نگاه

یک کارشناس بازار کار:
چین سلیقه ایرانی‌ها را بهتر می‌شناسد!
یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه باید نیازها و تقاضای بازار به درستی شناسایی شود گفت: متاسفانه بدون توجه به این مساله اقدام به تولید می‌کنیم، در حالی که چین در شناسایی سلیقه مردم از ما جلوتر است. عبدالله مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز مدیریت بازار از اهمیت بالایی برخوردار است و تولیدکنندگان باید نیاز بازار داخل را به خوبی شناسایی کنند، اما می‌بینیم چین بازار ما را به خوبی رصد می‌کند و طبق سلیقه‌ها اجناس خود را وارد ایران می‌کند، به نحوی که برای چادر مشکی هم به چین متوسل می‌شویم. وی با اشاره به بالا بودن قیمت کالای ایرانی اظهار کرد: امروز یک تولید کننده اسباب بازی ناچار است مواد مصرفی خود را بسیار گرانتر از تاجر چینی تهیه کند و پس از تولید، ‌ چه کالای خود را بفروشد یا نفروشد باید عوارض و مالیات و هزینه‌ حامل‌های انرژی را بپردازد، در حالی که تمام دولتها از بنگاههای خود به شکل اصولی حمایت می‌کنند، نه دستوری و شعاری. به همین دلیل است که تولید ایرانی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. این کارشناس بازار کار با بیان اینکه هزینه‌های زندگی در ایران به دلار و درآمدها به ریال است، اظهار کرد: هزینه‌ و درآمد افراد باید با یکدیگر سازگار و متناسب باشد و در کنار آن ارزش ریال به دلار بالا رود تا فرد هم قادر به اداره معیشت و تامین هزینه‌هایش باشد و هم از زندگی لذت ببرد. وی گفت: وقتی حقوق یک ساعت کار کارگر اروپایی ۵ تا ۷ دلار است و قابل مقایسه با حقوق روزانه یک کارگر ایرانی نیست، نمی‌توان انتظار داشت کالاهای ما در تجارت بین المللی هم قابل رقابت باشند.


ترک‌ها در عرصه هوایی هم دور می‌خورند؟
هرچند دولت اترکیه خیلی زود جایگاه خود را دوباره به دست آورد، اما همین وقفه چند ساعته کافی است تا موقعیت اقتصادی این کشور نسبت به گذشته با ابهام هایی جدی روبه رو شود که یکی از نتایج آن کنار رفتن ترکیه از فهرست کشورهای ترانزیتی منطقه است. موقعیت خاص ترکیه که باعث شده این کشور به نزدیک‌ترین مسیر اتصالی میان ایران و البته بسیاری از کشورهای آسیای میانه به اروپا بدل شود، عملا بسیاری از برنامه‌ریزی‌های ترانزیتی و اقتصادی را با حضور آنها معنا کرده است. ثبت آمار تردد میانگین 850 کامیون ایرانی در طول 24 ساعته در مرز بازرگان به خوبی نشان می‌دهد، حجم تبادلات اقتصادی در این حوزه بسیار بالا و در عین حال برای کشورهای منطقه حیاتی است. با وجود این آمارها اما وضعیت امنیتی کشور ترکیه که از چند ماه قبل با افزایش نفوذ تروریست‌ها آغاز شده بود و به کودتای جمعه گذشته ختم شد باعث شده ایران و شرکای تجاری اش به سراغ مسیری دیگر بروند و کریدور خلیج فارس به دریای سیاه را کلید بزنند. روند نامید کننده ترک‌ها تنها به حوزه نقل و انتقالات زمینی محدود نمی‌شود. پس از آنکه استانبول به عنوان یکی از قطب‌های اصلی گردشگری منطقه با محدودیت‌های جدی مواجه شد و فرودگاه این شهر بنا به دلایل مختلف در طول هفته های گذشته بر روی مسافران بسته شد، حالا ترک‌ها باید خود را برای پس لرزه های آینده نیز امیدوار کنند. فروگاه‌های مطرح ترکیه که در کنار افزایش قبال توجه فعالیت ایرلاین‌های ترک توانسته بودند به یکی از اصلی ترین مراکز پروازهای کانکشن - ارتباطی - منطقه تبدیل شوند، حالا باید برای حفظ جایگاه خود با تمام توانشان بجنگند و در این بین ایران به تنهایی در دو حوزه گزینه های مختلفی را پیگیری می کند. در نگاه بلند مدت با رسیدن فازهای توسعه ای فرودگاه امام که در نهایت ظرفیت مسافر گیری این فرودگاه را به نزدیک 100 میلیون مسافر در سال می‌رساند، می‌توان انتظار داشت ایران خود به یکی از مراکز پروازهای کانکشن منطقه تبدیل شود. طراحی هتل، مراکز اقتصادی و مراکز تجاری در محوطه این فرودگاه تنها آغاز راهی طولانی را بشارت می دهد. در کنار این گزینه مهم، ایران به جایگزین کردن کشورهای اروپایی به جای ترکیه در پروازهای ارتباطی نیز می اندیشد. مقامات ایرانی در دیدار اخیر خود با همتایان اتریشی خود پیشنهاد تبدیل شدن فرودگاه های این کشور به هاب اروپایی پروازهای ایران را داده اند و مقامات این کشور اروپایی نیز نسبت به پیگیری این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد حمل و نقل منطقه با یک شاید بزرگ رو به روست و آن باقی ماندن یا حذف نام ترکیه از مراودات ترانزیتی و مسافری در آینده است.


سامسونگ با سهم 24.5 درصدی در جایگاه نخست نشست
برترین برندهای موبایل در جهان
سامسونگ در فصل دوم سال مالی جاری، با 3.5 درصد کاهش در مقایسه با فصل اول 2016 شماره یک برترین برند در بازار جهانی موبایل شد. موسسه «ترند فورس» در گزارشی جدید نوشت کمپانی هوآوی در بازار چین (بزرگ‌ترین بازار موبایل جهان) با کسب 21 درصد از کل بازار رتبه اول را به خود اختصاص داد و سامسونگ نیز در بازار جهانی با 24.5 درصد شماره یک شد، در حالی‌ که در فصل اول 28 درصد از بازار را در اختیار داشت و بخشی از بازار خود را به رقبا داد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، به راین اساس اپل با 15.1 درصد (با افزایش بیش از نیم درصدی نسبت به فصل اول سال مالی جاری)، هواوی با 9.2 درصد، اوپو با 5.6 درصد و آل جی با 5.4 درصد از سهم جهانی برندهای دوم تا پنجم شدند. در این مدت سامسونگ 77 میلیون گوشی و اپل 48 میلیون گوشی تولید کردند. در بازار چین، کمپانی چینی اوپو با 12.7 درصد و ویوو/vivo با 10.6 درصد رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. به نوشته‌ ترند فورس، برندهای چینی در فصل دوم سال مالی جاری 139 میلیون گوشی تولید کردند که در مقایسه با فصل قبل 13 درصد رشد را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود در فصل سوم سازندگان چینی از مجموع تولید سامسونگ و اپل نیز جلو بزنند.


سهمیه سوخت برخی خودروها قطع شد
 سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث از روز جمعه (اول مرداد) قطع شده است.از روز جمعه اول مرداد سهمیه سوخت خودرو های فاقد بیمه شخص ثالث قطع شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان نوشت، این امر بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با میان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، پلیس راهور و بیمه مرکزی ،به طور موقت اجرا شده است و خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث پس از رفع مشکل بیمه‌، سریعا کارت سوختشان فعال شده و مجددا مجاز به دریافت سوخت از طریق کارت خواهند شد. این خودروها که فاقد بیمه شخص ثالث هستند وارد لیست خاکستری شرکت پالایش و پخش شده و با حل مشکل بیمه وارد فهرست سفید می‌شوند و می‌توانند سوختگیری کنند. طبق گزارشات بانک اطلاعاتی متصل به مراکز اجرایی ١٠٠ هزار خودروی فاقد بیمه شخص ثالث شناسایی شدند و پس از پایش ٥٣ هزار خودرو در فهرست دریافت پیام هشدار قطع سوخت قرار گرفتند که از اول خردادماه در جایگاههای سوخت هنگام سوختگیری این پیام را مشاهده کرده بودند. پیش بینی می شود با حذف سهمیه سوخت خودروهای گازوییل سوز فاقد بیمه شخص ثالث روزانه حدود ٢ میلیون لیتر دیگر صرفه جویی صورت گیرد. گفتنی است خودروهایی که دارای بیمه هستند و مشکل خاصی در این زمینه ندارند؛ اما پیام هشدار قطع دریافت کرده وسهمیه آن ها قطع شده است، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +١٠ با ارائه مدرک بیمه‌اشان از فهرست خارج شوند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه