پردرآمدترین فروشگاههای آنلاین جهان
مهرداد ناظری
وقتی به فروشگاههای آنلاین بزرگ در مقیاس جهانی فکر میکنیم؛ سریعاً یاد «آمازون» و «علیبابا» میافتیم؛ درحالیکه آنها ازلحاظِ حجم ناخالص تجارت اجناسشان، بهترتیب در ردههای سوم و پنجم فهرست این فضاهای اینترنتی قرار دارند. خب؛ رتبههای اول و دوم دراختیار کدام مجموعههاست؟ گزارش ecommerceDB که نتایج آن در 12 مارس 2021 منتشر شد؛ با بررسی آمار بیش از 20هزار فروشگاه آنلاین در جهان، ما را بهایننتیجه میرساند دو مجموعه Taobao و Tmall که زیرمجموعه «گروه علیبابا» (ابرشرکت چندملیتی تجارت الکترونیک چینی) بهشمار میروند، رتبههای اول و دوم اینردهبندی را دارند. در سال 2019، ارزش ناخالص کالای (GMV) این فروشگاهها 490میلیارددلار و 464میلیارددلار بود؛ درحالیکه ارزش ناخالص کالای «آمازون» درهمانسال 397میلیارددلار بود.