ترندهای معماری سال ۲۰۲۳

ترندهای سالانه معماری همیشه درحال‌تغییر هستند؛ با متریال‌ها، تکنیک‌ها و منابع ساختمانی که سال‌به‌سال به تکامل و رشد خود ادامه می‌دهند. درحالی‌که امروزه توسعه‌دهندگان و طراحان برای ساخت دنیای پیش‌رو تلاش می‌کنند، معماران برای انطباق سریع با واقعیت‌های جدید و ارائه گزینه‌های بالقوه، فعالیت بیشتری را درپیش می‌گیرند. این‌مسئله نیاز به تحقیقات گسترده، روش‌های نوآورانه، استفاده از مصالح نو و یافتن راه‌های جدید برای به‌کارگیری روش‌های قدیمی دارد. ترندهای معماری ۲۰۲۳ درحال‌شکل‌گیری‌ست و در آینده محبوبیت بیشتری نیز پیدا خواهند کرد. معماران جامعه فردا را با چندین معیار برای آینده طراحی می‌کنند ازجمله کاهش اجاره‌بها، مقاومت بیشتر در برابر تغییرات آب‌وهوایی، کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز و افزایش پایداری. تغییرات در ترندهای معماری همیشه با سرعت کمتری نسبت به ترندهای معمولی طراحی داخلی، گرایش‌های مد و ... اتفاق می‌افتد. یادگیری نحوه استفاده از مواد موجود با روش‌های جدید می‌تواند به‌اندازه توسعه فناوری‌های جدید طول بکشد. در‌این‌گزارش به بررسی مفاهیم پیچیده جدید که آینده معماری امروز را شکل می‌دهند و مرزهای دنیای ساخته شده ما را گسترش می‌دهند، می‌پردازیم.

شهرسازی بیوفیلیک
اتکای روزافزون به توسعه ساختمان‌هایی که سازگاربامحیط‌زیست و در استفاده از منابع کارآمدند بسیار متداول شده. اضافه‌شدن فضاهای سبز در شهرهایی که با سازه‌های بلند ساخته شده‌اند مستقیماً به رفاه انسان یا حفاظت زیست‌محیطی کمک می‌کند. فراوانی گیاهان زنده کیفیت هوا را افزایش می‌دهد، زیستگاه‌های طبیعی را حفظ می‌کند و آب‌وهوا را پایدار و سالم نگه می‌دارد. شهرهای بیوفیلیک به‌جای تمرکز مستقیم روی طبیعت به ویژگی‌های واقعی زندگی، چشم‌اندازهای سبز، فرم‌ها و فرایندهایی که ما آن‌ها را به‌عنوان یک گونه سبز درنظر می‌گیریم، پرداخته است.

طرح‌های پرینت سه‌بعدی
استفاده از فناوری‌هایی مانند مدل‌سازی و پرینت سه‌بعدی، BMI و اینترنت اشیا به‌طور فزاینده‌ای در طراحی و ساخت ساختمان‌ها رایج شده. این‌مسئله تنها به کاهش زمان کار و ساده‌کردن تدارکات مربوط نمی‌شود؛ مدل‌های سه‌بعدی به انواع اشکال منحنی و بافت‌دار اجازه می‌دهند به‌بهترین‌شکل توسط یک ماشین کنترل شوند درحالی‌که معماران را قادر می‌سازند تا مدل‌های معماری با دقت بالا را از ابتدا تصور کنند. این‌طرح‌ها به‌راحتی در سراسر جهان قابل تکرار هستند تا رویکرد عملی، ساده و پایدار برای ساخت بدون استرس دردسترس عموم قرار دهند.

سازه‌های مدولار
استفاده ازاین‌روش روندی امیدوارکننده در معماری‌ست زیرا ۷۰ تا ۹۰‌درصد اجزای آن‌ها در کارخانه سازنده ساخته می‌شوند و سپس به محل ساخت‌وساز منتقل می‌شوند. سیستم مدولار نسبت به ساخت‌وساز سنتی برای برخی ساختمان‌ها کارآمدتر است که می‌توان به امکانات پزشکی، هتل‌ها و سازه‌های مسکونی اشاره کرد.

ساختمان‌های شناور
برای معماری انقلابی ممکن است مکانی عالی‌تر از آب وجود نداشته باشد. این‌روش امکان ساخت سازه‌های قابل‌تشخیص را در ارتفاع صحیح فراهم می‌کند و سریعاً تصاویر خیالی را به واقعیت تبدیل کرده است. اکثر این‌طرح‌ها در آب‌وهوای سخت طراحی می‌شوند و اغلب در برابر طوفان و سیل مقاوم هستند. ساختمان‌های شناور در مصارف گوناگون مانند مصارف تجاری، مسکونی و حتی روستاهای شناور که جهت پرورش گیاهان ساخته می‌شوند. ساختمان شناور به‌سهولت قادر به دریافت انرژی از منابع تجدیدپذیر است زیرا موانع فیزیکی چندانی در دریا یا رودخانه وجود ندارد.

مواد هوشمند
استفاده از مواد نوآورانه نیز به‌تدریج روبه‌افزایش است. برای طراحی ساختمان‌های هوشمند، نیاز به موادی‌ست که بتوانند حجم وسیعی از داده‌ها را دریافت و پردازش کنند. شیشه هوشمند یکی از این اختراعات است که به‌دلیل قابلیت تغییر سطوح شفافیت براساس زمان روز و عوامل دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

خانه‌های کوچک
آرزوی اولیه این نسل خانه‌های کوچک است. خانه‌های کوچک مقرون‌به‌صرفه‌ترین و دوستدارترینِ طرح‌های محیط‌زیستی هستند که تابه‌حال دیده‌اید و این ایده بی‌شک درطول‌سال‌ها تکامل یافته. هدف این خانه‌ها ایجاد زندگی متمرکز بر آنچه واقعاً ارزشمند است و رضایت از آنچه دراختیار دارند، است.

استفاده مجدد تطبیقی
به‌جای تخریب و ساخت تأسیسات جدید، حرکتی به‌سمت استفاده مجدد یا تطبیق سازه‌های موجود برای استفاده بیشتر وجود دارد. استفاده مجدد می‌تواند به حفظ شخصیت و میراث مکان کمک کند و درعین‌حال اثرات زیست‌محیطی ساخت‌وسازهای جدید را کاهش دهد.

طراحی اجتماع‌محور
در عصر حاضر موضوع ایجاد تعامل در بین افراد جامعه در ساختمان‌های عمومی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌ریزان، معماران و ... است. ساختمان‌ها و مکان‌های قابل‌دسترس برای طیف متنوعی از افراد ازجمله افراد دارای معلولیت به‌طور فزاینده‌ به یکی از برجسته‌ترین ترندهای معماری تبدیل می‌شوند که در سال ۲۰۲۳ شاهد آن خواهیم بود. طراحی مکان‌های اجتماع‌محور، مشارکت اجتماعی را تحریک می‌کند.

مواد سازگاربامحیط‌زیست
برای تمام مراحل ساخت از فونداسیون گرفته تا عایق‌کاری، لایه نهایی اجراشده روی دیوارهای داخلی و خارجی، کف‌پوش و مصالح روی کانتر از مصالح سازگاربامحیط‌زیست استفاده می‌شود. محبوبیت استفاده از مصالح ساختمانی جدید مانند بتن کنفی و بیوکامپوزیت در ساختمان‌سازی روبه‌افزایش است که باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و معیارهای ایمنی آتش‌سوزی که رعایت می‌کنند، جای تعجب ندارد. انتظار می‌رود امسال استفاده از مواد سازگاربامحیط‌زیست افزایش چشمگیری داشته باشد./ هنرآنلاین

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه