آیرتون سِنا؛ برترین راننده فرمول یک در هوای بارانی!

«آیرتون سِنا دا سیلوا» (متولد 21 مارس 1960 و درگذشته 1 می 1994)؛ قهرمان نامی مسابقات «فرمول یک» اهل کشور «برزیل» و قهرمان سه‌دوره مسابقات «فرمول یک» بوده است. بسیاری او را «بهترین راننده تاریخ فرمول یک» می‌دانند. او در سال ۱۹۹۴ طیِ یک تصادف سنگین در «گرندپری» (سن‌مارینو)، هنگامی‌که پیشتاز بود، کشته شد. او کار خود را از کارتینگ آغاز کرد و در سال ۱۹۸۱ به بخش Open-Wheel رفت. در سال ۱۹۸۳ قهرمان «فرمول ۳» (بریتانیا) شد. یک‌سال پس از قهرمانی، برای نخستین‌بار با «تولمان-هارت» در «فرمول یک» شرکت کرد. او در‌همان‌سال به تیم «لوتوس-رنو» پیوست و توانست در سه فصل، شش «گرندپری» را به‌دست آورد. سال ۱۹۸۸ به تیم «مک‌لارن-هوندا» و «آلن پروست» پیوست. در‌آن‌سال، او و «پروست» از 16 «گرندپریِ» فصل، 15 قهرمانی را کسب کرده و «سِنا» توانست برای نخستین‌بار عنوان قهرمانی دنیا را به‌دست آورد. پس از یک‌فصل، «پروست» توانست عنوان قهرمانی را به‌دست آورد؛ اما «سِنا» در سال‌های ۹۰ و ۹۱ باز‌هم قهرمان شد. سال ۱۹۹۲ تیم‌های «ویلیامز» و «رنو»، تیمی را به‌عنوان «ویلیامز-‌رنو» تشکیل دادند و پادشاهی خود را بر «فرمول یک» آغاز کردند. «سِنا» در فصل ۱۹۹۳ نایب‌قهرمان شد و بعد، مذاکره‌هایی را برای پیوستن به «ویلیامز» آغاز کرد. در سال ۲۰۰۹، ۲۱۷‌نفر از رانندگان «فرمول یک» در نظرسنجی مجله «اتواسپرت»، او را به‌عنوان «برترین راننده تاریخ فرمول یک» برگزیدند. او بیشترین سرعت را در میان رانندگان در یک‌دور به‌دست آورده و در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶، بیشترین آمار Pole Position را به‌نام خود زده است. او در شرایط بارانی بسیار‌تندتر از دیگران رانندگی می‌کرد که می‌توان به «گرندپری موناکو» سال ۱۹۸۴، «گرندپری پرتغال» سال ۱۹۸۵ و «گرندپری اروپا» در سال ۱۹۹۳ اشاره کرد. او همچنین با بردن شش عنوان، رکورددار بیشترین برد در «گرندپری موناکو» است و سومین راننده موفق تاریخ در بُردن مسابقه‌ها به‌شمار می‌آید. «سِنا» مجبور شد چندین‌بار در دادگاه حاضر شود؛ به‌ویژه وقتی با «آلن پروست» هم‌تیمی بود. چه در سال ۱۹۸۹ که «پروست» قهرمان شد و چه در سال ۱۹۹۰ که «سِنا» قهرمانی را به چنگ آورد، اتومبیل‌های آن‌ها در پیست ژاپن با یکدیگر برخورد داشتند. او در شهر «سانتانا» که در همسایگی «سائوپائولو» قرار دارد، زاده شد. پدرش (میلتون دا سیلوا) دارای زمین بسیار و فردی توانگر بود و مادرش (نیده سنا دا سیلوا) تیره‌ای ایتالیایی دارد. «سِنا» در سال‌های آغازین زندگی‌اش بسیار ورزشکار بود؛ در ژیمناستیک و ورزش‌های دیگر به‌خوبی پیشرفت کرد و به موتورسواری و رانندگی علاقه بسیار نشان ‌داد. نخستین اتومبیلش، یک HP go-kart کوچک بود که پدرش آن‌را با به‌کارگیری موتور یک ماشین چمن‌زنی ساخت. او در 13سالگی در مسابقه‌های کارتینگ شرکت کرد و در سال ۱۹۷۷، توانست قهرمان بازی‌های کارت در جنوب قاره آمریکا شود.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه