خبر
نیویورک تایمز:
میانمار تاریخ و فرهنگ روهینگیایی را نابود میکند
روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی در مورد بحران مسلمانان روهینگیا در میانمار به نقل از یک وکیل و فعال سیاسی و مدنی روهینگیایی در این زمینه نوشت که ارتش وگروههای بودایی افراطی در میانمار درحال ازبین بردن تاریخ، فرهنگ و جغرافیای روهینگیاییها هستند. به گزارش ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گفتوگو با یو کیاو سان هلا وکیل و فعال مدنی روهینگیایی نوشت:اقلیت مسلمان روهینگیایی در ایالت غربی میانمار( راخین) مدتهاست که تحت آزار و شکنجه قرار دارند. روهینگیایی ها در میانمار به عنوان متجاوزانی خطرناک از بنگلادش همسایه محسوب میشوند. اکنون اکثریت آنها بدون ملیت و هویت توسط یک دولت اکثریت بودایی انکار میشوند. یو کیاو سان هلا میگوید:این درحالی است که تاریخ روهینگیایی به عنوان یک گروه قومیدرمیانمار، به نسلهای پیشین بازمیگردد. اکنون دیده بان حقوق بشر هشدار داده است که بسیاری از شواهد تاریخ روهینگیا در میانمار در معرض خطر از بین رفتن توسط یک کمپین نظامیاست که آمریکا از آن به عنوان پاکسازی قومییاد میکند. ازاواخر اوت (سوم شهریور)، بیشاز 620هزار مسلمان روهینگیایی یعنی قریب به دو سوم جمعیت این اقلیت که در سال 2016 در میانمار زندگی میکردند، به دلیل قتل عام، تجاوز به زنان و دختران و کشتار وحشیانه ارتش این کشور به بنگلادش فرار کردند. طبق گزارش ماه اکتبر دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیروهای امنیتی میانمار در تلاش هستند تا ‹به طور کامل تمام نشانههای موثر در مورد جغرافیا و چشم اندازمرتبط با تاریخ روهینگیا را به گونه ای ازبین ببرند که فقط زمینی ناشناس و ویران شده از ان باقی بماند. کیاو مین که در یانگون مرکز تجاری میانمار زندگی میکند،گفت: روهینگیا در میانمار تمام شده است، بزودی همه ما یا باید بمیریم و یا از این کشور برویم. وی با استناد به گزارش های سازمان ملل متحد گفت که سرکوب در راخین میانمار معلمان، رهبران فرهنگی و مذهبی و سایر افراد تاثیرگذار در جامعه روهینگیا را هدف قرار داده است تا تاریخ، فرهنگ و دانش روهینگیا از بین برود. یوکیاو به عنوان یک وکیل روهینگیایی و زندانی سیاسی سابق، که پدرش کارمند دادگاهی در سیتوی مرکز ایالت راخین کار میکرد گفت: ‹ما افراد با سابقه و تاریخ خودمان هستیم. چطور آنها وانمود میکنند که ما چیزی نیستیم.› وی که به طور مکرر به دلیل فعالیتهایش زندانی شده و اکنون نیز در اردوگاه سیتیوی در زندان به سرمیبرد در گفت وگوی تلفنی با نیویورک تایمز گفت که خانواده اش غذای کافی نداشتند، زیرا مسئولان میانماری مانع توزیع کامل کمک های بین المللی شده اند. وی افزود: پنج سال پیش، سیتوی مرکز راخین درخلیج بنگال که بودایی ها و اقلیت روهینگیایی ها در آن ساکن بودند میان آن دو گروه تقسیم شد. این وکیل روهینگیایی با یادآوری خاطراتش از راخین گفت: در سال 2009، در بازار شلوغ سیتوری ماهیگیران روهینگیایی غذاهای دریایی را به زنان راخین میفروختند. متخصصان روهینگیایی در زمینههای مختلف حقوقی و پزشکی فعالیت میکردند و امام مسجد جاما در خیابان اصلی شهر که متعلق به اواسط قرن نوزدهم بود با افتخار از میراث چند فرهنگی شهر سخن میگفت. او افزود: اما اززمان شروع شورش های فرقه ای در سال 2012، که منجر به تلفات شدید به جامعه روهینگیا یی شد، دیگر مسلمانان در این شهر وجود ندارند. در سراسر راخین مرکزی، حدود 120 هزار روهینگیایی، بی خانمان شده و در اردوگاهها زندگی به سر میبرند، قادر به تامین معاش نیستند و از دسترسی به مدارس مناسب یا مراقبتهای بهداشتی درمانی منع شده اند. به گفته وی ‹روابط دوکشور بنگلادش و میانمار نیز به دلیل مساله روهینگیایی ها تحت تاثیر قرار گرفته است.به ویژه اینکه تلاش های یک گروه شورشی روهینگیا برای خروج از برمه و پیوستن شمال راخین به شرق پاکستان که اکنون بنگلادش خوانده میشود، روابط این دو کشور را بیشتر را تحت تاثیر قرار داد.›وی افزود: در دهه 1980، حکومت نظامیدرایالت راخین مجوز کشتار بسیاری از شهروندان روهینگیایی را داد و همین عمل سبب فرار گسترده آنها از راخین شد. این فعال مدنی روهینگیایی گفت: اکنون اکثریت روهینگیایی هایی های بازمانده به مراتب بیشتر از خارج از میانمار زندگی میکند تا داخل کشور خود . آنها عمدتا در بنگلادش، پاکستان، عربستان و مالزی آواره اند. وی در بازخوانی خاطراتش گفت: در دهههای اولیه استقلال برمه، نخبگان روهینگیا رشد کردند. دانشگاه رانگون به عنوان یکی از موسسات آموزش عالی کشور، تعداد زیادی از دانشجویان روهینگیایی را در خود شاهد بودبه گونه ای که آنها اتحادیه تشکیل داده بودند. ‹رادیو ملی برمه نیز برنامههایی به زبان روهینگیایی پخش میکرد و تعدادی از زنان روهینگیایی، درپارلمان حضور داشتند.اما با این حال صدها هزار روهینگیایی اجازه شرکت در انتخابات 2015 را، نیافتند و ‹شوه ماونگ› بودایی از ایالت راخین که90 درصد جمعیت آن را روهینگیایی ها تشکیل میدادند به پارلمان راه پیدا کرد.› وی گفت: در ماه سپتامبر 2016 پس از آنکه گروهی ستیزه جو به پستهای مرزی حمله کردند، ارتش این بهانه را به دست آورد تا قتل عام دیگری را علیه روهینگیایی ها آغاز کند. وی افزود: اکنون ارتش و گروههای افراطی بودایی میانمار درصدد هستند تا هر روهینگیایی را یک تروریست و یا مهاجر غیرقانونی مطرح کنند، اما روهینگیایی ها هیچ کدام ازآنها نیستند.
کره شمالی:
ترامپ برای جنگ هستهای «لَهلَه» میزند
وزارت خارجه کره شمالی با صدور بیانیهای ترامپ را شیطان هستهای لقب داد و گفت این مرد مشتاق آغاز جنگ در شبه جزیره کره است. به گزارش مهر به نقل از سی ان ان، وزارت خارجه کره شمالی میگوید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و دولت وی برای جنگ هستهای لَهلَه میزنند. در بیانیهای که این وزارتخانه صادر کرد، میخوانیم: ترامپ قصد آغاز کردن قمار هستهای خطرناکی را در شبه جزیره کره دارد. او یک شیطان هستهای و برهمزَننده صلح جهانی است. گفتنی است اظهارات وزارت خارجه کره شمالی درحالی ایراد شد که قرار است واشنگتن و سئول از فردا دوشنبه رزمایش مشترکی را آغاز کنند که قرار است با مشارکت ۱۲ هزار نیروی آمریکایی و ۲۳۰ هواپیما برگزار شود. ناگفته نماند کره شمالی چهارشنبه هفته گذشته تازهترین آزمایش موشکی خود را با موفقیت سپری و اعلام کرد از این پس تمام نقاط خاک آمریکا در تیررس موشکهای پیونگ یانگ قرار دارد. این درحالی است که روسیه علیرغم محکوم کردن آزمایش موشکی پیونگ یانگ، اعلام کرد: اقدامات اخیر آمریکا بود که کره شمالی را به انجام اقدام (متقابل) تحریک کرد. در همین راستا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا آگاهانه کره شمالی را تحریک میکند و واشنگتن باید درباره قصد و غرض خود توضیح بدهد. اینگونه به نظر میآید که آمریکا دوست دارد کره شمالی آزمایشهای خود را از سر بگیرد چراکه ظاهرا اقدامات اخیر واشنگتن با هدف تحریک پیونگیانگ به اتخاذ اقدامات عجولانه انجام میشود.