اصول تمیز‌کردن کفش‌های زمستانی

کفش‌های زمستانی که جنس‌های چرم ‌و جیر دارند، نیاز به مراقبت‌های خاصی دارند. کفش‌های زمستانی به‌دلیل قرارگرفتن در برف و باران، لک شده و کثیف می‌شوند. هرکدام از این کفش‌ها جنس خاصی دارند و باید بدانید آن‌ها را چگونه باید بشویید. معمولاً کفش‌ها در فصل زمستان بیشتر آسیب می‌بینند؛ چون درمعرض برف و باران قرار می‌گیرند. کفش‌های چرمی، پشمی و جیر نیاز به مراقبت بیشتری نیاز دارند و باید از برف و باران و نمک و گردوخاک حفظ شوند. پس قبل‌ازاین که کفش‌ها شما دورانداختنی شوند، این ‌روش‌های مؤثر را برای تمیز نگه‌داشتن آن‌ها امتحان کنید. پوشیدن کفش‌های گران‌قیمت چرم در روزهای بارانی و برفی جرئت می‌خواهد؛ اما اگر روش‌های تمیز‌کردن آن‌را بلد باشید، با خیال راحت‌تر آن‌ها را می‌پوشید. اگر کفش‌های چرم خیس شده باشند مقداری روغن‌زیتون روی کفش بمالید.

تمیز‌کردن نمک و خاک
یک بطری آب‌پاش را نصف از آب و سرکه و چند قطره روغن درخت چای پر کنید. مستقیم به کفش بزنید، با دستمال تمیز پاک و خشک کنید.
تمیز‌کردن بوت‌های مرطوب
اگر کفش‌ها خیس شده باشند، مقداری روغن‌زیتون روی کفش بمالید تا موقع خشک‌شدن حالت نرم خودش را از دست ندهد.
تمیز‌کردن و برق‌انداختن
سرکه سفید و روغن برزک و چند قطره روغن درخت چای را با هم ترکیب کنید. بعد از ۱۵ دقیقه به‌شکل دایره‌ای ماساژ بدهید تا اضافی مواد کاملاً پاک شود. درصورت لزوم دوباره این‌کار را تکرار کنید. تازمانی‌که کفش دیگر روغن را به خودش جذب نکند.
تمیز‌کردن بوت‌های چرم
ازجمله ترفندهای تمیز‌کردن بوت‌های زمستانی برای بوت‌هایی که از جنس چرم هستند، این‌است‌که از سرکه سفید، روغن درخت چای و روغن برزک استفاده کرد. درحقیقت این مواد را باید با یکدیگر مخلوط کنید؛ و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه به‌صورت دورانی بر روی کفش یا بوت زمستانی خود آن‌را ماساژ دهید. تا اضافی مواد از روی کفش و بوت زمستانی شما به‌طورکامل پاک شود؛ و اگر نیاز بود دوباره این‌کار را تکرار کنید. تازمانی‌که کفش شما دیگر روغن را به‌خود جذب نکند.
تمیز‌کردن بوت‌های جنس جیر
خیس شدن یا کثیف شدن بوت هایی که جنس آن‌ها جیر است. در یک‌روز بارانی و برفی می‌تواند یک فاجعه محسوب شود؛ زیرا پاک‌کردن بوت‌ها و کفش‌هایی که دارای این‌جنس هستند؛ بسیار مشکل است؛ اما در ادامه مقاله ما ترفندهای تمیز‌کردن بوت‌های زمستانی که دارای جنس جیر هستند را در اختیارتان قرار می‌دهیم. شما می‌توانید بااستفاده‌از این ترفندها به‌راحتی بوت‌های زمستانی خود را تمیز کنید؛ و آن‌ها را از آسیب و صدمه دورنگه دارید. اولین کاری‌که شما باید برای تمیز‌کردن بوت‌هایی که دارای جنس جیر هستند، انجام دهید؛ این‌است‌که از روش‌هایی برای این‌کار استفاده کنند که به کفش و بوت شما آسیبی نرساند.
ترفندهای تمیز‌کردن بوت‌های جیر مرطوب
شما برای این‌کار نیاز به یک حوله تمیز دارید. برای‌اینکه بوتِ جیرِ مرطوبِ خود را تمیز کنید. باید حوله را به‌صورت ضربدری روی کفش بزنید. تا رطوبت آن گرفته شود. بوت هایی که دارای این‌جنس هستند. بعدازاین که خشک می‌شوند. کمی سفت می‌شوند. درنتیجه بهتر است که با برس روی بوت یا کفش زمستانه خود بکشید تا از حالت سفتی و خشک‌شدگی دربیاید.
چکمه‌های لاستیکی
از این مدل چکمه‌ها بیشتر در فصل بهار یا پائیز استفاده می‌شود. به‌دلیل هوای بارانی فصل بهار و پاییز، مراقبت کردن از این نوع چکمه‌ها نیازمند ترفندهای مختلفی‌ست؛ که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.
تمیز‌کردن بوت‌های زمستانی لاستیکی از نمک و خاک
درست است که بوت‌های لاستیکی دیرتر از سایر بوت‌ها آسیب می‌بینند یا تمیز کردن آن‌ها کار راحت‌تری به‌شمار می‌رود. شما برای‌اینکه گردوخاک و نمک را از روی این بوت‌ها از بین ببرید. باید به‌وسیله آب و صابون اقدام به این‌کار کند؛ اما محلول سرکه و آب نیز می‌تواند بسیارمؤثر باشد. شما با ترکیب کردن سرکه سفید و آب می‌توانید محلولی را به‌دست بیاورید؛ و آن‌را بر روی چکمه لاستیکی بریزید؛ و محلول را از روی چکمه با یک دستمال تمیز خشک کنید.
تمیز‌کردن کفش سفید در زمستان
پوشیدن کفش‌هایی به رنگ برف و قدم‌زدن روی برف‌های زمستانی، به‌خودی‌خود، تمیزی کفش‌های شما را تهدید نمی‌کند؛ اما نکته‌ای که شاید فراموش کرده‌اید این‌است‌که در بسیاری از شهرها، برای کمک به ذوب شدن سریع‌تر برف‌ها، مسیرهای رفت‌وآمد را نمک‌پاشی می‌کنند. به‌احتمال‌زیاد، می‌دانید که لکه و شوره نمک یکی از بدشکل‌ترین لکه‌هاست. اگر کفشتان به لکه نمک دچار شد، می‌توانید به‌کمک تکه‌ای پارچه آغشته به مخلوط سرکه سفید و آب، لکه‌ها را پاک کنید.

 

ارسال دیدگاه شما

هفته‌نامه در یک نگاه
ویژه نامه
بالای صفحه