راهکارهای جادویی برای گشاد‌کردن کفش تنگ

مرضیه ملایری

معضل تنگ‌بودن کفش به‌ویژه در اوایلی که آن‌را خریده‌اید، مشکل رایجی‌ست. معمولاً همه کفش‌ها پس از کمی پوشیده‌شدن، به‌اندازه مشخصی جا باز می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، بهتر است در ابتدا کفش جدیدتان را بپوشید و ببینید چقدر برایتان تنگ است. به‌گزارش مجله اینترنتی دلگرم؛ این ساده‌ترین راه‌حل است. معمولاً همه کفش‌ها پس از کمی پوشیده‌شدن، به‌اندازه مشخصی جا باز می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، بهتر است در ابتدا کفش جدیدتان را بپوشید و ببینید چقدر برایتان تنگ است.

 

استفاده از یک جوراب ضخیم و حرارت
این روش معمولاً فقط روی کفش‌هایی جواب می‌دهد که جنس چرم دارند. ابتدا ضخیم‌ترین جورابی که دارید را بپوشید. سپس کفشتان را پایتان کنید و تا می‌توانید، پاهایتان را درون آن فشار دهید. آن قسمتی از کفش که برایتان تنگ است را با استفاده از یک سشوار حرارت دهید. هنگام حرارت‌دادن کفش، تاجایی‌که می‌توانید پاهایتان را در آن فشار دهید. این‌کار را ۲۰ تا ۳۰‌ثانیه ادامه دهید. سشوار را خاموش کنید؛ اما کفش‌هایتان را از پایتان درنیاورید؛ تازمانی‌که کاملاً خنک شوند. سپس یک جوراب نازک بپوشید و کفشتان را امتحان کنید. آن‌قدر روش بالا را تکرار کنید تا به‌اندازه دلخواهتان برسد. سپس برای‌اینکه رطوبت ازدست‌رفته چرم به‌وسیله حرارت سشوار را به آن بازگردانید، کمی واکس کفش چرم روی آن بزنید. حرارت سشوار باعث ازبین‌رفتن چسب‌های کفش می‌شود. گشاد کردن کفش‌های قدیمی با این‌روش، بیشتر مراقب باشید.

 

استفاده از جوراب گلوله‌شده
در ابتدا، چند لنگه جوراب برای هرکدام از لنگه‌های کفش درنظر بگیرید. سپس لنگه‌های جوراب را گلوله کنید تا شبیه به یک توپ گرد شوند. حالا این گلوله‌ها را به‌آرامی درون یکی از لنگه‌های کفشتان بگذارید و فشار دهید تا وقتی‌که درون کفش کاملاً پر شود. همین کار را برای لنگه دیگر کفشتان هم انجام دهید. بگذارید کفشتان یک‌شب به همین حالت باقی بماند. صبح روزبعد، حتماً تفاوت سایز را در آن احساس خواهید کرد.

 

استفاده از فریز‌کردن و یک کیسه آب
در ابتدا، دو عدد کیسه ساندویچی زیپ‌دار و بدون سوراخ، یا یک بادکنک ضخیم و یا یک کیسه پلاستیکی مشابه را به‌اندازه یک‌سوم یا نصف ظرفیتش پر از آب کنید و محکم درب آن‌را ببندید؛ هرکدام از کیسه‌ها مخصوص یک لنگه‌کفش است. کیسه‌ها را درون کفش‌هایتان قرار دهید و آن‌قدر فشار دهید تا کل کفش‌ها را پر کنند. سپس کفش‌هایتان را درون فریزر قرار دهید تازمانی‌که آب درون کیسه‌ها کاملاً یخ بزند (یک‌شب کافی‌ست). وقتی آب درون کفش‌هایتان یخ میزند، در اصل به‌آرامی باعث انبساط آن‌ها می‌شود. وقتی کفش‌ها را از داخل فریزر بیرون آوردید، قبل‌ازاینکه کیسه‌ها را از درون آنها خارج کنید، اجازه دهید برای مدت ۲۰‌دقیقه کمی گرم شوند تا یخشان باز شود. سپس‌ها ببینید اندازه پایتان شده‌اند یا خیر. اگر هنوز اندازه نیست، این فرآیند را یک‌بار دیگر تکرار کنید.

 

استفاده از روزنامه
در ابتدا چند ورق روزنامه را کمی خیس کرده و آن‌ها را مچاله کنید. آن‌قدر روزنامه‌ درون کفش خود قرار دهید تا فضای آن کاملاً پر شود؛ اما مراقب باشید که هنگام استفاده از این‌روش، شکل کفش را خراب نکنید. اگر حس کردید شکل کفشتان تغییر کرده، روزنامه‌ها را از آن بیرون بیاورید و دوباره داخل آن قرار دهید تازمانی‌که به‌شکل اولیه خود بازگردد. مدتی صبر کنید تا روزنامه‌ها و کفش کاملاً خشک شوند. سپس روزنامه‌ها را از داخل کفش خود بیرون آورده و آنها را بپوشید. حتماً سایز آنها تغییر کرده است.

 

اسپری‌کردن الکل
یک بطری اسپری را به‌اندازه ۵۰درصد با الکل و ۵۰درصد با آب پر کنید. درون هرکدام از لنگه‌های کفشتان را با این محلول اسپری کنید. سپس به‌مدت ۲۰‌دقیقه آن‌ها را بپوشید؛ همچنین می‌توانید به‌جای اسپری‌کردن، به‌طور مستقیم روی بخش‌هایی از کفش که تنگ هستند الکل بزنید. تا وقتی کفش‌ها خیس هستند، سریعاً آنها را بپوشید؛ چون الکل معمولاً سریع خشک می‌شود.

 

استفاده از سیب‌زمینی
یک سیب‌زمینی بزرگ را پوست بکنید و درون کفش خود فشار دهید. اندازه سیب‌زمینی باید به‌حد کافی بزرگ باشد تا باعث شود کفشتان ورم کند. سپس اجازه بدهید کفشتان به‌مدت یک‌شب در این حالت بماند. مزیت این‌روش این‌است‌که نه‌تنها سیب‌زمینی بوی بدی نمی‌دهد، بلکه بوی بد کفش را هم به‌خود جذب می‌کند. پس درحقیقت با یک تیر دو نشان می‌زنید!

 

استفاده از قالب کفش
قالب کفش به‌شکل پای شماست و معمولاً از جنس چوب سدر یا افرا ساخته می‌شود. این قالب پیچ‌ها و تنظیماتی دارد که به شما کمک می‌کنند کفش خود را گشاد کنید. در هنگام خرید قالب کفش به قابلیت‌های آن کاملاً دقت کنید. یک قالب کفش معمولاً می‌تواند طول و عرض کفش شمارا کمی تغییر دهد. به‌راحتی هم می‌توانید آن‌را درون لنگه راست یا لنگه چپ کفش قرار دهید.

 

کمک‌گرفتن از یک کفاش حرفه‌ای
اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید بدون صدمه‌زدن به کفش خود سایز آن‌را تغییر دهید، ترجیحاً آن‌را به‌دست یک کفاش حرفه‌ای بسپارید. بعضی از این‌افراد یک‌دستگاه مخصوص این‌کار دارند که به‌آرامی به کفش فشار و گرما وارد کرده و آن‌را به‌اندازه دلخواه شما گشاد می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه