تیتر خبرهای این صفحه

ستاره پسیانی در یک نگاه

تولد: 17 شهریور 1364 در تهران
حرفه: بازیگر
تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه وارنژ روسیه

والدینش «آتیلا پسیانی» و «فاطمه نقوی» هردو بازیگر هستند. یک فرزند پسر به‌نام «خسرو» نیز این جمع خانوادگی را تکمیل می‌کند که او نیز در حوزه بازیگری فعال است. زنده‌یاد «جمیله شیخی» نیز که از بازیگران مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان بوده (1380-1309) مادربزرگ پدری‌اش است. او که فعلاً مجرد است؛ در برنامه «دورهمی» درباره دلیل ازدواج‌نکردنش گفت: «من عاشق خانواده و تشکیل زندگی هستم؛ ولی تا‌به‌حال موقعیتش پیش نیامده؛ یعنی درواقع، کسی‌که ملاک‌هایم برای ازدواج را داشته باشد، هنوز پیدا نشده. از‌نظرم ظاهر و قیافه اصلاً اهمیتی ندارد و برایم مهم نیست. بیشتر ملاک من این‌است‌که با او حرف مشترک داشته باشم، قد‌و‌قواره‌دار باشد، من و شغلم را درک کند، صبور باشد، مانند من خیلی احساساتی نباشد و بتوانم در مواقع حساس، از او کمک بگیرم».

بااینکه از خانواده‌ای هنرمند و فعال در عرصه بازیگری آمده؛ اما از اولین حضورش مقابل دوربین که در سال 1370 و با فیلم سینمایی «بهترین بابای دنیا» به‌کارگردانیِ داریوش فرهنگ اتفاق افتاد؛ تا دومین کارش دراین‌عرصه که «روایت‌های ناتمام» (1385) نام داشت و ساخته پوریا آذربایجانی بود؛ 15سال فاصله است.

سال 99 در سی‌و‌نهمین‌دوره جشنواره فیلم فجر برای «یدو» دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت. سال 98 در بیست‌و‌یکمین جشن خانه سینما برای «سرخ‌پوست» نامزد جایزه بهترین بازیگر مکمل زن شد؛ و همان‌سال در سی‌و‌هشتمین‌دوره جشنواره فیلم فجر نیز برای «من می‌ترسم» نامزد جایزه بهترین بازیگر مکمل زن شد. در سال 96 در سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای بازی در نمایش «صد‌در‌صد» برنده جایزه بهترین بازیگر زن تئاتر ایران شد.

به‌همراهِ «فارس باقری» و «اشكان خیل‌نژاد» به‌عنوان اعضای هیئت‌انتخاب «مسابقه مونولوگ» اولین جشنواره تئاتر اكبر رادی معرفی و منصوب شدند.

در فیلم کوتاه «آوانتاژ» به‌کارگردانی علی احمدزاده؛ در کنار باران کوثری و مهرداد صدیقیان بازی کرد. این اثر در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شد.

برای مجموعه «سوینا» نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «ماهی بزرگ» به‌کارگردانی تیم برتون را صدادار کرد.

نسخه صوتیِ کتاب «تن تنهایی» نوشته سحر سخایی که توسط نشر «چشمه» منتشر شده است؛ با همکاری «رادیو گوشه» و صدای او اجرا و ارائه شد.

در نمایش «هی مرد گنده گریه نکن» نوشته و کارگردانیِ جلال تهرانی، به‌عنوان «نوازنده آکاردئون» حضور داشت و جزو گروه موسیقیِ (و البته بازیگر) اثر بود.

از تجربه‌های هنری او باید به حضورش به‌عنوان برنامه‌ریز در نمایش «دیابولیک: رومیو و ژولیت» اشاره کرد؛ ضمن‌اینکه صدایش در نمایش «نون زنش را بیشتر از مُصدق دوست دارد» نیز شنیده شد.

 

زن احمد سرخ‌پوست
سرخ‌پوست؛
ساخته نیما جاویدی

 

نقره
جیران؛
ساخته حسن فتحی

 

مادر یدو
یدو؛
ساخته مهدی جعفری

 

مریم
لتیان؛
ساخته اُکتای براهنی

 

الیزابت
صددرصد؛
ساخته مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه