تیتر خبرهای این صفحه

در زندان‌های اسرائیل ...

مهرداد ناظری

سازمان‌های فلسطینی عنوان کرده‌اند که اسرائیل با سیاست «سهل‌انگاری پزشکی» که در زندان‌ها اعمال می‌کنند، به‌صورت «عمدی» باعث «مرگ تدریجیِ» بیماران فلسطینی می‌شود. خبرگزاری «آناتولی» آورده است که علاوه‌بر بازداشت اداری، شکنجه و بدرفتاری؛ زندانیان فلسطینی، اکنون با سهل‌انگاری پزشکی مواجه‌اند؛ بنابراین برای فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل، بیمار‌شدن به‌معنای علاوه‌بر زندانی‌بودن؛ «مجازات اضافی» به‌دلیل سیاست «سهل‌انگاری پزشکی» است. سازمان‌های فلسطینی که پرونده‌ زندانیان را در زندان‌ها دنبال می‌کنند، عنوان کرده‌اند اسرائیل عمداً فلسطینی‌ها را با مشکلات سلامتی رها کرده است تا آرام‌آرام بمیرند. اخیراً «خضر عدنان» در 2 آوریل، 87‌‌روز پس از اعتصاب غذا که علیه «بازداشت اداری» اسرائیل در زندان بدون محاکمه آغاز کرده بود، درگذشت. «محمد اشتیه»؛ نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، گفته است که اسرائیل، ترور «عدنانِ» زندانی را «با سهل‌انگاری پزشکی» انجام داده است. بر‌اساس اعلام سازمان‌های فلسطینی؛ حدود 4900 فلسطینی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های اسرائیل بسر می‌برند که 30 زن، 160 کودک و 1000 زندانی اداری هستند. نیز حدود 700 فلسطینی؛ از‌جمله 24 بیمار سرطانی در زندان‌ها با مشکلات بهداشتی روبه‌رو هستند. از سال 1967 که قدس شرقی و کرانه باختری اشغال شد، 236 فلسطینی در زندان‌ها جان خود را از دست داده‌اند که 75‌نفر از آن‌ها در نتیجه «سهل‌انگاری پزشکی» بوده‌اند.

آمارهایی از زندان‌ها و مراکز بازداشت اسرائیل

حدود 4900نفر فلسطینی بدون محاکمه زندانیِ اسرائیلی‌ها هستند؛ شاملِ

30 زن  - 160 کودک - 1000 بازداشتی اداری -

از زمان اشغال قدس شرقی و کرانه باختری در 1967-  236 فلسطینی در زندان‌های اسرائیل درگذشته‌اند که فوت 75‌نفرشان در نتیجه «سهل‌انگاری پزشکی» بوده است.

حدود 700 زندانی فلسطینی از بیماری رنج می‌برند؛ که 24نفرشان دچار سرطان هستند.

«انجمن اسرای فلسطینی» اعلام کرد؛ تعداد زندانیان اداری فلسطینی در زندان‌های صهیونیست‌ها از 1000‌نفر گذشته که بالاترین رقم در 20‌سال‌گذشته است. این انجمن در بیانیه‌ای به‌مناسبت «روز اسرای فلسطینی» (مصادف با 17 آوریل؛ 26 اردیبهشت)، افزود که سیاست بازداشت اداری به بازداشت کودکان و زنان، کهن‌سالان و بیماران نیز کشیده شده است؛ به‌طوری‌که تعداد کودکانی که در بازداشت اداری هستند، شش‌نفر است. بر‌اساس بیانیه این انجمن؛ تعداد احکام بازداشت از ابتدای سال جاری به بیش از 860‌مورد رسیده که تأیید می‌کند اکثریت بازداشت‌شدگان اداری را زندانیان سابق تشکیل می‌دهند که سال‌ها در زندان‌های رژیم اشغالگر اسرائیل بسر برده‌اند. «انجمن اسرای فلسطینی» اعلام کرد؛ اسرائیل از ابتدای امسال حدود 2300 فلسطینی؛ از‌جمله 350 کودک و 40 زن را دستگیر کرده است. تعداد اسرای بیمار به بیش از 700‌نفر می‌رسد که از بیماری‌های مختلف رنج برده و احتیاج به مراقبت دارند؛ اقلاً 24 زندانی به سرطان و تومور مبتلا هستند. این انجمن با‌اشاره‌به سیاست سلول انفرادی تأکید کرد؛ تعداد زندانیان در سلول‌های انفرادی حدود 35‌نفر است که در میان آن‌ها برخی زندانیان، از بیماری‌های روانی و مزمن رنج می‌برند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه