سفر به ماه؛ حقیقتی علمی یا حقه سینمایی؟!

«استنلی کوبریک» نه‌تنها از‌نظر فن سینما یکی از نوابغ این صنعت بود و موجب ارتقای فنی آن شد و نه‌تنها مصداق یک فیلم‌ساز «مؤلف» محسوب می‌شد که دست روی موضوعات خاص و اثرگذار برای فیلم‌سازی می‌گذاشت؛ بلکه به‌خاطر ارتباطات عمیق و پنهانش با «دولت پنهان» (Deep State) در «ایالات‌متحده» هم شهرت داشت. او یک‌سال قبل از برنامه «آپولو ۱۱» و فرود فضانوردان آمریکایی در ماه، فیلم «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» را ساخت. از همان مقطع، در هالیوود و در افکار عمومی آمریکا این شایعه وجود داشت که اصولاً کل ماجرای «آپولو ۱۱» و سفر به ماه، فیلمی بود که «کوبریک» برای دولت آمریکا کارگردانی کرده. امروزه صدها مستند و کتاب در آمریکا وجود دارد که با‌استناد‌به مدارک و اسناد و تحلیل فنی، کل ماجرای فرود روی ماه در شش مأموریت ادعایی «ناسا» را زیرسؤال برده و برعکس دیگر نقاط دنیا، در خود آمریکا «ناسا» را به‌عنوان نهادی با بودجه نجومی و بدون کوچک‌ترین شفافیت می‌دانند که بارها نمایش‌هایی نظیرِ سفر به ماه را در‌این‌سال‌ها اجرا کرده است. در سال ۲۰۱۲، «رادنی اشر» (فیلم‌ساز آمریکایی)، مستندی درخشان را با‌عنوان «اتاق ۲۳۷» درباره معانی پنهان، استعارات و نمادهای به‌کار‌رفته در تک‌تک صحنه‌های «درخشش» ساخت که در آن، ماجرای پروژه «آپولو ۱۱» و نقش «کوبریک» در کارگردانیِ آن هم به‌صورت ویژه مورد‌بررسی قرار گرفته است. طبق سندی که «ویکی‌لیکس» در نوامبر ۲۰۱۳ منتشر کرد؛ «ناسا» در مکاتبات داخلی اعلام کرده که تمام فیلم‌های اصلی از آنچه «فرود روی ماه» خوانده می‌شود، توسط یک شرکت امور دیجیتال به‌نام «بربنک» پاک شده است. جالب‌آنکه درآن‌زمان مدعی شدند که «نیل آرمسترانگ» (فضانورد ناسا) اولین بشری‌ست که پا بر روی ماه گذاشته و آن جمله معروف را گفته که «این، گامی کوچک برای یک انسان و گامی بزرگ برای بشریت است». فیلم و عکسی از این‌لحظه وجود دارد؛ اما سؤالی که پیش می‌آید این‌است‌که اگر او نخستین بشر بوده، آن عکس و فیلم توسط چه‌کسی تهیه شده است؟!

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه