آغاز نوسازی مدرسه ۴۰‌ساله در کلین شهرری به‌دست دانش‌آموز خیر

کار تخریب و نوسازی مدرسه‌ای در روستای کلین بخش فشافویه شهرری پس از ۴۰‌سال توسط خیری آغاز شد که دانش‌آموز این مدرسه بود. مدرسه ۴۰‌ساله کلین، سه‌شنبه با حضور فرماندار و خیر مدرسه‌ساز به‌کمک بیل مکانیکی تخریب شد تا روستای کلین، امسال دانش‌آموزان ابتدایی خود را به محل دیگری برای آموزش اعزام و امنیت آنان را تا سال آتی تأمین کند. خیر مدرسه‌سازی که بناست هزینه ساخت مدرسه شش‌کلاسه روستای کلین را بپردازد، از دانش‌آموزان این مدرسه بود و به‌گفته خودش تمام شش کلاس ابتدایی را در همین مدرسه طی کرده است. این خیر که از سال ۹۹ برای ساخت مدرسه کلین اعلام آمادگی کرده و طی این‌مدت با موانع بسیاری برای بازسازی و نوسازی این مدرسه مواجه شده بود، به‌کمک بیل مکانیکی بخشی از ساختمان فرسوده مدرسه را تخریب کرد تا به‌قول خود بتواند مدرسه‌ای ایمن را برای دانش‌آموزان این‌روستا بسازد. خیر مدرسه‌ساز، این‌مسئله را اضافه کرد که این مدرسه شش‌کلاسه بناست در ۷۰۰‌متر احداث شود تا دانش‌آموزان از ابتدای سال تحصیلی آینده برای ادامه تحصیل وارد آن شوند.

دولت، افتخاری جز نوکری برای مردم ندارد
حمید زمانی؛ فرماندار ویژه ری نیز در مراسم آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت مدرسه شش‌کلاسه روستای کلین بخش حسن‌آباد فشافویه گفت: عظمت کار مدرسه‌سازی در باسواد‌کردن انسان‌ها و مسلمانان است و چنین جایگاه ارزشمندی برای علم و علم‌آموزی را دین اسلام داده است. وی افزود: معلم برای دانش‌آموزان مانند پدر‌ی‌ست و در هر مکان که بساط علم‌آموزی فراهم شود و دانش‌آموزان در آن آموزش ببینند ارزشمند است. از فردا تمام تلاش‌ها برای اجرای این‌پروژه مدرسه‌سازی باید به‌کار گرفته شود تا لحظه‌ای توقف در عملیات عمرانی آن رخ ندهد. فرماندار ویژه شهرستان ری گفت: اگر در تمام طول خدمت خود، فقط همین ساخت مدرسه را برای خدمات‌رسانی به مردم انجام داده باشیم، کفایت می‌کند. خیر مدرسه‌ساز کلین با وجود سه‌برابرشدن تمامی هزینه‌های ساخت این مدرسه، همچنان پای کار ایستاد تا به‌قول و وعده خود عمل کرده باشد. زمانی از تمامی بخشداران خواست تا مدارس ناایمن و نامناسب شهرستان را شناسایی و معرفی کنند تا بتوان از توان خیران مدرسه‌ساز برای اصلاح آن‌ها بهره گرفت.

پیگیری و مطالبه مردمی
مردادماه امسال فرماندار شهرستان ری در قالب اتوبوس خدمت، راهی بخش حسن‌آباد فشافویه شد. بخشی که جز حوزه صنعت، در دیگر حوزه‌ها، از محرومیت‌های قبل توجهی رنج می‌برد. حمید زمانی دراین‌سفر یک‌روزه، سری به روستاهای مختلف این‌بخش زد. مردم روستای کلین، با پذیرایی منتظر ورود فرماندار و هیئت‌همراه بودند تا یکی از قدیمی‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مشکلات خود را مطرح سازند: کمبود یا نبود مدرسه‌ مناسب برای آموزش دانش‌آموزان. اهالی کلین که نگران حضور دانش‌آموزان با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید بودند، دانش‌آموزانی که در دوسال‌گذشته به‌سبب کرونا در فضای مجازی آموزش دیده بودند، حالا باید وارد مدرسه‌ای می‌شدند که متروکه و درحال‌تخریب بود. وضعیت مدرسه ۴۰‌ساله روستای کلین برای مردم آن‌چنان نگران‌کننده بود که مانع از عبور فرماندار شهرستان ری شدند تا مسئله را با وی در میان بگذارند و خواستار اقدامی برای اصلاح و بهبود این فضای آموزشی شوند. روستای کلین با بیش از 1000‌خانوار، فاقد مدرسه‌ای مناسب برای حضور دانش‌آموزان بود، بااین‌حال با بازگشایی مدارس، ۶۵ دانش‌آموز این‌روستا درنهایت سال تحصیلی جدید را در چنین فضایی آغاز کردند. مدرسه روستای کلین اگرچه به‌نظر در فضای وسیعی قرار داشت ما ازنظر ظاهر بیشتر شبیه مخروبه بود، شیشه‌هایش شکسته، دیوارهایی با ترک‌های بزرگ و چشم‌گیر، در و نرده‌های زنگ‌زده، سقف داخلی با ریختگی گچ، حیاطی پر از گیاهان هرز و فضایی بدون حتی زیرساخت‌های مناسب مانند آب، برق، سرویس بهداشتی مناسب و سیستم گرمایشی و سرمایشی.

پشیمانی خیر مدرسه‌ساز
اهالی روستای کلین این‌‌را مطرح کردند که دوسال‌قبل، خیری حاضر به بازسازی و مناسب‌سازی این مدرسه شد اما به‌دلایلی از تصمیم خود پشیمان شده بود. خانواده‌های کلینی با توصیف وضعیت سازه مدرسه روستا، از نگرانی خود برای حضور دانش‌آموزان گفتند و تصمیم خیری که بنا بود به نگرانی‌ها پایان دهد اما پیچ‌وخم اداری و شرایط سخت تعیین‌شده، چه موانعی پیش پای خیر گذاشت تا وی از تصمیم خود پشیمان شود. فرماندار ویژه ری شهریور امسال و درآستانه بازگشایی مدارس، سری به مدرسه روستای کلین زد و در کنار اهدای برخی تجهیزات مدارس، از نبود همکاری مناسب میان خیران و اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس گلایه کرد. بازدید دوم پیگیری جدی برای مناسب‌سازی مدرسه روستای کلین را در‌پی داشت. دوشنبه ۲ آبان نشستی به‌همین‌منظور در فرمانداری شهرستان ری برگزار و طی آن تفاهم‌نامه‌ای میان این سه بخش امضا شد تا دانش‌آموزان موقتاً برای ادامه حضور در مدرسه راهی کلاس‌های درس روستای خانلق در نزدیکی کلین شوند و خیر مدرسه‌ساز، براساس استانداردهای تعریف‌شده اداره‌کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، عملیات اجرایی این مدرسه را آغاز کند.
مینا افشاری ترک؛ ایرنا

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه