مشهورترین شخصیت‌های منفی بازی‌های ویدئویی

یاسر‌وطن‌پور‌ازغندی

شخصیت‌های منفی یا ویلن همیشه پای ثابت داستان‌ها هستند و وجود یک یا چند Bad Man یا Bad Woman می‌تواند به جذابیت‌های یک اثر اضافه کند. ازسوی دیگر، شخصیت‌های منفی در‌عین‌اینکه ذهن بیننده را با خود همراه می‌کنند و منفور به‌نظر می‌رسند، اما همیشه هم تنفرانگیز نیستند و چه‌بسا به قهرمانانی پنهانی در ناخودآگاه افراد تبدیل شوند. این روند در داستان‌های کمیک و بازی‌های ویدئویی که سابقه طولانی در روایت تقابل شخصیت‌های منفی و قهرمان‌ها دارند، خود را بهتر نشان می‌دهد و درگیری میان شخصیت اصلی و ویلن، گاه بر شهرت ضدقهرمان می‌افزاید. درواقع، بسط شخصیت ضدقهرمان‌ها در مقایسه با قهرمانان تصویر، نه‌تنها از جذابیت آنها کم نمی‌کند بلکه حالتی رمزگونه و نمادین به آنان می‌بخشد. درواقع ضد‌قهرمان در یک داستان همان‌قدر اهمیت دارد که قهرمان؛ چراکه برخی معتقدند این شخصیت منفی‌ست که نظم کلی جهان را به‌هم می‌زند، واقعیت جهان خود را تحمیل کرده و قهرمان اصلی را وادار به واکنش می‌کند.
King Koopa‌، یکی از قدیمی‌ترین شخصیت‌های منفی بازی ماریو شرکت نینتندو است. در ژاپن، نام این شخصیت دایماش (شاه بزرگ شیاطین) و در آمریکا، شاه جادوگر نام دارد. اولین حضور او به بازی ویدئویی سوپرماریو در 1985 برمی‌گردد. باوزر؛ قدرتمندترین لاک‌پشت، از اولین بازی ماریو، برادران سوپر ماریو حضور داشته است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به ده شرور یا ضدقهرمان به یاد‌ماندنی تاریخ بازی‌سازی که توانسته‌اند نام خود را در تاریخ این صنعت ثبت کنند.

Cortana
(بازی Halo)
Cortana نام هوش مصنوعی‌ست که در سه گانه اول بازی Halo همراهMaster Chief بود. تا اینکه تکه‌هایی از او از یک انفجار هسته‌ای باقی ماند و تبدیل به یک شرور شد. اما او یک تفاوت اصلی با بیشتر شرورها دارد؛ بیش‌تر از اینکه از شخصیت اصلی متنفر باشد، عاشقش است.

 

Calypso
(بازی Twisted Metal)
یک ضرب‌المثل معروف می‌‌گوید «هیچ‌وقت با شیطان معامله نکن». اما احتمالاً تا آن زمان Calypso ظهور نکرده بود. مغز متفکر پشت تمام مسابقه‌های‌Twisted Metal‌، مردی با قدرت‌های شیطانی‌ست. او در یک تصادف، خود و دخترش را به کام مرگ می‌کشاند؛ به جهنم می‌‌رود و در آنجا با شیطان معامله‌ای می‌کند.

 

Akuma
(بازی Street Fighter)
این مبارز غول‌پیکر مو‌قرمز، همانند دیگر مبارزهای قدرتمندی که هیچ‌کس توان مقابله در برابر آن‌ها را ندارد، به‌دنبال حریفی برای مبارزه است که چالشی برایش باشد. وی بعد از جست‌و‌جوی تمام سوراخ‌سمبه‌های جهان، چشمش را مبارزی قدرتمند می‌گیرد و به چالش می‌طلبد. او دقیقاً یک شرور نیست اما افکار ضد‌بشریتی دارد.

 

Kerrigan
(بازی StarCraft)
اگر مردمان خودتان که به آن‌ها اعتماد داشتید به شما خیانت می‌کردند چه می‌‌کردید؟ دمار از روزگارشان در می‌‌آوردید؟ کاراکتر خوب و دوست داشتنی Kerrigan هم از این قضیه مستثنا نیست. او مورد خیانت قرار گرفت اما از بین نرفت، بلکه توسط زرگ‌ها تصرف شد و به‌عنوان ملکه تیغ‌ها بازگشت.

 

Dogeyes Lin
(بازی Sleeping Dogs)
خط قرمزها همیشه وجود دارند، حتی برای خلافکاران؛ اما وقتی نام Dogeyes Lin به میان می‌‌آید، مفهوم خط قرمز بی‌معنی می‌‌شود. او کسی‌ست که جان انسان‌ها برایش اهمیت ندارد و آن‌ها را به چشم یک وسیله می‌‌بیند. او دست به اعمال کثیف بسیاری زده و جایگاه خاصی بین شرورها دارد.

 

Hector Lemans
(بازی Grim Fandango)
بازی Grim Fandango را می‌توان از پرچم‌داران دوران طلایی بازی‌های ماجرایی دانست. شخصیت منفی کلیدی بازی، هکتور، یکی از جالب‌ترین شخصیت‌ها در این میان بود. او که در طول دوران زندگانیش «پسر خوبی» نبود، به گذراندن مدت زمان زیادی در سرزمین مردگان محکوم شده بود. هدف هکتور زنده‌کردن دنیای مردگان است.

 

Illusive Man
(سه‌گانه Mass Effect)
سه‌گانه‌ فراموش‌نشدنی مس افکت، شخصیت‌های زیادی داشت. هر شخصیت‌ در نوع خود جذابیت فراوانی داشت و Illusive Man یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سری‌ست. با اینکه مخاطبان در دومین قسمت او را ملاقات می‌کنند؛ اما می‌توان آثار فعالیت‌های او و گروهک شبه‌تروریستیش، سربروس (Cerbrus) را در عنوان اول نیز مشاهده کرد.

 

Vaas Montenegro
(بازی Far Cry 3)
«تا حالا معنی دیوونگی رو بهت گفتم؟!» اگر اخبار بازی را دنبال کنید، محال است که مونولوگ معروف واس را فراموش کنید که طی مدت کوتاهی بدل به یکی از معروف‌ترین دیالوگ‌های صنعت بازی شد. واس شخصیت منفی اصلی بازی نیست، اما می‌توان او را تاثیر‌گذارترین و خطرناک‌ترین شخصیت‌های بازی دانست.

 

Ares
(بازی God of War)
موی آتشین، صدایی تهدیدآمیز و دروغ‌ و حیله‌های فراوان از Ares یک شرور کلاسیک ساخته‌اند. فرزند خلف زئوس (Zeus)، شاهزاده‌‌ی منفور المپ و خدای بی‌رحم جنگ. اریس همه‌چیز و همه‌کس را تنها وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف شوم خود می‌دید و از هیچ کار فجیع و زشتی روی‌گردان نبود.

 

Kane
(سریCommand & Conquer)
آیا آن فرد کچل که بر روی جلد بیشتر بازی‌های Command & Conquer است را می‌‌شناسید؟ کسی که همانند Cpt.Price دوست‌داشتنی هیچ‌گاه پیر نمی‌شود و همیشه با نگاهی مرموز به شما می‌نگرد. او Kane است؛ کسی که امضای سری Command & Conquer است؛ یکی از شرورهای کاریزماتیک طرفداران ژانر استراتژی‌ست.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه