پاسور‌های گل ممتاز باشگاه صدتایی‌های انگلیس

در هفته‌ای که گذشت رکوردی جدید در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس ثبت شد: «کوین دبروینه» (هافبک بلژیکی منچسترسیتی) در بازی هفته قبل با ساوتهمپتون لحظه مهمی را جشن گرفت؛ زیرا «مغز متفکر» سیتی‌زن‌ها به «پنجمین» بازیکنی تبدیل شد که در دوران حضورش در لیگ برتر انگلیس، ۱۰۰ پاس گل داده است. دبروینه که در جام‌جهانی قطر «کم‌فروغ» بود، در فصل جاری و تمام دوران حضورش نزد «آبی‌های آسمانی» همواره درخشیده و در نقش «سازنده گل» بارها در لیگ جزیره، بهترین شده است. او با پاس گلی که در برد غیرخانگی ۴ بر یک مقابل حریف به گریلیش داد، به چنین افتخار مهمی رسید تا حالا در «باشگاه صدتایی‌های پاس گل» این لیگ نام خود را در کنار بزرگانی تاریخ‌ساز ببیند. نگاهی به پنج بازیکنی که عضو این کلوپ نمادین هستند، می‌اندازیم.

فرانک لمپارد که اکنون برای دومین مرتبه سکان هدایت تیم چلسی را دراختیار گرفته، یکی از اعضای این باشگاه سمبلیک است. او هرچقدرکه در مربیگری «ناموفق» تاکنون نشان داده، در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ در لیگ کشورش بازی کرد و «اعجوبه‌ای مهارنشدنی» بود. بازیکن پیشین تیم‌های وستهام، چلسی و منچسترسیتی بعد از ۵۵۹ حضور با این تیم‌ها، توانست به باشگاه صدتایی‌ها وارد شود. درنهایت درمجموع سال‌های که فعالیت حرفه‌ای داشت، خلق ۱۰۳ پاس گل را به‌نام خود ثبت کرد و در رده چهارم بهترین پاسورهای گل تاریخ این لیگ قرار گرفت. «سوپر فرانکی» بزرگ‌ترین موفقیتش را در چلسی جشن گرفت؛ همان تیم سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ که برایش ۶۴۸ بازی انجام داد و با ۲۱۱ گل زده به دو عنوان «بهترین هافبک گل‌زن» و «بهترین گل‌زن تمام ادوار» آبی‌های لندنی رسید. طبق نوشته روزنامه دیلی‌میل، تنها ۵ بازیکن بیشتر از او در لیگ برتر گل‌زنی کرده‌اند که وین رونی و رایان گیگز ازاین‌جمله هستند. این اسطوره همچنین در جوانی، ۳ مرتبه عنوان «بهترین سازنده گل فصل» را به‌خود اختصاص داد. به‌طورقطع پربارترین دوران فعالیت لمپارد در فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ بود که با چلسی قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شد. این چهره ماندگار در تیم ملی انگلیس در ۳۶ بازی حضور یافت که ۲۲ گل زد و ۱۴ پاس گل نیز داد.
بسیاری تصور می‌کنند که «وین رونی»، مهاجم اسبق تیم ملی انگلیس و منچستریونایتد، گل‌زنی مهارنشدنی بوده و دراین‌زمینه فقط تخصص داشت. البته که سال‌ها زیرنظر سرآلکس فرگوسن، مربی بزرگ تاریخ یونایتدها، در خط آتش شیاطین سرخ با گل‌های که به‌ثمر می‌رساند، درخشید، اما فقط توره دروازه‌ها را به لرزه درنیاورد! رونی درعین‌حال «پاسور گلی» ارزشمند بود به‌نحوی‌که بعد از ۴۴۵ بازی توانست به کلوپ صدتایی‌های پاس گل وارد شود. مهاجم تکنیکی که ابتدا با اورتون در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ مطرح شد، در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ موفق شد ۳۰۳ بازی برای یونایتدها انجام دهد و ۱۸۳ گل نیز به‌ثمر رساند. در جمع سرخ‌پوشان الدترافوردی، رونی به بهترین گل‌زن تاریخ باشگاه تبدیل شد و حتی رکورد گل‌زنی یونایتد را که متعلق به «سربابی چارلتون» بود، شکست. او قبل‌ازآنکه لیگ برتر را ترک کند و به دی‌سی یونایتد آمریکا برود، درادامه برای دومین‌بار حضور در اورتون را تجربه کرد.
از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ که مترداف با تمام دوران بازی برای رایان گیگز است، اسطوره ولزی در منچستریونایتد حضور داشت. به‌عنوان بازیکنی که ۶۳۲‌مرتبه در لیگ برتر بازی کرد، جای تعجبی هم ندارد که نامش در جمع بهترین پاسورهای گل تاریخ این‌رقابت‌ها قرار گیرد. گیگز در سال‌های طلایی یونایتدها، حتی پرافتخارترین بازیکن تاریخ فوتبال انگلیس نیز شد. بااین‌حال ازنظر مدت‌زمان ورود به باشگاه صدتایی‌ها، ۳۶۷ بازی را پشت‌سر گذاشت. وینگر فراموش‌نشدنی در سال‌های حضورش با تیم نخست شهر منچستر، ۱۳ عنوان قهرمانی لیگ، ۴ جام حذفی و دو مقام نخست لیگ قهرمانان اروپا را به‌دست آورد تا رکورددار کسب افتخار باشد. ازسویی‌دیگر گیگز در همه این‌سال‌ها، ۱۶۲ پاس گل در لیگ جزیره به‌نام خود ثبت کرد که ۵۱ پاس بیشتر از عضو بعدی این باشگاه (سسک فابرگاس) و ۶۲ پاس گل نیز بیشتر از دبروینه، عضو جدید این کلوپ است. رکورد بازیکن همیشه وفادار منچستری‌ها، چیزی است که شاید هرگز شکسته نشود.
سسک فابرگاس؛ هافبک ارزشمند سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا، در یک‌دوره کاملاً درخشان و تأثیرگذار در لیگ برتر، پاس‌های گل بی‌شماری داد که از زمان حضورش در آرسنال (۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱) آغاز شد. همان دورانی که به‌عنوان نوجوانی پرجنب‌وجوش و جوش به تیم لندنی آمد و در مدتی کم بعد از ورودش، حتی «طراح اصلی» تیم شد. به‌این‌ترتیب بعد از ۲۹۳ بازی به رکورد ۱۰۰ پاس گل در لیگ رسید. او که سرشار از شاهکارهای خلاقانه و امیدبخش بود، نامش را در دوران طلایی آرسنال، به‌عنوان یک وزنه و ستون اصلی ثبت کرد و دقیقه به‌همین‌خاطر بود که حتی با وجود سن کم، بازوبند کاپیتانی را دراختیار داشت. البته بهترین دوره حضور فابرگاس دراین‌تیم در فصل ۲۰۱۰ -۲۰۰۹ بود که فقط در ۲۷ بازی لیگ توانست بازی کند اما ۱۵ گل زد و ۱۵ پاس گل نیز داد تا نامش در تیم منتخب بهترین‌های فصل پریمیرلیگ قرارگیرد. سسک البته در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ نیز برای چلسی در همین رقابت‌ها بازی کرد و صاحب ۲ قهرمانی دیگر لیگ برتر نیز شد. او یکی از هفت بازیکنی ‌ست که در یک مسابقه از این پیکارها، چهار پاس گل داده است.
کوین دبروینه در هفته‌ای که گذشت، رکورد جدیدی را درزمینه ورود به باشگاه صدتایی‌ها خلق کرد. او با پاس گلش به جک گریلیش ۱۰۰ تایی شد و بعد از پشت‌سرگذاشتن ۲۳۷ بازی به‌این‌حد نصاب رسید. هافبک ۳۱ ساله نسبت به لمپارد، رونی، گیگز و فابرگاس، به‌این‌ترتیب سریع‌تر خودش را به عضویت این باشگاه نمادین رساند. البته قبلاً نسبت به رقبایش، سریع‌تر به رکورد ۵۰ پاس گل با انجام ۱۲۳ بازی رسیده بود. ضمن‌آنکه در فصل ۲۰۲۰ -۲۰۱۹ با ۲۰ پاس گل بهترین پاسور گل فصل نیز شد. باتوجه‌به عملکرد کلی او، می‌توان گفت میانگین پاس گل کوین در هر بازی ۰,۴۲ بوده که ازاین‌لحاظ بالاتر از فابرگاس (۰.۳۲)، دنیس برگمپ و دیوید بکام (۰.۳۰) قرارمی گیرد. دبروینه که در کارش به‌معنای واقعی استاد است، توانایی بازکردن هر خط دفاعی را با پاس‌های بادقت بالا را دارد. او چهار مقام قهرمانی لیگ را کسب کرده و دوبار نیز بهترین بازیکن فصل باشگاهی انگلیسی‌ها انتخاب شده است. او حالا درانتظار این است سرانجام با منچسترسیتی به مقام اول لیگ قهرمانان اروپا برسد./ آنا

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه