشور افغانستان است که به ایران آمده‌اند؛ به‌قلمِ عالیه عطایی. نسخه صوتی این اثر را «رادیو گوشه» با صدای مهتاب کرامتی منتشر کرد.

او از سال ۱۳۸۵ تا ۱۴۰۱ سفیر حسن‌نیت و صلحِ یونیسف بود؛ ضمن‌اینکه از کنشگران حقوق زنان و امور اجتماعی آنان است.

«صفر تا سکو» مستندی بلند به‌کارگردانی سحر مصیبی؛ و با تهیه‌کنندگی مشترک مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی‌؛ روایتگر زندگی خواهران منصوریان، ووشوکاران اهل سمیرم است که قهرمان جهان و ایران شدند.

پیشینه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران دارد. اولین‌بار در ۱۶ دی‌ماه ۸۵ دکلمه سمفونی «پیامبر اعظم؟ص؟» ساخته شاهین فرهت را اجرا کرد و در ۹۴ به‌عنوان راوی در کنسرت‌های شهرداد روحانی اجراهایی داشت.

صاحب یک مزون لباس در تهران است که از سال ۱۳۷۳ فعالیت دارد و برای یکی از برندهای معروف، به طراحی و تولید لباس می‌پردازد. او در مراسم رونمایی از طرح جدید جورجو آرمانی در پاریس حضور داشت.

نماهنگ ترانه «خمش باش» از آلبوم «مستور و مست» از آثار همایون شجریان؛ با بازی کرامتی تولید و در مراسم رونمایی آن پخش شد.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه