سهم 31درصدیِ Netflix از بازار جهانیِ SVODs
مصطفی رفعت
درحالیکه Netflix همچنان اکثریت سهم بازار را در حوزه SVOD (سیستمهایی که به کاربران اجازه میدهند محتواهای صوتی یا تصویری را هرزمانکه خواستند، گوش داده یا تماشا کنند) دراختیار دارد؛ اما نسبتبهقبل، بهطورپیوسته بخشهایی از سهم خود را با ظهور رقبای جدید، از دست داده است. درواقع، با شدتگرفتن پاندمی کرونا و کاهش استقبال عمومی از سینماها و البته اعلام متناوب و طولانیِ محدودیتها و قرنطینهها؛ سال 2020 شاهد ورود تازهواردانی قدرتمند به اینعرصه بودیم؛ ازجمله Peacock که همانسال توسط شبکه بزرگ NBC راهاندازی شده تا علاوهبر محتواهای تولیدیِ اینشبکه؛ محتواهای تولیدیِ دیگر شرکتهای همکار مثل
WWE Network را نیز برای مخاطبان پخش کند. سامانه مشابه دیگری که آنسال پا به عرصه گذاشت، HBO Max بود؛ یک سرویس آنلاین ویدئو هنگام درخواست، از غول رسانهایِ جهان؛ یعنی «وارنر مدیا» که بهعنوان یک برند چندملیتی، تعداد زیادی شرکت تابعه، زیرمجموعه و فرعی دارد؛ مانند نشریات «تایم» و «لایف»، شبکه «اچبیاُ»، شرکت «وارنر برادرز» و بنگاه خبری «سیانان». ورود این سامانهها باعث شد تا «نتفلیکس» شاهد حذف تعداد زیادی از مشترکان خود باشد. گزارش 8 دسامبر 2021 بازارسنجیِ JUMP Data Driven آورده که طبق آخرین گزارش منتشرشده توسط شاخص رضایت مشتری آمریکا (ACSI)؛ «دیزنی+» تنها طی ششماه از زمان راهاندازی خود، «نتفلیکس» را بهعنوان یک ابرسرویس SVOD که بالاترین امتیاز این شاخص را داشت، شکست داد و به رضایت 80درصدی دست یافت؛ یعنی 2امتیاز بالاتر از «نتفلیکس» که یکدرصد امتیاز نیز از دست داد و 78درصدی شد. تنوع محتواهای سرویس Disney+ و افزایش هزینه اشتراک Netflix دراینتحول بیتأثیر نیست. البته «نتفلیکس» تنها پلتفرمی نیست که دراینروند، شاهد کاهش قدرت خود بوده؛ اکثر سرویسهای مشابه، در ادامه سال 2020 و سال 2021، هرماه شاهد کاهش سهم بازار بودهاند. دادههای JustWatch (مرکز تحلیل آماری و مشاوره حوزه سرویسهای اشتراکگذاری ویدئو) نشان داد؛ Peacock و Disney+ تنها سرویسهای استریم بودهاند که سهمی مناسب از بازار را دراینمدت بهدست آوردهاند یا تا پایان سهماههاول 2021 بدون نوسان و تغییر ماندهاند؛ سایر سرویسهای مشابه، با کاهش و ریزش مخاطب همراه شدهاند. در ماه مارس امسال بود که Disney+ حرکت بزرگی را انجام داد و Hulu را بهعنوان سومین سرویس استریم با بیشترین سهم بازار به زیرمجموعه خود افزود؛ که درواقع، یک IPTV پرمخاطب (با بیش از 43میلیون مشترک) است. طبق آخرین آمار JustWatch؛ نتفلیکس اکنون با 31درصد از بازار SVOD جایگاه خود را بهعنوان برترین سرویس دراینحوزه حفظ کرده. بعدازآن، Amazon Prime با 21درصد قرار دارد و رتبه سوم نیز به Disney+ با 13درصد (البته بانضمام کاربران Hulu) میرسد.