اشتباهات رایج بانوان در باشگاه بدن‌سازی

سال‌ها افراد گمان می‌کردند که وزنه فقط مخصوص مردان است و تمرینات هوازی یا دستگاه‌های کادیو مختص زنان. در‌واقع در گذشته، حضور زنان در باشگاه برای وزنه‌زدن چیز عجیبی بود. برعکسِ این دوران که عدم حضور آن‌ها در باشگاه برای این نوع تمرینات اجتناب‌ناپذیر است. در حقیقت، درگذشته اکثریت جامعه بر این باور بودند که معیار زیبایی زنان به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند یک اندام عضلانی را در‌برگیرد. همین موارد باعث می شود که هنوز هم زنان در باشگاه بدنسازی اشتباهات رایجی را مرتکب شوند.

اشتباه 1: اجتناب از تمرینات مقاومتی
اولین سوالی که معمولاً اکثر زنان در باشگاه از مربی می‌پرسند این است: بدن من با تمرینات حجیم نمی‌شود؟ گویی که حجیم‌شدن بدن کار بسیار راحتی‌ست! چه‌بسا افرادی که تمام عمر خود را برای این دستاورد تلاش می‌کنند اما نمی‌توانند به بدنی عضلانی و زیبا دست یابند. بلند‌کردن وزنه‌های کوچک جهت افزایش قدرت به‌منزله پروانه‌زدن برای بهبود استقامت و دو است. تنها راه برای حجم‌بخشیدن به بدن، دریافت مداوم کالری و مصرف هورمون‌های عضله‌ساز مردانه مثل تستسترون در کنار تمرینات قدرتی‌ست.

اشتباه 2: انجام بیش‌از‌حد تمرینات هوازی
بسیاری از زنان همیشه به‌دنبال انجام تمرینات هوازی بیش‌از‌حد هستند؛ اما چرا؟ چون گمان می‌کنند که تمرینات کاردیو یا هوازی بدن آن‌ها را عضلانی می‌کند. در‌واقع آن‌ها بر این باورند که با انجام بیش‌از‌اندازه این تمرینات توده بدون چربی خود را افزایش داده و چربی‌های بدن را می‌سوزانند؛ اما این یک باور غلط است. درست است که الپتیکال، دوچرخه ثابت و امثال این دستگاه‌ها، تجهیزات واقعاً خوبی برای سوزاندن کالری هستند؛ اما آن‌طور‌که واقعاً شما تصور می‌کنید به بدنتان شکل نمی‌دهند.

اشتباه 3: ترس از شدت
یکی دیگر از اشتباهات رایج زنان در باشگاه بدنسازی، ترس آن‌ها از شدت است. به‌عبارتی آن‌ها از وزنه‌های بسیار سبک با تکراری زیاد استفاده می‌کنند. درست است که این‌کار از نظر شما بسیار بهتر از تماشای فیلم و خوردن تنقلات یا چرخیدن بی‌هدف در شبکه‌های اجتماعی‌ست؛ اما واقعاً سودی برای شما ندارد. بلند‌کردن وزنه‌های متوسط تا سنگین باید بخشی از برنامه تمرینی هر کسی باشد.

اشتباه 4: ترک زودهنگام باشگاه
بسیاری از زنان همیشه تحت‌تأثیر عکس مدل‌ها یا زنان مانکن در مجلات یا اینترنت هستند. این تصاویر برای آن‌ها به‌عنوان یک انگیزه عمل کرده و زود تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. برای همین به باشگاه آمده، به تمرین می‌پردازند و اگر در طی مدت‌زمانی به اهداف خود نرسد خیلی سریع سرخورده می‌‌شوند؛ شما باید برای دست‌یافتن به یک اندام ایده‌آل زمان گذاشته و بدن کنونی خود را بپذیرید.

اشتباه 5: هر روز باید تمرین کنید
تمرین هفت‌روز هفته نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج زنان در باشگاه بدنسازی‌ست. برخی گمان می‌کنند باید هر‌روز به تمرین بپردازند. بعضی دیگر نیز دلسرد می‌شوند؛ زیرا تصور می‌کنند که رسیدن به نتایج مورد‌نظر به تلاش مافوق بشری نیاز دارد. از‌نظر علمی، این وضعیت، فلج تحلیل یا paralysis by analysis نامیده می‌شود و به شرایطی اطلاق می‌گردد که در آن افراد در نتیجه تجزیه‌و‌تحلیل بیش از حد داده‌ها یا فکر بیش‌از‌اندازه در مورد یک مشکل دیگر قادر به تصمیم‌گیری نیستند؛ در‌حالی‌که برخی از ما تصمیم می‌گیریم که رفتن به باشگاه را انتخاب کنیم یا نه بعضی دیگر تمام جنبه‌های دیگر زندگی خود را فدای این هدف ورزشی خود می‌کنند. حقیقت این‌است‌که دو تا سه جلسه تمرین قدرتی در هفته به‌مرور‌زمان می‌تواند ظاهر و احساس شما را به‌طرز چشمگیری بهبود بخشد.
منبع: بادی‌من

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه