کتاب‌های جذاب بر‌اساس روایت‌های واقعی

مریم زارع

«نجات استخوان‌ها» دومین رمان نویسنده آمریکایی «جسمین وارد» است که اولین‌بار سال ۲۰۱۱ منتشر شد و ازآن‌پس در لیست رمان‌های براساس واقعیت جایگاه خاص خود را دارد. این رمان واقعی به دوازده فصل تقسیم می‌شود که هرکدام از داستان‌ها مربوط به یک‌روز قبل، حین و پس از طوفان کاترینا را روایت می‌کند. درواقع این کتاب، داستان مبارزه خانواده‌ای فقیر برای بقا است. این خانواده سیاه‌پوست در جنوب می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کنند. خانواده شامل پدری دائم‌الخمر با دخترش «اش» (راوی داستان) و پسرانش رندال، اسکیتا و جونیور است که مادرشان هنگام زایمان جونیور فوت کرد. اسکیتا رابطه تنگاتنگی با سگش «چینا» دارد که در ابتدای رمان یک بچه توله‌سگ به‌دنیا می‌آورد. یک‌روز که طوفان شدید کاترینا به‌وقوع می‌پیوندد، آب داخل خانه‌شان می‌رود و آن‌ها مجبور می‌شوند به اتاق زیرشیروانی و درنهایت به پشت‌بام بروند. با بالاآمدن بیش‌تر آب، آن‌ها با شناکردن به خانه‌ای در تپه می‌روند، اما دراین‌اتفاق چینا و سگ‌هایش گم می‌شوند. در داستان این کتاب «اش» عشق زندگی‌اش «مانی» را از دست می‌دهد؛ درحالی‌که اسکیتا سگش چینا را از دست می‌دهد. این کتاب جایزه کتاب ملی سال (۲۰۱۱) و  جایزه Alex (۲۰۱۲) را دریافت کرده است.
«مراسم تدفین» اثر نویسنده استرالیایی، «هانا کنت» است که اولین‌بار سال ۲۰۱۳ منتشر و توسط مریم طباطبائی‌ها به‌فارسی ترجمه شد. این رمان براساس واقعیت نوشته شده و درعین‌حال یک اثر ادبی درخشان است. کتاب «مراسم تدفین» براساس داستان واقعی زنی به‌نام اگنس مگنسدوتیر است که متهم به قتل وحشیانه استاد سابقش در زمستان سال ۱۸۲۹ می‌شود. اگنس مگنسدوتیر، آخرین زنی بود که سال ۱۸۳۰ در ایسلند اعدام شد. در مقدمه رمان، اگنس که به اعدام محکوم‌شده در سلولش منتظر است تا کسی به نزد او بیاید و به این فکر می‌کند که مرگ چقدر آسان و زندگی انسان چقدر ناپایدار است. او قبل از اعدام، خواستار یک مشاور معنوی می‌شود و کمیسر منطقه از فردی به‌نام توتی می‌خواهد تا این نقش را ایفا کند. اگنس با توتی درباره خانواده‌اش صحبت می‌کند و می‌گوید که مادرش «اینگولدور» او را در کودکی رها کرده و همچنین درمورد پدر واقعی‌اش دروغ گفته است. او دو خواهر و برادر دارد اما یکی‌ازآن‌ها مرده است و نمی‌داند دیگری کجاست. اگنس همچنین به توتی درمورد مرگ ناخواسته مادرخوانده محبوبش «اینگا» که در هنگام زایمان فوت کرد، می‌گوید. رمان ازطریق روایت‌های متنوعی که شامل دیدگاه‌های متعدد، نامه‌ها و اشعار دل‌خراش است، با سرعت و هیجان فوق‌العاده‌ای روایت و سرانجام حقیقت آنچه درآن‌شب زمستانی اتفاق افتاده است، مشخص می‌شود.
«جن‌گیر» یک رمان ترسناک اثر نویسنده آمریکایی ویلیام پیتر بلاتی است که سال ۱۹۷۱ منتشر شد. این کتاب پنجاه‌وهفت هفته در فهرست پرفروش‌ترین‌ها بود که هفده هفته پیاپی از آن‌را در رتبه یک نیویورک‌تایمز باقی ماند؛ پس نمی‌توان در لیست رمان‌های براساس واقعیت از این اثر ادبی یاد نکرد. کتاب «جن‌گیر» همچنان یکی از بحث‌برانگیزترین رمان‌هایی است که تاکنون نوشته شده و به پدیده‌ای ادبی تبدیل شده است. بعدها فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری با اقتباس و الهام از این کتاب ساخته شد. این رمان از ماجرایی واقعی الهام گرفته شده است، ماجرای جن‌گیری پسری ۱۴‌‌ساله! کتاب «جن‌گیر» از جن‌گیری واقعی پسری جوان با نام مستعار رابی مانهایم در سال ۱۹۴۹ از شهر کاتج مریلند و جن‌گیری‌های وحشتناک ۱۶۳۴ لودون الهام گرفته شده است. دراین‌کتاب یک مادر درمانده و دو کشیش می‌جنگند تا روح دختر کوچک را از موجودی ماوراءالطبیعه رها کنند. کریس مک‌نیل به‌همراه دختر ۱۲ ساله‌اش «ریگان»، به واشنگتن نقل‌مکان می‌کند و در آنجا مشغول فیلم‌برداری است. مادر و دختر رابطه خوبی دارند؛ پس‌ازمدتی ریگان شروع به رفتارهای عجیبی می‌کند و کریس صداهای عجیب‌وغریبی را از اتاق‌خواب ریگان می‌شنود و متوجه می‌شود وسایل داخل خانه حرکت می‌کنند. کریس دخترش ریگان را به دکتر می‌برد و او تحت آزمایش‌های مختلف عصبی قرار می‌گیرد اما پزشکان نمی‌توانند چیزی برای توضیح رفتار او پیدا کنند. کریس نمی‌تواند وقایع عجیب در خانه را به پزشکان توضیح دهد. پس از بازگشت ریگان به خانه، کریس به‌شدت ناامید می‌شود و به‌این‌نتیجه می‌رسد که جن‌گیری ممکن است تنها راه‌حل ممکن باشد.
کتاب «زیر آسمانی به‌رنگ خون» نوشته مارک سولیوان اولین‌بار سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این کتاب طبق واقعیت و تجربیات قهرمانی فراموش‌شده جنگ جهانی دوم «پینو للا» است. وقایع شگفت‌انگیزی در قلب این رمان باورنکردنی و الهام‌بخش آمده است. کتاب «در زیر آسمانی سرخ‌رنگ»، داستان پیروزمندانه و حماسی شجاعت و تاب‌آوری باورنکردنی یک جوان در یکی از تاریک‌ترین زمان‌های تاریخ است. سالیوان دراین‌کتاب، تراژدی جنگ و نحوه تغییر دیدگاه افراد نسبت به زندگی را نشان می‌دهد. او این‌کار را با نحوه تغییر شخصیت اصلی داستان به‌خوبی نشان می‌دهد. او بیان می‌کند که پینو قبل از جنگ جهانی دوم چگونه بود و چگونه درطول رمان تغییر کرد و تبدیل به فردی متفاوت شد. پینو للا سال ۱۹۴۳، یک نوجوان هفده‌ساله ایتالیایی است که چیزی بیشتر از موسیقی، غذا و امور عادی زندگی در سر ندارد. او نمی‌خواهد هیچ ربطی به جنگ و نازی‌ها داشته باشد؛ اما هنگامی‌که خانه‌اش در میلان دراثر بمباران متفقین ویران می‌شود، زندگی او ناگهان دچار آشفتگی می‌شود. والدینش درتلاش برای محافظت از پینو، او را مجبور می‌کنند که به‌عنوان یک سرباز آلمانی ثبت‌نام کند تا از جنگ دور شود، اما پس از زخمی شدنش در آنجا، در سن هجده‌سالگی به‌عنوان راننده شخصی دست چپ آدولف هیتلر در ایتالیا استخدام می‌شود؛ درحالی‌که مشغول این‌کار است، با دختری یهودی به‌نام آنا آشنا و عاشقش می‌شود و پس‌ازآن زندگی‌اش بسیار تغییر می‌کند. او می‌فهمد که داشتن عشق در زندگی چقدر مهم است و هم‌چنین متوجه اهمیت خانواده و دوستان نزدیکش می‌شود.
«هرکسی به‌فکر خودش» اثر نویسنده انگلیسی «بریل بینبریج» است که اولین‌بار سال ۱۹۹۶ منتشر شد. این رمان سال ۱۹۹۶ برنده جایزه ویتبرد و نامزد جایزه بوکر شد و همچنین سال ۱۹۹۷ جایزه نویسندگان مشترک‌المنافع (اروپا و آسیای جنوبی) را ازآن‌خود کرد. «هرکسی به‌فکر خودش» بازگویی درخشان داستان بزرگ‌ترین کشتی باری لوکس جهان «تایتانیک» است. این دومین رمان تاریخی بریل بینبریج و یکی از مورد علاقه‌های او است. او به زندگی انحطاطی ادواردیان طبقه بالا در مجلل‌ترین کشتی روی سطح دریا می‌پردازد. این کتاب توسط جوان ثروتمند آمریکایی به‌نام مورگان که توسط عمه و پسرعمویش تربیت‌شده، روایت می‌شود. رمان به چهار قسمت تقسیم‌شده و هر بخش مربوط به‌روزی است که مورگان در کشتی تایتانیک می‌گذراند.
کتاب «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» یک اثر پلیسی داستانی اثر نویسنده انگلیسی آگاتا کریستی است که اولین‌بار در انگلستان در ۱ ژانویه سال ۱۹۳۴ منتشر شد. این کتاب جذاب بدون شک یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های معمایی آگاتا کریستی است و در لیست رمان‌های براساس واقعیت جایگاه تثبیت‌شده‌ای دارد. «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»، کارآگاه معروف بلژیکی هرکول پوآرو باید قتلی را در قطار معروف اروپایی «قطار سریع‌السیر شرق» حل کند. این ۱۳ مسافر (همه مظنون هستند) تنها در یک واگن قطار هستند و کتاب هریک‌ازآن‌ها را به‌صورت روشمند موردبررسی قرار می‌دهد و برای هر مسافر یک‌فصل دارد. درون‌مایه کلی رمان واقعی قدیمی براساس یک اتفاق واقعی به ذهن نویسنده خطور کرده است و شاید بتوان آن‌را بهترین رمان واقعی جنایی هم لقب داد. پسر ۲۰ماهه خلبان مشهور چارلز لیندبرگ درست قبل از شروع رمان آگاتا کریستی ربوده شد. چارلز لیندبرگ جونیور  شب ۱ مارس ۱۹۳۲ از خانه خود در نیوجرسی ربوده شد. ساعتی‌بعد، پرستار کودک یک سبد بچه خالی، ردپای گل‌آلود و یک نامه باج‌خواهی دریافت کرد که از لیندبرگ‌ها خواسته بود 40هزارپوند برای تحویل پسرشان پرداخت کنند.
«من تنها زن صحنه بودم» اثر رمان‌نویس و وکیل آمریکایی، «مری بندیکت» است که اولین‌بار سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این کتاب  تاحدودی ترکیبی از داستان‌های عاشقانه-تاریخی-بیوگرافی است. وقتی نام هدی لامار را می‌شنوید، بلافاصله بازیگری بسیارزیبا با پوستی سفید و چهره فوق‌العاده جذاب را تصور می‌کنید و تنها چیزی‌که احتمالاً به ذهنتان نمی‌رسد، موضوع مخترع و سرسخت بودن این زن شجاع است. هدی لامار زندگی دوگانه‌ای داشت. بندیکت در کتاب «من تنها زن صحنه بودم»، هر دو سمت زندگی این زن پیچیده را به‌گونه‌ای روشن می‌کند که فقط یک نویسنده بااستعداد از پس این‌کار برمی‌آید و درنهایت یک داستان درخشان، جذاب و جادویی را خلق کرده است. هدی از پدرومادری یهودی در محله‌ای باکلاس در وین به‌دنیا آمده است؛ مادرش همیشه او را موردانتقاد قرار می‌دهد، درحالی‌که پدرش او را تشویق می‌کند تا هم علم و هم بازیگری را دنبال کند. درنهایت او کارش را به‌عنوان بازیگر تئاتر آغاز کرده و به‌دلیل زیبایی و استعدادش بسیار مشهور می‌شود. مشاهده فرهنگ زن‌ستیزانه فراگیر دهه سی در اروپا و هالیوود که تا همین اواخر مثل همیشه معمول بود، آشکار است. «من تنها زن صحنه بودم» رمانی بسیارقدرتمند و شاهکار طبق داستانی واقعی و باورنکردنی از یک ستاره و دانشمند است که اختراع ابتکاری او ارتباطات مدرن را متحول کرد./ دیجی‌کالا مگ

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه