کتاب‌هایی که اگر تاکنون نخوانده‌اید؛ بهتر است زودتر بخوانیدشان

بهار قادری

یکی از بزرگ‌ترین لذت‌ها و تفریحات زندگی برای برخی‌ازافراد کتاب‌خوانی‌ست. این‌افراد ساعت‌ها غرق دنیای نوشته‌ها می‌شوند، به‌گونه‌ای‌که حتی گذر زمان را احساس نمی‌کنند. کتاب‌ها فارغ از ماهیت و موضوعشان حاصل تلاش و تجربیات افرادی هستند که چیزی برای گفتن دارند. رمان‌ها معمولاً همه‌پسندترین نوع کتاب‌ها به‌حساب می‌آیند و قصه‌های شیرین آن‌ها هرکسی را جذب می‌کند. رمان‌ها سبک‌های متفاوتی دارند و هرکس بنا به سلیقه خود از میان رمان‌های عاشقانه تا رمان‌های جنایی یا حتی رمان تاریخی موضوع موردعلاقه خود را انتخاب می‌کند؛ اما دراین‌میان کتاب‌هایی هم هستند که بسیاراثرگذار و پرفروش بوده‌اند؛‌ طوری‌که بیشتر کتاب‌دوستان حداقل یک‌بار آن‌را خوانده‌اند. این کتاب‌ها می‌تواند شما را برای ساعتی از دنیای واقعی جدا کرده و به دنیای جذاب قصه‌ها بسپارد.
 
کتاب «ملت عشق» رمان جذاب نویسنده معروف ترکیه‌ای الیف شافاک است که نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز کتابی پرفروش بوده است. «ملت عشق» که نام اصلی آن The Forty Rules of Love است، بیش از 500 بار در ترکیه به چاپ رسیده است. این کتاب در ایران نیز با ترجمه‌های زیادی بیش از 50‌بار چاپ شده. این رمان ۴۰ دستور پند‌آور زندگی را در قالب داستان آشنایی شمس تبریزی و مولانا روایت می‌کند. اگرچه که کتاب به‌قول منتقدین در برخی قسمت‌ها با روایات تاریخی فاصله زیادی دارد اما آنچه واضح است، این‌است‌که «ملت عشق» کتابی تاریخی نیست. بلکه رمان عاشقانه جذابی‌ست که می‌تواند بر زندگی ما اثر بگذارد.
«صدسال تنهایی» شاهکار و ثمره تلاش ۱۵‌ماهه گابریل گارسیا مارکز است که نه‌تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای جهان محبوب است. نویسنده کلمبیایی برنده جایزه نوبل رمان «صدسال تنهایی»، محبوب‌ترین نویسنده ادبیات اسپانیایی بعد از سروانتس از قرن هفدهم است. سبک رئالیسم جادویی این رمان به‌همراه قلم زیبای مارکز داستان جذاب زندگی شش نسل از خانواده بوئندیا که در دهکده ماکوندو به‌دنیا آمده‌اند را روایت می‌کند. رمان «صدسال تنهایی» آیینه تمام نمای ملت‌های کشورهای امریکای لاتین است که تمامی ویژگی‌های زندگی آن‌ها حتی شرایط جغرافیایی و آداب‌ورسوم بومیان ساکن امریکای لاتین را به‌تصویر کشیده است. اگر هنوز موفق به خواندن «صدسال تنهایی» نشده‌اید به شما توصیه می‌کنیم در اولین‌فرصت مشغول مطالعه این شاهکار مارکز شوید.
«کیمیاگر» رمان معروف نویسنده نام‌آشنای برزیلی، پائولو کوئلیوست که درواقع اقتباسی از داستانی در دفتر ششم مثنوی معنوی مولانا شاعر بزرگ پارسی‌ست. داستان این رمان حول رؤیای تکرارشونده در ذهن جوان چوپان ماجراجوی اندلسی به‌نام سانتیاگو می‌گردد که زادگاهش را ترک می‌کند تا در جستجوی گنجی مدفون در حوالی اهرام مصر به شمال آفریقا سفر کند. این کتاب ازآنجایی‌که به مفهوم عمیقی از فلسفه و معنای زندگی می‌پردازد، بسیار موردتوجه مخاطبان قرار گرفته است. نسخه‌های چاپی و صوتی زیادی از این کتاب تاکنون در ایران توسط ناشران مختلف به بازار کتاب راه پیدا کرده است که خواندن آن خالی‌ازلطف نیست.
«قلعه حیوانات» شناخته‌شده‌ترین اثر نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی جورج اورول است که رمانی پرفروش در سراسر جهان به‌حساب می‌آید. این کتاب که در بحبوحه جنگ جهانی دوم نوشته شده در قالب داستانی به‌ظاهر ساده به‌نظام سرمایه‌داری، از استبداد حکومت شوروی اشاره می‌کند. حتی فیلم و انیمیشن این کتاب نیز تابه‌حال چندین‌بار ساخته شده است و عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های قرن بیستم را یدک می‌کشد.
کتاب «بیشعوری»، نوشته خاویر کرمنت است که با لحنی طنزآلود به بررسی یکی از معضلات بزرگ قرن اخیر یعنی «بیشعوری» می‌پردازد. هرچند این کتاب، رمان به‌حساب نمی‌آید اما به‌اندازه‌ای مفید و پرطرفدار است که نتوانستیم در لیست بهترین‌ها نیاوریم. محتوای آن جنبه علمی ندارد اما نویسنده نکات مهم را در موقعیت‌هایی تشریح می‌کند که همه ما در زندگی روزمره خود حداقل یک‌بار با آن روبرو شده‌ایم. نویسنده کتاب خود اعتراف می‌کند که تا سن ۴۰‌سالگی به بیماری «بیشعوری» مبتلا بوده. وی معتقد است زمانی‌که به اوج بیماری خود پی برد، زمانی بود که تصمیم گرفت عادت‌های بد خود را ترک کند و دیگر آگاهانه به حقوق دیگران تجاوز نکند. «بیشعوری» توسط افراد زیادی به‌فارسی ترجمه‌شده و ازطریق انتشارات مختلفی به چاپ رسیده است./ مدیسه

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه