کیش؛ مهیای روزی نو

متصدیان گردشگری کیش افق افزایش ۱۵‌درصدی ورود مسافران نوروز ۱۴۰۲ را برای این جزیره ترسیم کرده‌اند تا فعالان گردشگری بتوانند در‌این‌عید، روزی نو و به‌یادماندنی را برای میهمانان رقم بزنند. به‌گزارش ایرنا؛ حدود ۸۰‌درصد اقتصاد جزیره کیش وابسته به صنعت توریسم است که عمده شاغلان این جزیره نیز مستقیماً دراین‌صنعت مشغول‌به‌کار هستند؛ ‌طوری‌که می‌توان ادعا کرد حضور گردشگران در کیش لازمه زندگی کیشوندان است. به‌همین‌دلیل توجه به اعتلای صنعت گردشگری کیش همواره در فصول مختلف سال باید موردتوجه قرار بگیرد ازاین‌رو انتظار می‌رود برنامه‌ریزی‌های مناسب برای بخش گردشگری کیش در دوماه‌مانده به ایام نورز و ۱۴۰۲ به‌صورت ویژه تدوین تا در زمان مقرر عملیاتی شود. البته ناگفته نماند؛ اولین جلسه ستاد نوروزی این جزیره هفته گذشته با حضور اکثریت اعضای بخش خصوصی و دولتی جزیره تشکیل و پیش‌بینی افزایش ۱۵‌درصدی مسافران نوروز ۱۴۰۲ نسبت به دوره قبل آن اعلام شد. انگیزه سفر برای دوران پساکرونا، افزایش نرخ ارز که باعث تحت‌تأثیرقراردادن سفرهای خارجی می‌شود و روند افزایشی سال‌های گذشته از دلایلی‌ست که ازسوی معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش برای ترسیم رشد ورود گردشگران به این جزیره در نوروز پیش‌روست.

 

پیش‌بینی ورود ۲۳۷‌هزار مسافر
مرتضی رمضانی گالشی؛ معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش افزود: پیش‌بینی می‌شود دراین‌مدت حدود ۲۳۷‌هزارنفر مسافر وارد کیش شوند که درنظر داریم تمامی زیرساخت‌ها، امکانات و خدمات موجود جزیره ازجمله امکانات اسکان در هتل‌ها و کمپ‌های مسافری، تفریحات سالم و خدمات گردشگری را برمبنای این پیش‌بینی افزایش دهیم. وی بابیان‌اینکه سال گذشته حدود ۳۰‌درصد از مسافران در هتل‌ها اسکان داشته و بقیه در کمپ‌های مسافری، خانه مسافرها، مهمانسرای ادارات و منازل کیشوندان اسکان داشته‌اند اضافه کرد: امسال درنظر داریم به‌منظور ارائه خدمات کیفی‌تر با همکاری جامعه هتلداران اسکان مسافران دراین‌مراکز را افزایش دهیم.

 

بیش از ۵۰ هتل؛ مهیای پذیرایی از میهمانان
رئیس هیئت‌مدیره جامعه هتلداران کیش هم بابیان‌اینکه فعالیت نوروزی هتل‌های کیش از ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ آغاز و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ ادامه دارد، گفت: بیش از ۵۰ هتل جزیره با ظرفیت پذیرش ۲۰‌هزارنفر در هرروز، آماده پذیرش ۲۴۰‌هزار مسافر ایام نوروز است. مسیح‌الله صفا افزود: با نظارت سازمان‌های ذی‌ربط و همکاری اعضای هیئت‌مدیره و چارترکنندگان ارائه خدمات کیفی و مناسبت از دستورکارهای این جامعه برای پذیرایی از مسافران است. کمپ‌های مسافری یکی‌دیگر از مراکز اقامت مسافران در نوروز است که به‌گفته مدیرعامل شرکت عمران آب و خدمات نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۵‌هزارمترمربع فضا در قالب کمپ‌های اسکان نوروزی خانوادگی و مجردی و کمپ‌های ویژه شرایط بحرانی با امکان نصب نزدیک به ۴۰۰۰‌تخته چادر آماده کرده بود که این‌تعداد خدمت در نوروز ۱۴۰۲ براساس پیش‌بینی ستاد نوروزی ۱۵‌درصد افزایش می‌یابد. محسن نظر‌پور افزود: این شرکت فعالیت‌های استقبال از نوروز را از آغاز کرده و در حال آسفالت‌زیری، بهسازی و زیباسازی معابر است و تمام خدمات تا ایام عید به‌روزرسانی می‌شود. ورود توسط کشتی و هواپیما، دو راه حضور گردشگران در جزیره کیش است که به‌گفته رمضانی؛ سازمان منطقه آزاد کیش هم‌اکنون درحال‌رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش تعداد پروازها در ایام نوروز هستیم که بسیاری از این شرکت‌ها موافقت خود بااین‌اقدام را اعلام کرده‌اند.

 

افزایش سه‌برابری ظرفیت پذیرش مسافران دریایی
بندرهای چارک و آفتاب از دیگر معابر ورودی مسافر به کیش است که نقش ۳۰‌درصدی دراین‌زمینه ایفا می‌کنند که تقویت این دو مسیر در دستورکار قرار گرفته که به‌گفته مدیرعامل شرکت توسعه فرودگاه و بندرهای کیش؛ تعداد لندیکرافت‌ها (کشتی‌های خودروبر) از ۱۶‌فروند به ۲۵‌فروند در ایام نوروز و ظرفیت پذیرش در شناورهای مسافری از ۶۰۰ صندلی به سه‌برابر آن افزایش پیدا می‌کند. عزت‌الله محمدی یادآور شد: دراین‌صورت قادر خواهیم میانگین روزانه بیش از ۶۰ سفر دریایی شناورهای دریایی خودروبرها و مسافری‌ها در جزیره مدیریت کرده و مسافران و ارزاق عمومی را به کیش ازطریق دریا وارد کنیم. ازطرفی توسعه بندرهای آفتاب و چارک از دیگر دستورکارها در جزیره است و به‌گفته سعید پورزادی؛ سرپرست این سازمان جهت تحقق طرح جامع توسعه بندر چارک ۱۵۰۰ میلیاردریال تخصیص داده است. این اعتبار طی یک‌سال‌آینده به اجرای پنج طرح شامل موج‌شکن ۳۰۶‌متری شرقی با ۳۵۹‌میلیاردریال، لایروبی ۱۲۰‌هزارمترمکعبی حوضچه بندرگاه با ۴۰۰‌میلیاردریال، احداث ساختمان خروجی گمرک و ۶۰۰‌مترمربع انبار با ۲۰۰‌میلیاردریال هزینه می‌شود. وی بابیان‌اینکه با ۳۰۰‌میلیاردریال اعتبار نیز طرح‌های ایمن‌سازی و حریق بندر چارک به‌اجرا درمی‌آید یادآور شد: همچنین به‌منظور تقویت کیفی و کمی خدمات به مسافران برخی زیرساخت‌های این بندر تا آغاز سفرهای نوروزی تقویت می‌شود. پورزادی درخصوص آماده‌سازی بندر آفتاب نیز گفت: این بندر در زمینی به‌مساحت ۵۰‌هکتار با حوضچه‌ای به‌مساحت ۱۶‌کیلومتر واقع شده که مأموریت پشتیبانی جزیره کیش ازنظر لجستیکی و توسعه صادرات و واردات برعهده دارد. وی افزود: تکمیل این بندر با مشارکت سازمان و به‌همت بخش خصوصی و جمعی از سرمایه‌گذاران کیش درحال‌انجام است و درنظر داریم برای نوروز ۱۰ واحد اقامتی در آن برای مسافران نوروزی آماده کنیم.

 

بازار؛ ویترین گردشگری کیش
جامعه بازاریان با حدود ۴۰۰۰ عضو به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل خدمات این جزیره است که مهم‌ترین نقش میزبانی از گردشگران را ایفا می‌کنند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان ویترین گردشگری کیش یاد کرد. رحمان‌سادات نجفی؛ مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش بابیان‌اینکه «خرید» یکی از آیتم‌های اساسی موردنظر گردشگران دراین‌جزیره است گفت: بازرسان این جامعه به‌همراه مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد و سایر دستگاه‌های نظارتی دراین‌ایام نسبت به خدمات ارائه‌شده نظارت دارند. وی افزود: درتلاشیم با همکاری جامعه خدمات ارائه‌شده در بازارهای جزیره در نوروز پیش‌رو به‌صورت ویژه در دستورکار باشد و در تیم‌های دونفره بازرسی جامعه با حضور در بازارها و مراکز تجاری، ضمن بررسی کیفی خدمات، راهنمایی‌های لازم را به گردشگران حاضر در بازارها نیز ارائه خواهند کرد. جزیره کیش همواره یکی از نقاط گردشگر پذیر کشور بوده و همه‌ساله در ایام نوروز شاهد حضور گسترده مسافران از اقصی‌نقاط ایران است و به‌واسطه آب‌وهوای گرم و مرطوب و ضوابط پذیرش مسافر، محل اقامت در آن یکی از الزامات سفر به این جزیره است. هم‌اکنون این جزیره با ۳۰‌نوع خدمت یکی از بهترین مناطق گردشگری کشور بوده و چهارمین شهر پرمسافر غرب آسیا محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه