تمیز‌کردن بالش و تشک با روش‌هایی ساده

بسیاری‌ازافراد یک‌سوم از شبانه‌روز خود را در حالت خواب به‌سر می‌برند و با لوازم خواب مانند پتو‌، تشک‌، بالش و... ارتباط دارند‌. اگر این لوازم خواب را زیر میکروسکوپ قرار دهیم؛ قطعاً از آنچه می‌بینید، متعجب می‌شوید؛ زیرا در این وسایل، عباراتی متشکل از موجودات ریز میکروسکوپی وجود دارد که از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند و تنها راه‌حل کنترل این موجودات، شست‌وشوی منظم لوازم خواب مانند پتو‌، تشک‌، بالش و ... است؛ درعین‌حال شستن و تمیز‌کردن بالش و تشک، کاری سخت و ضروری‌ست؛ چرا‌که اگر برای زمانی طولانی، بالش و تشک را تمیز نکنید، باعث می‌شود که تغییر رنگ داده و بوی ناخوشایندی به‌خود بگیرد. شست‌وشوی منظم، تخت شما را تبدیل به مکانی راحت و فارغ از انواع لکه و بو و هجوم ساس و سایر جانوران موذی کرده و از شما درمقابل بروز مشکلات جدی محافظت می‌کند. این‌نکته را جدی بگیرید که اگر حتی نشانه‌ای از کثیفی روی تشک و بالش نبود، باز‌هم آن‌ها را چندماه‌یک‌بار تمیز کنید.

در بالش‌های ما چه می‌گذرد؟
بدن ما همواره درحال ریزش سلول‌های مرده در خواب است که برای ما قابل‌دیدن نیست و اگر این سلول‌ها در رختخواب ما انباشته شوند، موجب رشد‌و‌نمو باگ‌ها می‌شوند. باگ‌ها یا موجودات رختخوابی‌، ساس‌های بسیار‌ریزی هستند که در رختخواب ما وجود دارند و با میکروسکوپ می‌توانیم آن‌ها را ببینیم؛ علاوه‌بر آنچه گفته شد، بالش ما معمولاً آغشته به چربی بدن و عرق است. حال تصور کنید‌؛ محیطی که یک‌سوم شبانه‌روز خود را در آن به‌سر می‌بریم، آلوده به همه چیزهایی‌ست که شرح داده شده و ما فقط به‌این‌دلیل که این آلودگی‌ها تا مدتی با چشم غیر‌مسلح دیده نمی‌شوند، آن‌ها را نادیده گرفته و نمی‌شوییم؛ بنابراین جای تعجب ندارد اگر به انواع آلرژی‌های پوستی و ضعف ایمنی بدن دچار شویم.

شست‌وشوی بالش با ماشین
ماشین لباس‌شویی خود را روشن کرده و تنظیمات دمای آن‌را روی گرم‌ترین حالت قرار دهید. تنظیمات مربوط به‌اندازه بار را روی حالت بار سنگین قرار دهید. به آب در‌حال‌حرکت در ماشین لباس‌شویی، پودر لباس‌شویی اضافه کنید؛ با‌توجه‌به‌اینکه بار مورد‌نظر سنگین است، مقدار پودر هم باید متناسب با آن باشد تا به‌خوبی بالش شسته شود. می‌توانید چند‌قطره از روغن اسطوخودوس به مواد شوینده اضافه کنید تا رایحه بالش، خوشایند شود. سریعاً پس از شست‌و‌شوی بالش‌ها، خشک‌کن را راه بیندازید تا بالش‌ها کاملاً خشک شوند؛ در‌نتیجه، بالش‌ها دوباره شکل قبلی خود را به‌دست می‌آورند؛ اما برای شست‌وشوی بالش‌های فوم در ماشین لباس‌شویی باید نکاتی را رعایت کنید؛ می‌توانید از یک پارچه نم‌دار استفاده کرده و آن‌را روی سطح داخلی بالش بکشید یا آن‌را نم‌دار کرده و در لباس‌شویی و فقط روی مرحله خشک‌کن گذاشته و به‌مدت 20‌دقیقه بگذارید تا تمیز شود. اگر داخل بالش کثیف نیست و روکش آن قابل درآوردن است، می‌توانید روکش آن‌را در‌آورده و جداگانه بشورید و تنها به تکاندن و گرفتن گردوغبار داخل بالش اکتفا کنید.

شستن بالش‌ها با دست
اگر می‌خواهید بالش‌هایتان را با دست بشویید به نکات زیر توجه کنید:
1. برای شستن بالش‌ها به دستورالعمل خاص یا برچسب روی بالش‌ها توجه کنید.
2. برای شستن بالش از یک وان استفاده کنید‌.
3. هنگامی‌که بالش‌ها را در وان انداختید، به آن پودر لباس‌شویی اضافه کنید و به‌آرامی آن‌را بشویید و آبکشی کنید.
4. بگذارید کاملاً بالش‌ها خشک شود؛ در‌غیر‌این‌صورت ممکن است که داخل آن گلوله شود.
برای شستشوی بالش‌های فوم متأسفانه، نمی‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید زیرا فوم داخل آن جمع می‌شود.

تمیز‌کردن تشک
ابتدا با جاروبرقی تمام گرد‌و‌غبار روی تشک را تمیز کنید. پاک‌کننده‌هایی که با آن معمولاً لوازم منزل مثل پرده یا مبل را تمیز می‌کنند را به‌صورت آماده از بیرون خریداری کرده و با یک دستمال یا اسفنج تمیز، سطح روی تشک را خوب پاک کنید تا لکه‌های روی آن کاملاً رفع شوند. جوش‌شیرین می‌تواند بوی بد را از بین ببرد و تشک شما را تر‌و‌تازه کند. یک لایه نازک روی سطح تشک بپاشید و صبر کنید که چند دقیقه بماند؛ سپس قبل از استفاده از تخت، روی آن جارو‌برقی بکشید. هوای تازه و نور خورشید یکی از راه‌های مؤثر برای خلاص‌شدن از بو و لکه‌هاست. منتظر یک‌روز آفتابی باشید و جای تمیزی برای قرار‌دادن تشک بیابید تا چندساعتی تشک را در آنجا قرار دهید؛ حتی اگر نمی‌توانید تشک خود را بیرون ببرید، آن‌را در کنار یک پنجره رو به آفتاب ایستاده تکیه دهید تا کمی هوا و آفتاب بخورد.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه