تکرار استفاده فدراسیون‌های جهانی از نام جعلی و واکنش‌های کمرنگ مسئولان ورزش

خلیجی که تا همیشه تاریخ «فارس» می‌ماند

هنوز از اعتراض فدراسیون فوتبال به استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس و استفاده از عنوانی مجعول برای رقابت‌های کشورهای عرب به فیفا زمانی نگذشته است که فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) از دو لیگ منطقه‌ای با عناوین «لیگ غرب آسیا» و «لیگ خلیج» استفاده کرده و موج دوباره‌ای از نارضایتی‌ها را به‌همراه داشته است؛ به‌ویژه‌که این‌بار برخلاف واکنش سریع فدراسیون فوتبال که البته از تندی و جسارت کافی برخوردار نبود، فدراسیون بسکتبال ایران تا قبل از رسانه‌ای شدن اقدام مغرضانه FIBA مبنی‌بر جعل نام خلیج فارس، هیچ واکنشی از خود نشان نداده بود که جای تعجب دارد. به‌گزارش ایسنا؛ فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) از فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ تصمیم گرفت تا مسابقاتی با عنوان سوپر لیگ بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا را با شیوه جدید برگزار کند که حتی خبر برگزاری این مسابقات نیز از همان ابتدا با حاشیه‌هایی همراه بود. فیبا در‌این‌مسابقات از دو لیگ منطقه‌ای با عناوین «لیگ غرب آسیا» و «لیگ خلیج» استفاده کرده تا ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها به صورت منطقه‌ای و در دو لیگ مختلف با دو گروه چهار تیمی به مصاف یکدیگر بروند؛ مسابقاتی که به‌کار‌گرفتن نام «خلیج» به‌جای «خلیج فارس» در عنوان یکی از این لیگ‌های منطقه‌ای، نشان از نادیده‌گرفتن منافع ملی ایران توسط فدراسیون جهانی بسکتبال بود. طبق تقسیمات منطقه‌ای قاره آسیا توسط فدراسیون جهانی بسکتبال، ایران خارج از منطقه «خلیج» که همان «خلیج‌فارس» است قرار دارد. در عوض اما اکثر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مثل عربستان، بحرین، قطر، امارات، کویت و عمان از‌سوی فیبا در منطقه «خلیج» قرار دارند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد نیازمند ورود جدی فدراسیون بسکتبال ایران به آن بوده است؛ اتفاقی که در همان شروع مسابقات رخ نداد. در تقسیمات منطقه‌ای فیبا اما ایران در منطقه غرب آسیا قرار دارد. موضوعی که باعث شده تا نمایندگان ایران (ذوب‌آهن اصفهان و شهرداری گرگان) به‌همراه تیم‌های کشورهای عراق، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن، در لیگ منطقه‌ای «غرب آسیا» حاضر شوند (البته در‌این‌دوره سوپر لیگ غرب آسیا، کشورهای یمن و فلسطین نماینده‌ای ندارند). با در‌نظر‌گرفتن تقسیمات منطقه‌ای فیبا، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که فدراسیون جهانی در لفافه قصد داشته تا نام «خلیج‌فارس» را تحریف کند؛ چرا‌که با خارج‌کردن نام ایران از بازی‌های این منطقه، همه کشورهای عربی مدعی را برای عادی‌سازی نام جعلی، در منطقه «خلیج» قرار داده است. در‌چنین‌شرایطی، پیش‌بینی می‌شد تا فدراسیون بسکتبال ایران به‌محض اعلام تقسیم منطقه‌ای این مسابقات و به‌کار‌بردن کلمه «لیگ خلیج» به‌جای «لیگ خلیج‌فارس» در سایت رسمی FIBA، واکنش جدی از خود نشان دهد که در کمال تعجب چنین اتفاقی رخ نداد. موضوعی که اکنون با گذشت چهارهفته از‌این‌مسابقات، گویا به‌تازگی مورد‌توجه فدراسیون ایران قرار گرفته است. پس از رسانه‌ای شدن این ماجرا نیز فدراسیون ایران بیانیه‌ای را در‌راستای حمایت و حفظ اراضی ملی ایران منتشر کرد؛ اما جای تعجب دارد که چرا فدراسیون ایران تا قبل از رسانه‌ای شدن این ماجرا واکنشی از خود نشان نداده و آن‌قدر دیر اقدام کرده است؟ در متن این بیانیه آمده است: بسمه‌تعالی/ مسابقات سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا طی روزهای گذشته براساس جدول زمانی این مسابقات در دو منطقه برگزار شد. همان‌گونه‌که همه کارشناسان ورزش بسکتبال مطلع هستند، از حدود ۲۵‌سال‌پیش قاره آسیا به شش منطقه جغرافیایی تقسیم گردیده است که به‌شرح زیر می‌باشد:
 Central Asia Basketball Association(CABA)
 East Asia Basketball Association(EABA)
 Gulf Basketball Association(GBA)
 South Asia Basketball Association(SABA)
 South East Asia Basketball Association(SEABA)
 West Asia Basketball Association(WABA)
که ایران به‌همراه کشورهای لبنان، عراق، یمن، فلسطین، اردن و سوریه در منطقه WABA قرار گرفته است. این مسابقات با‌توجه‌به گروه‌بندی‌های صورت‌گرفته، تحت‌عنوان مخفف واسل- گالف برگزار می‌شود. تبلیغات محیطی زمین مسابقات نیز بر‌همین‌مبنا و بر‌اساس نام‌های مخفف برای این مسابقات طراحی گردیده است. بدون‌شک هریک‌از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون بسکتبال و تمامی بازیکنان این ورزش در ایران نسبت به هرگونه تحریف در واژه «خلیج‌فارس» حساسیت فراوان دارند؛ تا‌جایی‌که یکی از لیگ‌های در‌حال برگزاری با نام خلیج همیشگی فارس نام‌گذاری گردیده است. در پایان تأکید می‌شود که ایجاد حواشی نمی‌تواند فدراسیون بسکتبال را از مسیر گسترش این ورزش مورد‌توجه جوانان این مرز‌و‌بوم بازدارد و کماکان اعضای هیئت‌رئیسه و همه مسئولان فدراسیون بسکتبال در سراسر کشور هم و غم خود را جهت کشف استعدادهای درخشان و رشد و توسعه کمی و کیفی آن مصروف خواهند داشت. به‌گزارش ایسنا؛ سرمایه‌گذاری هنگفت دولت‌های عربی برای جا‌انداختن یک نام جعلی به‌جای نام اصیل و تاریخی «خلیج‌فارس» و برگزاری مسابقات کشورهای عربی با همین عنوان جعلی که قدمتش به چند‌ده‌سال‌ قبل بازنمی‌گردد، روی اعصاب مردم ایران و حتی فوتبال‌دوستان است. اینکه چند کشور به‌واسطه خرج دلارهای زیاد و لابی با مسئولان بلند پایه فیفا در‌حال دزدیدن تاریخ و قدمت بلندبالای «خلیج‌فارس» هستند، چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن عبور کرد!
البته سال‌هاست که دولت‌ها و سیاستمداران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که توانسته‌اند ظرف چند‌دهه اخیر زیرساخت‌های خود را دست‌خوش تحولات بسیاری کنند، با خود اندیشیده‌اند که حالا که با پول، همه‌چیز ممکن می‌شود، چرا تاریخ را دست‌کاری نکنند؟ اما سؤال این‌جاست که آیا تا‌زمانی‌که کشورهای عربی پول داشته باشند، کسی نمی‌تواند سد راه آن‌ها شود؟ وقتی فردی مانند «اینفانتینو» بر سر قدرت باشد، قانع‌کردن فیفا برای برگزاری مسابقاتی که نام و اساس آن بر تحریف تاریخ است، کار چندان سختی نیست. برای رئیس سوییسی فیفا فرقی ندارد پول‌هایی که به جیب فیفا سرازیر می‌شود، از چه راهی به‌دست می‌آید و همین وضعیت، ایستادن جلوی برگزاری یک مسابقات جعلی را سخت‌تر می‌کند. تا قبل‌از‌این و برای حدود دو‌دهه کشورهای عربی مسابقات فوتبال کشورهای عرب را با نام «خلیج» برگزار می‌کردند و نام جعلی «خلیج ع ر ب ی» را به‌کار نمی‌بردند. نهادها و مسئولان سازمان‌های جهانی هم برای جلوگیری از جنجال، حد وسط را در‌این‌زمینه می‌گرفتند؛ اما حالا که فیفا دست بیعت با کشورهای شیخ‌نشین عربی داده است، برگزاری این رویداد با نام مجعول، سخت نیست. اگرچه در ماجرای اخیر فدراسیون فوتبال ایران چند‌‌هفته قبل نسبت به اقدام اینفانتینو برای به‌کار‌بردن این نام مجعول اعتراض کرد و بعد نام جام حذفی را به جام خلیج‌فارس تغییر داد؛ اما بیانیه فدراسیون آن‌قدرها که باید تند و تیز نبود و اقدامی نبود که بتواند به فیفا برای جلوگیری از به‌کار‌بردن این نام جعلی و به‌رسمیت‌شناختن آن نهیب بزند. همچنین اعتراضیه دیرهنگام فدراسیون بسکتبال نیز به‌نظر می‌رسد برای متوقف‌کردن این روند چندان مثمرثمر نباشد؛ چراکه باوجود اعتراض‌های مسئولان و مردم ایران، اینفانتینو برای بار دوم نیز از واژه جعلی در صفحه اینستاگرامی خود استفاده کرده است که نشان می‌دهد آن‌طور که باید و شاید توجیه نشده است! درواقع مشخص نیست مسؤلان فدراسیون فوتبال ایران از چه لحن و چه ادبیاتی برای نشان‌دادن اعتراض خود به فیفا و اینفانتینو استفاده کرده‌اند، اما چیزی که مشخص است اینکه اگر اعتراضی وجود داشته باشد، آن‌قدر جدی نبوده که رئیس فیفا خود را مجاب کند تا از این واژه جعلی برای خلیج‌فارس استفاده نکند؛ در‌عین‌حال اگر چنین نباشد، ‌با‌توجه‌به تکرار خطای مسئولان بین‌المللی باید از راهکارهای جدی‌تری استفاده کرد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه