میک دوهان؛ قهرمانی که به مصدومیت باخت!
«مایکل سیدنی دوهان» (متولد 4 ژوئن 1965) معروف به «میک دوهان»؛ قهرمان سابق مسابقات جادهای موتورسیکلت گرندپریکس استرالیاییست که پنج قهرمانی متوالی 500سیسی را بهدست آورد و با تسلط بر این تورها طیِ دهه 1990، نهایتاً بهخاطرِ یکچیز شکست خورد: مصدومیت! تسلط او بر زین موتورسیکلت باعث شد تا شاهدِ خلقِ یک برتری انکارنشدنی باشیم. درواقع، یکی از برترین موتورسواران دوران محسوب میشود و از سال 1994 تا 1998 نفر اول مسابقاتِ Moto GP بود. فقط «جاکومو آگوستینی» با هشت عنوان و «والنتینو رُسی» با هفت عنوان قهرمانی، در جایگاه بالاتر از او قرار گرفتهاند. او درطول دوران حرفهای خود، برای تیم «هوندا» مسابقه داد و دورانی طلایی برای این باشگاه بهوجود آورد. او چنان میراثی از خود برجای گذاشته است که تنها چند سوارکار به آن نزدیک شدهاند. او بیش از یک موتورسوار حرفهای شناخته میشد. همچنین در راهاندازی موتورش نیز مهارت؛ و بینش خوبی نسبت به کلاس 500سیسی داشت. بسیاری او را «سوارکار مکانیک» مینامیدند. او در کالج «سنت جوزف» و دبیرستان ایالتی «آسپلی» تحصیل کرد. اواخر دهه 1980 در سوپربایکهای استرالیایی مسابقه داد و در هردو مسابقه بهعنوان «قهرمانی جهانی سوپربایک» در «پارک اوران» در سال 1988 و رویدادِ دوم دور ژاپن که در اوایل همانسال برگزار شد، پیروز شد. او از معدود قهرمانان جهانی 500سیسی است که در مسابقه قهرمانی جهانی سوپربایک برنده شده. اولین مسابقه «گرندپری» خود را برای «هوندا» با موتورسیکلت دوزمانه NSR 500 در 1989 انجام داد. اواخر فصل 1990 اولین پیروزی خود را در «گرندپری مجارستان» با مقام سوم قهرمانی بهدست آورد. اوایل دهه 1990 با موفقیت رقابت کرد و بهنظر میرسید که در راه کسب اولین قهرمانی جهانی خود است؛ که در یک تصادف تمرینی قبل از رقابتهای TT هلند در سال 1992 بهشدت آسیب دید. بهدلیل عوارض پزشکی دچار آسیب دائمی و جدی در پای راست و حتی با تهدیدِ امکان قطع پا مواجه شد. نتوانست تا هشتهفته در هیچ رقابتی شرکت کند. اگرچه پس از بهبودیِ سخت، به مسابقات بازگشت؛ اما نتوانست مانع از کسب سومین عنوان متوالی «وین رینی» شود. سال 1999، تصادف دیگری داشت و اینبار در یک جلسه مقدماتی برای جایزه بزرگ اسپانیا؛ اما پایش از چندجا شکست و متعاقباً اعلام بازنشستگی کرد. مدتی نیز بهعنوان مشاور در «مسابقات جایزه بزرگ هوندا» مشغولبهکار شد.