راهنمای خرید آینه و شمعدان

معمولاً آینه و شمعدان جزو اولین خریدهای مشترک یک زوج است که برای آن ذوق و اشتیاق بسیاری دارند؛ ولی تجربه کافی ندارند. آینه و شمعدان در جنس‌های مختلفی مثل طلا‌، نقره‌، کریستال‌، چینی‌، برنز، چوب و انواع فلزهایی که با آب طلا و نقره آبکاری می‌شوند، وجود دارد که البته قیمت‌های بسیار متفاوتی دارند. معمولاً کسانی که دوست دارند چیز با‌ارزشی تهییه کنند و بتوانند آن را به نوه و نتیجه‌هاشان نسل‌به‌نسل بدهند؛ آینه و شمعدان نقره را انتخاب می‌کنند.

تناسب را رعایت کنید
اگر خانه‌تان به‌‌اندازه کافی جا دارد، بد نیست به فکر آینه و شمعدان کنسولی باشید؛ چون می‌توانید از آن یک دکور زیبا بسازید و آینه آن را به‌شکل قدی استفاده کنید؛ اما اگر از نظر فضا در مضیغه هستید بهتر است به فکر انواع کوچک‌تر و رومیزی باشید. مزیت آینه و شمعدان کنسولی این‌است‌که می‌توانید آینه‌اش را به‌صورت قدی روی دیوار نصب کرده و به‌این‌ترتیب کارکردش را زیاد کنید. اگر فکر می‌کنید بهتر است سراغ آینه شمعدان سیلور بروید، بد نیست سری به فروشگاه سلوین بزنید. این فروشگاه در میدان شوش، پاساژ الغدیر، ‌طبقه همکف واقع شده است. به‌این‌ترتیب با یک‌تیر چند نشان می‌زنید، هم لوازم خانگی‌تان را می‌خرید، هم به آینه و شمعدان دلخواهتان می‌رسید.

از نقره تا سفال
در بازار آینه و شمعدان‌های فراوانی با جنس‌های مختلف وجود دارد؛ از نقره بگیرید تا چوب و سفال. البته آینه و شمعدان‌های برنج، سیاه قلم، پیوتر، آلومینیوم، پی‌ وی سی، روکش نقره، پولی استر، زینگ (آلیاژی از آلومینیوم و روی) و … هم هست که به اندازه کافی محبوبیت دارند. این آینه و شمعدان ها معمولا ساخت آلمان، اسلوونی و چک هستند. آینه و شمعدان‌های سفالی هم به‌تازگی مد شده‌اند و مورد پسند عروس خانم‌های مدرن قرار گرفته‌اند. البته آینه و شمعدان نقره هم طرفداران زیادی دارد؛ چون هم زیباست و هم نوعی سرمایه‌گذاری هوشمندانه؛ البته اینه و شمعدان های ایرانی هم در بازار کم نیست و شما به‌راحتی می‌توانید مدل مورد علاقه خود را با طرح‌های برنز، شمش، مفتول، لوله ای، کریستال، ورقی و… پیدا کنید. آینه و شمعدان‌های طرح چوب معمولاً در رنگ فندقی موجود هستند و اگر با دکوراسیون منزل تان جور باشند بسیار زیبا و ساده خواهند بود. آینه و شمعدان‌های کریستالی عموماً ماندگاری طولانی‌ای ندارند و امکان شکست و لب‌پر‌شدن آن‌ها زیاد است. آینه و شمعدان کریستال برش‌دار هم بسیار سنگین و شکننده بوده و زیادی گران است. آینه و شمعدان‌های چینی هم به‌ویژه انواع پر نقش‌و‌نگار آن بسیار چشم نوازند اما در‌عین‌حال خیلی شکننده و گران. آینه و شمعدان‌های برنز نیز معمولاً رنگ تیره، وزن زیاد و ماندگاری طولانی دارند و به‌خاطر تیره‌بودنشان دیگر نیازی به آبکاری و ... ندارند. آینه و شمعدان‌های نقره به‌علت آنکه مانند طلا از روی وزنشان به قیمت روز محاسبه می‌شوند و هنگام فروش دارای ارزش و قیمت هستند، پرطرفدار هستند. این آینده و شمعدان‌ها معمولاً نسل‌به‌نسل در خانواده حفظ می‌شوند چون ماندگاری‌شان هم بالاتر است.

بهتر است سفارش ندهید
حواس‌تان باشد همان چیزی را که آماده است بخرید، نه اینکه سفارش دهید تا برای‌تان بسازند. تجربه نشان داده، سفارش‌ها معمولاً باب طبع مشتری ساخته نمی‌شوند و بیشتر سلیقه سازنده است تا مشتری. اگر آینه و شمعدان را سفارش بدهید، از‌آنجا‌که مبلغ را تمام و کمال پرداخته‌‌اید مغبون می‌شوید و باید قید پولی را که از جیب‌تان رفته بزنید و تا همیشه آینه و شمعدانی که به سلیقه‌ سازنده ساخته شده، آینه دق‌تان شود.

به فکر کاربرد آن باشیم
هنگام خرید آینه و شمعدان به فکر مکانی که بتوانید آن‌ها را روی آن قرار دهید نیز باشید. بسیاری از مردم با خرید یک کنسول برای جلو در ورودی یا راهرو منزل‌شان از آینه و شمعدانشان بهترین استفاده را می‌کنند‌. برخی نیز آینه و شمعدانشان را روی میز توالت اتاق خواب قرار می‌دهند یا آن را داخل ویترین بوفه می‌گذارند‌. برخی نیز فقط از شمعدان‌هایشان روی میز ناهار‌خوری استفاده می‌کنند و آینه را داخل کمد قرار می‌دهند که البته این بستگی به سلیقه هر فرد دارد. توصیه ما این‌‌است‌که هنگام خرید آینه و شمعدان به فکر کار‌آمد‌بودن آن نیز باشید و اگر قرار است از آینه و شمعدان یا قسمتی از آن استفاده نکنید برای آن هزینه زیادی هم نپردازید. درضمن کسانی که فکر می‌کنند از آینه و شمعدان استفاده نخواهند کرد بهتر است به‌جای آنکه آن را خریداری کنند از کسی قرض گرفته و در سفره عقدشان بگذارند؛ البته امروزه تمام کسانی که سفره عقد کرایه می‌دهند آینه و شمعدان نیز برای کرایه دارند.

ایرانی بخریم یا خارجی؟
بستگی به اوضاع‌واحوال جیبتان دارد؛ البته فکر نکنید که مدل‌های ایرانی ارزان‌ترند؛ چون الزاماً این‌طور نیست. ممکن است در بازار اصفهان آینه نقره‌ای پیدا شود که قیمتش 2-3 برابر مدل آلمانی‌ست؛ اما به‌طور‌کلی آینه و شمعدان‌های نقره و چک گران‌ترین مدل‌ها هستند و شما باید برای خریدشان حداقل 5-6‌میلیون‌تومان کنار گذاشته باشید.

کنسول یا آینه و شمعدان؟
بستگی به متراژ منزل و فضایی دارد که در اختیار دارید. اگر خانه‌تان به‌اندازه کافی جا دارد، کنسول انتخاب مناسبی‌ست؛ چون می‌توانید روی آن را مجسمه‌ها و لوازم تزئینی و دکوری بچینید و نمای متفاوتی به منزلتان ببخشید؛ اما اگر فضایتان کوچک است اصلاً طرف کنسول نروید؛ چون منظره جالبی در خانه‌های کوچک ندارد. هنگام خرید آینه و شمعدان به فکر مکانی که بتوانید آن‌ها را روی آن قرار دهید نیز باشید. بسیاری از عروس و دامادها با خرید یک کنسول برای جلو درب ورودی یا راهرو منزل‌شان از آینه و شمعدان بهترین استفاده را می‌کنند. برخی نیز آینه و شمعدانشان را روی میز توالت اتاق‌خواب قرار می‌دهند یا آن را داخل ویترین بوفه می‌گذارند. برخی نیز فقط از شمعدان‌هایشان روی میز ناهار‌خوری استفاده می‌کنند و آینه را داخل کمد قرار می‌دهند که البته این بستگی به سلیقه هر فرد دارد. فقط یادتان باشد اگر قرار است آینه‌تان را روی دیوار نصب کنید باید از فروشنده بخواهید با اهرمی که پشت آینه تعبیه شده و به آن حالت ایستایی می‌دهد را جدا کند وگرنه آینه روی دیوار کج می‌شود و سقوط می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه