مدیریت خشم با مثبت‌اندیشی

بروز خشم باعث می‌شود کنترل افکار، احساسات و آینده‌بینی خود را از دست داده و کار یکنید که بعداً پشیمان شوید. در موقعیت‌های گوناگون به‌راحتی توسط دیگران کنترل شده و در مسیری قرار می‌گیرید که نتایج خوبی به‌همراه نخواهید داشت. خوب است با کمی مثبت‌اندیشی خشم خود را مدیریت کنید.

در اوج لحظات هیجانی، به‌راحتی ممکن است حرفی بزنید که بعداً از گفتن آن پشیمان شوید. قبل‌ از اینکه چیزی بگویید، چند‌دقیقه وقت بگذارید و فکرتان را روی آن حرف متمرکز کنید.

وقتی آرام شدید خشمتان را ابراز کنید. به‌خود بگویید که می‌توانید دغدغه‌ها و نیازهایتان را واضح و مشخص بیان کنید، بدون‌اینکه دیگران را آزرده‌خاطر کنید یا تلاش کنید آن‌ها را کنترل کنید.

نفس عمیقی بکشید. چند‌دقیقه آرامش و سکوت می‌‌تواند به شما کمک کند که بهتر بتوانید بدون اینکه اذیت یا عصبانی شوید، خشمتان را مدیریت کرده و به جنبه‌های مثبت ماجرا فکر کنید.

با جملاتی آغاز کنید که با حرف «من» شروع می‌شود. منی که دوستش دارید. از انتقاد و سرزنش‌کردن یا مقصر‌جلوه‌دادن طرف مقابل اجتناب کنید؛ زیرا این کاری‌ست‌که فقط باعث تنش بیشتر می‌شود.

از هم کینه به دل نگیرید. اگر اجازه دهید که خشم و سایر احساسات منفی، غباری روی احساسات مثبت‌تان شود، احتمالاً غضب و نفرت‌تان از بی‌انصافی طرف مقابل شما را خواهد بلعید.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه