راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان

هر فردی در زندگی تصویری از خودش دارد که با همان تصویر زندگی می‌کند و احساساتش را نسبت به خودش شکل می‌دهد. احساساتی که هر فردی درباره خود دارد، تعیین‌کننده روابط و مسیر او‌ست و آینده زندگی او را تعیین می‌کند. به احساساتی که هر‌یک از آدم‌ها نسبت به خودشان دارند، اعتمادبه‌نفس می‌گویند. درحقیقت اعتمادبه‌نفس نگاه افراد به خودشان و تصویری‌ست که از خود در ذهن دارند. اعتمادبه‌نفس موهبتی‌ست که از دوران کودکی شکل می‌گیرد و به‌مرورزمان تثبیت می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که یکی از بزرگ‌ترین هدایایی که هر والدی می‌تواند به کودک خودش بدهد، اعتمادبه‌نفس است. شکل‌دادن یا تلاش برای افزایش اعتمادبه‌نفس در کودک از مهم‌ترین نکاتی‌ست که بزرگ‌ترها و خصوصاً پدر و مادرها باید به آن توجه کنند تا کودک را در مسیر درست زندگی هدایت کنند. تربیت و پرورش کودکان، به‌ویژه در سال‌های اولیه زندگی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین مهارت و ویژگی‌هایی که یک کودک باید آن‌را بیاموزد و درون خودش رشد دهد، اعتمادبه‌نفس است. والدین با رفتارهای خود و بازخوردهایی که به کودک می‌دهند، راه افزایش اعتمادبه‌نفس را در او هموار می‌کنند. به‌همین‌جهت است که والدین را از مؤثرترین فاکتورهایی درنظر می‌گیرند که در افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان نقش دارند. اگر دوست دارید با بهترین راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس در کودکان آشنا شوید، در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید:

قدردانی از سعی و تلاش کودک 
اولین و شاید بتوان گفت مهم‌ترین راهکار برای افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان، قدردانی و تشکر از تلاش آن‌هاست. شما به‌عنوان بزرگ‌تر، مربی و والدین کودک، نقش مهمی را در افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان ایفا می‌کنید؛ بنابراین در هر فعالیتی، بدون درنظر گرفتن مطلوبیت نتیجه، تلاش کودک را مدنظر قرار دهید و از او به‌دلیل تلاش و پشتکارش تشکر کنید. این‌کار کودک را بااحساس بسیاربهتری نسبت به خودش روبه‌رو می‌کند.
واگذاری مسئولیت
کودکان عاشق این هستند که بسیاری از مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند و کاری را انجام دهند. واگذاری مسئولیت به کودک، حتی اگر مسئولیت بسیار ساده‌ای باشد، کودک را به این فهم می‌رساند که قابل‌اعتماد و قابل‌اتکا است. واگذاری مسئولیت از مهم‌ترین راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان است که انجام آن به‌سادگی امکان‌پذیر است.
 عدم بروز نگرانی
ممکن است که به‌عنوان والد، از انجام برخی کارها توسط کودک خود نگران باشید. سعی کنید این نگرانی را درون خودتان حفظ کنید و به‌هیچ‌وجه آن‌را بروز ندهید. ابراز نگرانی به کودک زمینه را برای عقب‌نشینی او از فعالیت‌ها و ترس نسبت به عملکرد خودش فراهم می‌کند.
‌تشویق‌کردن برای تمرین
تشویق‌کردن یکی از بهترین اصول تربیتی کودک است که اگر به‌اندازه و بدون باج‌دادن به کودک انجام گیرد، می‌تواند بسیار مفید باشد؛ بنابراین بهتر است با شناخت علایق و استعدادهای کودک خود، او را برای تمرین بیشتر تشویق کنید. این‌کار، کودک را برای کسب تجربیات جدید یاری می‌کند.
‌دوری از انتقاد 
بهترین راه‌حل افزایش اعتمادبه‌نفس کودک دوری از انتقاد است. اگر کودک شما کاری را ناقص انجام داده یا انتظارتان را در انجام کارها برآورده نکرده است، هرگز از او انتقاد نکنید. در‌این‌موارد تشویق و تعریف از کودک همراه با چند راهکار اصلاحی برای او بسیار مفید و مؤثر است. فراموش نکنید که هر‌چه میزان انتقاد شما بیشتر شود، کودک بیشتر از انجام کارهای جدید دوری می‌کند.
‌سخت‌گیری به ‌اندازه
والدینی که به‌شدت سختگیر هستند و کودک را برای انجام درست فعالیت‌ها تحت‌فشار می‌گذارند، زمینه را برای کاهش اعتمادبه‌نفس در او فراهم می‌کنند. سختگیر باشید؛ ولی آن‌را در حد طبیعی و نرمال به‌کار بگیرید و هرگز در انجام آن زیاده‌روی نکنید.
تشویق شجاعت و شهامت کودک
یکی‌دیگر از راه‌کارهای افزایش اعتمادبه‌نفس در کودکان تشویق شهامت و شجاعت آن‌هاست. فرقی نمی‌کند که عمل کودک در چه زمینه‌ای اتفاق میفتد و کاری‌که آن‌را انجام می‌دهد تا چه اندازه سخت یا آسان است. همواره شهامت او را برای انجام کارها و به‌دست آوردن تجربیات جدید تشویق کنید؛ حتی اگر فعالیت او در حد جمع‌کردن اتاق یا دوچرخه‌سواری باشد.
‌بهترین الگو بودن
تا دوره نوجوانی کودک، پدر و مادر، حکم ابرقهرمانانی را برای آن‌ها دارند که همه کارهایشان درست و عملکرد آن‌ها تائید شده است؛ بنابراین تلاش کنید تا جای ممکن، الگوی بسیارخوبی برای کودک خود باشید تا نحوه فکر‌کردن، عمل‌کردن و اثرگذاری را از شما بیاموزد.  
مبارزه با سختی‌ها
یک‌راه حل افزایش اعتمادبه‌نفس کودک در مبارزه با سختی‌ها‌ست. کودک باید درک کند که زندگی همیشه آسان و راحت نیست و مسیری که پیش روی او قرار دارد، با سختی‌ها و مشکلات همراه است. در کنار این اتفاق، همراهی خودتان را هم با کودک به‌خوبی نشان دهید و او را از حضور مؤثرتان آگاه کنید.
 حل مشکل به‌صورت فردی
یادتان باشد که اگر می‌خواهید راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس کودک را دقیق به‌کار بگیرید، هیچ‌گاه به او نگویید که فلان کار دشوار است و تو از پس انجام دادن آن برنمی‌آیی. این‌فرصت را به کودک خود بدهید که در چالش‌های جدید قرار بگیرد و به‌صورت فردی مشکلاتش را حل کند.
تشویق کنجکاوی
بسیاری از والدین از پرسش‌های پی‌درپی کودکان خود خسته می‌شوند و دراین‌مسیر بسیار اتفاق می‌افتد که کلافه‌گی خودشان را از کنجکاوی آن‌ها بروز می‌دهند. به‌خاطر داشته باشید که کودکان با پرسش‌گری خود درحال‌رشد و پرورش مهارت‌های ذهنی‌شان هستند و کودکانی در آینده موفق‌تر خواهند بود که راه‌های خوبی را برای پاسخ به سؤال‌هایشان پیدا می‌کنند. این ویژگی درنهایت به افزایش اعتمادبه‌نفس در کودک منجر می‌شود و او را به فرد موفقی تبدیل می‌کند.
رفتار مطابق با سن
متأسفانه والدینی هستند که به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از کودک انتظار دارند که بیشتر و پخته‌تر از سن خودش رفتار کند و این‌را به‌صورت دائم به کودک خود ابراز می‌کنند. باید این‌نکته را درنظر بگیرید که کودک می‌بایست مطابق با اقتضائات سن خودش رفتار کند و انتظار رفتار بالغانه داشتن از او، او را به فردی تبدیل می‌کند که مدام در پی کسب رضایت دیگران است. این‌کار در آخر به کاهش اعتمادبه‌نفس او منجر می‌شود. انتظار رفتار مطابق با سن کودک از او یکی از راه‌های ساده افزایش اعتمادبه‌نفس در اوست.
دوری از برچسب‌زدن
برچسب‌زدن به هرکسی و خصوصاً کودکان کار بسیار اشتباهی‌ست که به‌طور مستقیم اعتمادبه‌نفس او را نشانه می‌رود. برچسب‌زدن به‌این‌معنی‌ست‌که یک صفت یا ویژگی را به کودک نسبت دهید و همیشه او را با همان صفت بشناسید. نسبت‌دادن عباراتی مثل تنبل، بی‌عرضه و ... به کودک به‌صورت ناخودآگاه او را با همین ویژگی‌ها نسبت به واقعیت خود قرار داده و باور کودک را شکل می‌دهد. 
‌بیان احساسات
یکی‌دیگر از بهترین راه‌های افزایش اعتمادبه‌نفس در کودکان، بیان احساسات است. به کودک خود بیاموزید که احساساتش را به‌زبان بیاورد و هرآنچه در ذهن دارد به شما بگوید. این‌کار به تقویت اعتمادبه‌نفس کودک کمک کرده و او را نسبت به رفتارهای بیرونی و احساسات درونی خود، آگاه می‌کند.
اهمیت‌دادن به کودک
کودکان دوست دارند که در مرکز توجه باشند و دل‌بستگی ایمن با دریافت اهمیت و توجه کافی ازسوی والدین شکل می‌گیرد. اهمیت‌دادن به کودک و پاسخگوی نیاز او بودن، یکی از راه‌های تقویت اعتمادبه‌نفس در کودکان‌ونوجوانان است.

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه