تیتر خبرهای این صفحه

صابر ابر در یک نگاه

تولد: 18 خرداد 1363 در تهران
حرفه: بازیگر و کارگردان
تحصیلات: دارای لیسانس رشته مدیریت و فوق‌لیسانس بازیگری

در مصاحبه‌ای گفته است: «دوره راهنمایی بود که یک اجرای مدرسه‌ای داشتم و خواهرِ مرضیه برومند که رابط درس ریاضی ما بود، بعد از اجرا گفت باید تو را به خواهرم معرفی کنم؛ این‌طوری وصل شدم به دنیای حرفه‌ای. پیش خانم برومند رفتم و برای سریالی که سال ۷۹ ساخته شد به‌نام داستان‌های نوروز. آن سریال اولین تصویری‌ست که از بازیگری تلویزیون دارم. بعد تصمیمم را گرفتم که می‌خواهم این‌کار را به‌شکل حرفه‌ای دنبال کنم». او با انتشار عکس و متنی در اینستاگرام در سال 96 این شائبه را ایجاد کرد که ازدواج کرده؛ اما این خبر به‌هیچ‌شکلی تائید نشد.

وی که تاکنون در بیش از 40 اثر تصویری حضور داشته؛ طی مصاحبه‌ای عنوان کرد فقط از یکی از آثاری که در آن‌ها بازی کرده، پشیمان است: «خواب‌زده‌ها» ساخته فریدون جیرانی!

برنده جایزه بهترین بازیگر نوظهور (گروهی مرد/زن) از جشنواره فیلم رم برای فیلم «گس». نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «برف روی کاج‌ها» در ششمین جشن منتقدان ۱۳۹۱. نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «بوسیدن روی ماه» در ششمین جشن منتقدان ۱۳۹۱. برنده تندیس بهترین بازیگر مرد برای نمایش «ریچارد سوم» در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر. تندیس بهترین بازیگر مرد تئاتر سال ۱۳۹۰. برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «درباره الی» در سومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران. برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «درباره الی» در چهاردهمین جشن خانه سینما. نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «درباره الی» در بیست‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر. نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «دایره‌زنگی» در بیست‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر. برنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «مینای شهر خاموش» در یازدهمین جشن خانه سینما. نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «مینای شهر خاموش» در بیست‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر.

«تا هفت خانه آن ورتر» نام کتابی به‌کوشش اوست؛ دربردارنده دستور ۱۰۰ شیوه پخت‌وپز از 100 مادر بزرگ از اقصی‌نقاط ایران که به‌خاطر قیمت 300هزارتومانی‌اش با حواشی فراوانی روبه‌رو شد.

مؤسسه فرهنگی‌وهنری «این/جا» را راه‌اندازی کرده که ضمن دارابودن محلی به‌عنوان گالری برای برپاییِ آثار هنری؛ محل برگزاریِ ورکشاپ‌های بازیگری نیز هست.

در عرصه موسیقی نیز فعال بوده؛ همکاری با مهیار علیزاده در آلبوم «در شعله با تو رقصان» به‌همراه پانته‌آ پناهی‌ها از‌آن‌جمله است.

گروه «سوینا» نسخه ویژه نابینایان فیلم «مسافران»؛ ساخته بهرام بیضایی را با صدای او منتشر کرد.

جزو بازیگرانی‌ست که اجرای تلویزیونی را نیز در کارنامه‌اش به‌ثبت رسانده. او مجری «رنگین‌کمان»، «در ۱۰۰ ثانیه»، «از کنکور بیش‌تر بدانیم» و «پلک» بود.

کارگردانیِ تئاتر را با «همان چهار‌دقیقه»، «پرتقال‌های کال» و «بیست‌و‌یک‌بار مردن در سی‌روز» تجربه کرد.

 

علیرضا
درباره الی؛
ساخته اصغر فرهادی

 

احسان
اینجا بدون من؛
ساخته بهرام توکلی

 

نریمان
برف روی کاج‌ها؛
ساخته پیمان معادی

 

فیض
بوسیدن روی ماه؛
ساخته همایون اسعدیان

 

نیما
هیچ؛
ساخته عبدالرضا کاهانی

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه